اقتصادی 09:48 - 25 مرداد 1396
ایسنا نوشت:در حالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حسب وظیفه قانونی خود برای ساماندهی واردات خودرو وارد عمل شده و ثبت سفارش جدید برای واردات این محصول را تا زمان اصلاح مقررات متوقف کرده است، واردکنندگان خودرو مدعی ضرر و زیان شده و این وزارتخانه را به شکایت به مراجع قضایی تهدید کردند.

 در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت و اجرایی شدن آن، متوقف کند.

به دنبال این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

با شدت گرفتن جوسازی واردکنندگان خودرو اما مجتبی خسروتاج - قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت - شخصا وارد عمل شده و اعلام کرد که دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ این دستورالعمل و اصلاح شرایط واردات، ثبت سفارش جدید واردات خودرو مجددا برقرار خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر نیز با وجود متوقف شدن ثبت سفارش جدید برای واردات، واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد ضمن آنکه با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

اگرچه انتظار می‌رفت شفاف‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر ادامه داشتن واردات خودرو باعث شود واردکنندگان این محصول از التهاب‌آفرینی و ایجاد جو افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو دست بردارند اما عکس این موضوع اتفاق افتاده و این بار رییس انجمن واردکنندگان خودرو؛ در اظهاراتی جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت را تهدید کرد که به دلیل ساماندهی و توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو، به قوه قضاییه شکایت و ادعای ضرر و زیان خواهند کرد.

در این زمینه فرهاد احتشام‌زاده با بیان اینکه خسارت واردکنندگان خودرو به دلیل متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو را در مراجع قضایی حتما بررسی می‌کنیم، اظهار کرد: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است و ما این موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری قضایی خواهیم کرد.

در این شرایط باید دید در آستانه انتخاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نتیجه تهدید و شکایت واردکنندگان خودرو از این وزارتخانه که حسب وظایف ذاتی و قانونی خود نسبت به ساماندهی و شفاف‌سازی ضوابط واردات خودرو اقدام کرده است، چه خواهد بود و وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم چه برخوردی با این اقدام واردکنندگان خودرو خواهد کرد!؟.

 

3535


9364653
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سازمان بورس در نامه ای به وزیر نفت خواستار اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک نفت و فرآورده های شرکت های پالایشی شد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» شاخص کل بورس در معاملات امروز، ریزشی 62 هزار واحدی را تجربه کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت رجا 7 سال است بابت لکوموتیو در اختیار پولی پرداخت نکرده است، گفت:پیشرفت فیزیک قطار برقی تهران-مشهد صفر درصد است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل راه آهن از برگزاری مزایده واگذاری 50 لکوموتیو متوقف طی مردادماه خبر داد و گفت:دیگر نیازی به واگن باری نداریم.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» افزایش فقر و کاهش سطح رفاه یکی از شاخص ترین نتایح سوءمدیریت اقتصادی در دهه 90 بوده است. یک سوم درآمد سرانه مردم در طول این دهه محو شد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» قیمت فروش شکر تصفیه شده بسته بندی یک کیلوگرمی49500 تومان برای مصرف کننده نهایی و به صورت فله 42500 تومان اعلام شد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، با دفاع از تعطیلی شنبه، می گوید: تعطیلی پنجشنبه در ایران باعث می شود ارتباط ما نه تنها با کشورهای غیرمسلمان بلکه با کشورهای مسلمان و منطقه نیز از چهار روز به سه روز کاهش یابد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به موفقیت بانک مرکزی در تحقق هدف گذاری کاهش نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد در سال گذشته، گفت: این دستاورد در کاهش نرخ تورم نیز تاثیرگذار بود.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» نتایج یک نظرسنجی بین المللی نشان می دهد که جدایی کامل اقتصادی از چین برای کشورها "اگر نگوییم غیرممکن، دشوار" است چرا که قدرت اول اقتصاد آسیا همچنان یک "تامین کننده حیاتی" برای بسیاری از نقاط جهان محسوب می شود.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» 4 ضلعی رکود متشکل از نرخ بهره مثبت، حذف شوک گونه ارز ترجیحی، مدیریت بازار ارز غیررسمی و وضع مالیات های جدید، اگر چه تبعاتی از جمله افزایش بیکاری را به دنبال دارد اما از طرفی می تواند منجر به ایجاد منافعی برای حداقل بگیران شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است