فرهنگی‌هنری 09:27 - 03 آبان 1399
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی از طریق شبکه شاد گفت: ۵۰۰ هزار اتباع خارجی در مدارس داریم که همه تحت پوشش آموزش هستند؛ اما از نظر دسترسی به سامانه شاد، ۲۵۰ هزار نفر ابزار هوشمند ندارند که از سازمان های بین المللی درخواست کردیم تا بخشی را تهیه کنند. تا کنون ۳۰ هزار ابزار با هماهنگی سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان فراهم شده است.

۲۵۰ هزار دانش آموز اتباع، ابزار هوشمند برای ورود به شاد ندارند

به گزارش ایسنا، غلامرضا کریمی در پاسخ به پرسشی درباره عدالت آموزشی در ایام تعطیلی مدارس اظهار کرد: دستیابی به عدالت بسیار سخت و جزو آرمان‌های بشر است.

وی افزود: درباره عدالت آموزشی و در اختیار قرار گرفتن فرصت برابر برای همگان دو نکته حائز اهمیت است. اگر دسته بندی کنیم اولین حالت، عدالت ساختاری و کالبدی است که سیستم به گونه‌ای عمل کند که همه به مدرسه وارد شوند و همه افراد لازم التعلیم به مدرسه بروند و دومین حالت، عدالت آموزش محتوایی است که فرصت مناسب در این زمینه فراهم شود و در این زمینه در دنیا با چالش مواجه هستیم.

54 درصد دانش آموزان دنیا دوره متوسطه را به پایان نمی رسانند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۴ میلیون نفر در بین افراد لازم التعلیم در دنیا امکان رفتن به مدرسه را ندارند که این افراد بین ۶ تا ۱۷ سال هستند گفت: روال آماری در دنیا این ترتیب است که کسانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند، ۱۷ درصد به پایان دوره ابتدایی نمی‌رسند و ۵۴ درصد کسانی که  از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می‌شوند، دوره متوسطه را به پایان نمی رسانند.

وی با بیان اینکه در دنیا در زمینه آموزش از نظر کالبدی و محتوایی، چالش وجود دارد، گفت: یکی از مصادیق اعتبار اجتماعی و جابجایی در طبقات اجتماعی، آموزش است.

تنها ۶۶ درصد کشورهای دنیا شانس برابر تحصیل برای دختر و پسر فراهم می کنند

کریمی افزود: از  جمله پرچالش‌ترین مباحث عدالت آموزشی، بحث آموزش جنسیتی است. در این راستا دو نگاه و منظر وجود دارد. بین جنس و جنسیت فاصله است. در بحث جنس، بین جنس دختر و پسر به لحاظ خصوصیات فیزیولوژیکی تفاوت است اما جنسیت بستگی به فرهنگ دارد به عنوان مثال ممکن است در یک فرهنگ بگویند دختر نباید درس بخواند. ۶۶ درصد کشورهای دنیا فقط شانس برابر تحصیل برای دختر و پسر را فراهم می‌کند.  عدالت آموزشی جنسیتی به معنای فرصت برابر همه مردم فارغ از جنسیت برای دسترسی به آموزش است.

و اما وضعیت ایران در جهان

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: نمره ایران از لحاظ شاخص های کالبدی ۱۸ از ۲۰ است، زیرا تفاوت مشهودی میان ثبت‌نام دختران و پسران در مدرسه نیست. در کنکور هم می بینید که حتی حضور دختران ۵۵ درصد و پسران ۴۵ درصد شده است اما به لحاظ محتوایی دچار چالش هستیم و به لحاظ جامعه شناختی کلیشه‌های جنسیتی وجود دارد.

کریمی به تفاوت عدالت آموزشی جنسیتی در سند تحول با سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: در سند تحول مبتنی بر دین اسلام عمل می کنیم و در سند ۲۰۳۰ بر مبنای عرف و تجربه بشری عمل می شود. در سند ۲۰۳۰ تفاوت معناداری بین جنس زن و مرد در پیگیری آموزش وجود ندارد ولی ما معتقدیم باید برنامه هایی را تدوین کنیم که این تفاوت ها حتی مثبت را نشان دهد. یعنی برنامه مشخص در قالب سند تحول بنیادین در زمینه حجاب و عفاف داریم در حالی که در سند ۲۰۳۰  می گوید هرگونه تفاوت نسبت به جنس زن و مرد به منزله تبعیض است.

وی ادامه داد: در سند تحول با توجه به تفاوت های ذاتی و تفاوت هایی که بر مبنای دین اسلام وجود دارد و نه به لحاظ شأن و منزلت اقدام می شود؛ تأکید می کنم زن و مرد از نظر شأن و منزلت هر دو یکسان هستند ولی این تفاوت هایی که در برنامه ریزی آموزشی لحاظ می شود برای این است که اتفاقا بتواند بخشی از عقب ماندگی های تاریخی که نسبت به قشر دختران و زنان وجود دارد، جبران شود زیرا در حوزه های بهداشتی، آموزشی، کارآفرینی و اقتصادی این چالش ها وجود دارد. 

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس گفت: جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که سرویس مدارس نداریم زیرا تلاش کردیم بعد از انقلاب، مدرسه را در نزدیک‌ترین مکان به منازل ایجاد کنیم. ۱۱۶ هزار مدرسه داریم که توان دولت را برای ارائه آموزش باکیفیت کمتر کرده است.

