اقتصادی 18:32 - 26 دی 1400
گرمایش جهانی باعث شده دما در سراسر جهان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند اما کویت که یکی از گرم‌ترین کشورهای روی زمین است، به سرعت غیرقابل سکونت می‌شود.

یکی از ثروتمندترین صادرکنندگان نفت جهان غیرقابل سکونت می‌شود

به گزارش ایسنا، تلاش برای سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه مالیه شهر کویت در تابستان می تواند غیرقابل تحمل باشد. حدود دو سوم از اتوبوسهای شهر از این محدوده عبور می کنند و برنامه‌های آنها قابل اطمینان نیست. دود حاصل از ترافیک سنگین هوا را پر کرده و سرپناه‌های کوچک تنها عده معدودی را جا می دهند. ده‌ها نفر زیر نور آفتاب می ایستند و برای در امان ماندن از تابش آفتاب سوزان، چتر به دست می‌گیرند. گرمایش جهانی باعث شده دما در سراسر جهان افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند اما کویت که یکی از گرم‌ترین کشورهای روی زمین است به سرعت غیرقابل سکونت می شود. در سال ۲۰۱۶ دماسنج‌ها دمای ۵۴ درجه را نشان دادند که بالاترین دمای ثبت شده در دنیا در ۷۶ سال گذشته بود. سال گذشته برای نخستین بار در ژوئن، چند هفته پیش از اوج گیری معمول گرما، دمای بالای ۵۰ درجه را نشان دادند. طبق اعلام سازمان دولتی محیط زیست، دمای هوا در قسمتهایی از کویت ممکن است در فاصله سال ۲۰۷۱ تا ۲۱۰۰ حداکثر ۴.۵ درجه گرم‌تر از میانگین تاریخی باشد که نواحی زیادی از این کشور را غیرقابل زندگی خواهد کرد.

برای حیات وحش هم اوضاع به همین دشواری است. در ماه‌های داغ تابستان لاشه پرندگانی که نتوانسته‌اند سرپناه یا آبی پیدا کند در سقف خانه‌ها مشاهده می شود. دامپزشکی‌ها پر از حیوانات اهلی مانند گربه‌ها هستند که افراد آنها را دم مرگ از گرمای شدید و کم ‌آبی بدن پیدا کرده‌اند. حتی روباه‌های وحشی هم صحرا را رها کرده و به شهرها می آیند که هنوز سرسبزی اندکی دارند؛ جایی که با آنها مثل یک آفت برخورد می شود.

برخلاف کشورهای دیگر از بنگلادش گرفته تا برزیل که تلاش می کنند بین چالشهای محیط زیستی با جمعیت زیاد و فقر گسترده توازنی برقرار کنند، کویت چهارمین صادرکننده بزرگ نفت عضو اوپک است. کویت با صندوق سرمایه دولتی که سومین صندوق سرمایه دولتی بزرگ دنیاست و بیش از ۴.۵ میلیون جمعیت، فاقد منابع لازم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و تطبیق با سیاره گرم‌تر نیست اما با بی‌تحرکی سیاسی روبروست.

حتی همسایگان کویت که به صادرات نفت وابسته هستند، متعهد شده اند اقدامات اقلیمی قاطعانه‌تری انجام دهند. عربستان سعودی سال میلادی گذشته هدف صفر کردن آلایندگی‌ها تا سال ۲۰۶۰ را اعلام کرد. امارات متحده عربی صفر کردن آلایندگی کربن تا سال ۲۰۵۰ را هدف گذاری کرده است. با این حال این کشورها که در میان بزرگترین تولیدکنندگان سوختهای فسیلی مانده‌اند اعلام کرده‌اند تلاش می‌کنند اقتصادهایشان را متنوع کرده و در منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک‌تر سرمایه گذاری کنند.

در مقابل،  کویت در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو (COP۲۶) که نوامبر گذشته برگزار شد، متعهد شد انتشار گازهای گلخانه‌ای را هفت درصد تا سال ۲۰۳۵ کاهش دهد در حالی که میزان آلایندگی‌ها باید ۴۵ درصد کاهش پیدا کند تا اهداف توافق اقلیمی پاریس که محدود شدن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه است، محقق شود. صندوق سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری کویت به سمت سرمایه گذاری در منابع پایدارتر روی آورده اما اعلام کرده که سوددهی همچنان اولویت اصلی این صندوق مانده است.

شیخ عبدالله الاحمد الصباح، مدیر سازمان دولتی محیط زیست کویت در کنفرانس COP۲۶ اعلام کرد کشورش مشتاق است از ابتکارهای بین‌المللی برای تثبیت اقلیم پشتیبانی کند. کویت همچنین متعهد شده است استراتژی کم کربن ملی را تا اواسط قرن جاری بکار گیرد اما اعلام نکرده است این استراتژی دربرگیرنده چه مواردی می شود و شواهدی اندکی از اقدام در این زمینه وجود دارد. اگرچه کویت در میان کشورهایی است که بالاترین سرانه انتشار دی اکسید کربن را در جهان دارند اما ایده رها کردن خودروهای بنزینی برای اکثر شهروندان کشوری که بنزین در آن از کوکاکولا ارزان‌تر است و شهرها برای اتوموبیل‌ها طراحی شده اند، بیگانه است.