کریمی ادامه داد: در کشور ما بیشترین تعداد دانش آموزان در مدرسه ۱۵۰۰ نفر است در حالی که برخی مدارس در دنیا دارای ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار دانش آموز دارد. ۲۴۲ مدرسه یک دانش‌آموزه داریم که از یک بُعد قابل توجه است اما از بُعد دیگر باید به این موضوع توجه کرد که توان آموزش با کیفیت با گسترش مدارس کمتر می شود.

وی افزود: از نظر سطح پوشش در خاورمیانه وضعیت خوبی داریم اما به لحاظ فرصت‌های برابر آموزشی دچار چالش جدی شدیم.

88 درصد مدارس ایران دولتی اند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه  ۸۸ درصد مدارس کشور، دولتی و ۱۲ درصد غیر دولتی است، گفت: چالش از آنجا شروع شد که در مدارس سمپاد و غیردولتی آموزش با کیفیت تر ارائه شد. نگاه مساوات این نیست که این ۱۲ درصد پایین بیاید بلکه آن ۸۲ درصد باید کیفیت آموزش را افزایش دهند.

رتبه های برتر کنکور در اختیار مدارس خاص است

کریمی ادامه داد: در حال حاضر رتبه های برتر کنکور در اختیار مدارس خاص است زیرا  بودجه مدارس دولتی رو به کاهش است، امکان وجود معلم با کیفیت در این مدارس نیز کمتر است. تراکم استاندارد در کلاس درس، ۲۰ تا ۲۲ نفر است و این در حالی است که ۶۲ درصد مدارس کشور تراکم بالای ۲۶ نفر در هر کلاس درس دارند. وزارت آموزش و پرورش چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ وقتی بودجه محدود است، امکانات محدود است و طبیعی است که کیفیت آموزش پایین‌تر بیاید.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش در دوران کرونا نیز گفت: در زمان کرونا، چهار مدل آموزش شامل آموزش حضوری، آموزش از طریق تلویزیون، آموزش از طریق شبکه شاد و توزیع بسته های آموزشی در مناطق محروم ارائه می‌شود. در مناطق روستایی کم‌جمعیت نیز آموزش در دسترس است و هیچ کدام از ۱۵ میلیون دانش‌آموز از گردونه آموزش خارج نمی‌شوند.

وی در واکنش به این موضوع که مشکل آموزش و پرورش با بودجه حل می شود، گفت: اگر امروز بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هم  افزایش یابد این چالش‌ها حل نمی‌شود ولی گامی در جهت حل مشکل است.

کریمی افزود: باید تمام ذی‌نفعان در امور مدرسه مشارکت داشته باشند بخش اعظمی از مردم، بچه ها را  به مدرسه می فرستند ولی دیگر کاری ندارند. در حالی که بحث پول به تنهایی مطرح نیست. حتی اگر بودجه دو برابر شود نیز نیاز به مشارکت در امور مدرسه وجود دارد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر، درباره ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی از طریق شبکه شاد نیز اظهار کرد: ۵۰۰ هزار اتباع خارجی در مدارس داریم که همه تحت پوشش آموزش هستند. اما از نظر دسترسی به سامانه شاد، ۲۵۰ هزار نفر  ابزار هوشمند ندارند که از سازمان های بین المللی درخواست کردیم تا بخشی را تهیه کنند. تا کنون ۳۰ هزار ابزار با هماهنگی سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان فراهم شده است.

انتهای پیام


10777341
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور و دستیار مقام معظم رهبری گفت: دشمن می‌خواست رسانه ملی یعنی صدای حقانیت ملت ایران را خاموش کند که حتی در این هدف نیز با شکست مواجه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه انیمیشن «تندر» دوشنبه ۲۳ تیر حوالی ساعت ۱۵:۲۰ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» خانه‌ای که از چوب درختان کهنسال و بومی ایران ساخته شده باشد، از طوفان نمی‌هراسد، بلکه هر باران و هر تابش تند آفتاب، آن را آب‌دیده‌تر و جان‌سخت‌تر می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایش موزیکال «کارخانه هیولاها- سالیوان در ایران» با احتمال رکوردشکنی تازه در تئاتر کودک و نوجوان ایران مجدد به صحنه تئاتر بازگشت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برمهانی درباره حضور چهره‌ها و شگفتانه معاونت سیما برای مردم به این توضیح بسنده کرد که بعد از دهه آخر صفر اتفاقاتی از این دست خواهد افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی رسانه ملی گفت: ما به شرایط استقرار رسیدیم و تدابیر لازم برای احتمالات آینده اندیشیده شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون فرهنگی سازمان اوقاف از تدفین ۱۴۶ نفر از شهدای مظلوم تهاجم رژیم صهیونیستی به کشور در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر نروژی با تأکید بر افول نظم غربی، نقش تبلیغات رسانه‌ای در جنگ‌افروزی و سیاه‌نمایی علیه کشورهایی، چون ایران را افشا کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک انسان‌شناس در پی ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» به‌عنوان بیست‌ونهمین میراث جهانی ایران، این دستاورد را گواهی صریح بر آغاز تاریخ بشر از سرزمین ایران دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «جایی برای همه» مجموعه‌ای تلویزیونی در ۱۱ قسمت است که در ایام محرم سال ۱۴۰۴ هر شب ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است