مدرسه اقتصاد لندن که مطالعات جامعی از نظر وضعیت اقلیمی در کویت انجام داده است، دریافته است شهروندان مسن‌تر به فوریت این قضیه بدبین مانده‌اند و برخی از آنها از توطئه‌ای برای ضربه زدن به اقتصادهای منطقه خلیج فارس صحبت می کنند. در یک نظرسنجی عمومی، افراد بالای ۵۰ سال با طرحهای ساخت یک شبکه مترو مانند شبکه‌هایی که در ریاض و دوبی وجود دارند، مخالفت کردند. بخش خصوصی تغییرات اقلیمی را مشکلی می بیند که حل آن برعهده دولت است. شاید تا حدودی به این دلیل باشد که کویتی‌ها و شهروندان ثروتمند از اثرات افزایش دما مصون مانده اند. خانه‌ها، فروشگاههای بزرگ و خودروها به دستگاههای سرمایشی مجهز هستند و کسانی که متمول هستند، اغلب تابستان را در اروپا سپری می کنند. با این حال استفاده زیاد از سیستمهای سرمایشی، استفاده از سوختهای فسیلی را افزایش می دهد. وضعیت برای کسانی که نمی توانند از گرمای داغ فرار کنند به خصوص کارگران خارجی بسیار بدتر است. اگرچه دولت کار در فضای باز در ساعات اوج گرما در بعدازظهرهای ماه‌های داغ تابستان را ممنوع کرده است اما کارگران زیر آفتاب به کار مشغول هستند. نتایج مطالعاتی که سال گذشته در "ساینس دایرکت" منتشر شد، حاکی از آن بود که در روزهای فوق‌العاده گرم شمار مرگ و میر دو برابر می شود اما برای مردان غیرکویتی سه برابر می شود که احتمالا مربوط به کارگران کم دستمزد است.

طبق گزارش آژانس اعتبارسنجی فیچ ریتینگ، تغییرات دما در دهه ۲۰۴۰ و دهه ۲۰۵۰ تاثیر به شدت روی اعتبار کویت تاثیر منفی خواهد داشت. با این حال با وجود ریسکهای رو به رشد، کشمکش بین پارلمان منتخب و دولت منصوب شده از سوی خانواده حاکم بر کویت، پیشبرد اصلاحات در خصوص مسائل اقلیمی و موارد دیگر را دشوار کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حتی اگر دنیا موفق شوند آلایندگی را به حد سریع کاهش دهند تا گرمایش جهانی فاجعه آمیز مهار شود، کشورها باید خود را با شرایط اقلیمی به شدت متغیر تطبیق دهند. کارشناسان می گویند برنامه کویت برای این که این کشور را قابل سکونت نگه دارد، به هیچ وجه کافی نیست.

انتهای پیام

 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر، علی رحیمی آذر عصر چهارشنبه در بازدید از آخرین وضعیت فعالیت اکیپ‌های نظارتی و کنترلی تعزیرات حکومتی در اردبیل اظهار کرد: ما با تشدید نظارت‌ها و افزایش اکیپ‌های فعال نظارتی تا سه برابر سعی کردیم تا جرایم و تخلفات مختلف را...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از این پس صلاحیت تخصصی مسئولین واحدهای مبارزه با پولشویی بانک‌ها و مؤسسات غیر بانکی باید توسط مرکز اطلاعات مالی این وزارتخانه احراز شود. این تصمیم بنا بر ابلاغیه «دس...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» رئیس‌کل‌ بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها، فردا در سفری به استان آذربایجان شرقی مسائل و مشکلات بخش تولید، تسهیلات‌دهی و هدایت صحیح اعتبارات بانکی را بررسی می‌کند و در این‌باره تصمیم‌های لازم اتخاذ خواهد شد.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و با حضور سران قوا و دیگر اعضا تشکیل شد، ارائه تسهیلات برای تأمین مالی و سرمایه در گردش فعالان اقتصادی...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» تالار خودرو بورس کالای ایران روز چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه میزبان دادوستد 103 دستگاه خودرو کارا بود.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی‌، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در نامه‌ای به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، مصوبه اصل...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: همکاری مشترک ایران خودرو و سایپا در حوزه قوای محرکه، سرآغازی برای تولید محصول مشترک است و شکل‌گیری اتحاد استراتژیک بین دو شرکت به طور حتم اثرات مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آخرین اعلام وزارت صمت در خصوص قیمت اقلام و کالاهای اساسی در تاریخ بهمن ۱۴۰۰، قیمت لاستیک سنگین و روغن موتور دیزلی تولید داخل به شرح زیر است: لاستیک سنگین جینو کامیونی و اتوبوسی سایز ۲۲.۵ در ۳۱۵: حلقه‌ای ۶ میلیون...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» به دنبال وقوع اتفاق تلخ صبح امروز در شهر ایلام و تیراندازی مرگبار در اداره کل سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام، بنیاد مستضعفان با صدور اطلاعیه‌ای، نسبت به برخی از گمانه‌زنی های رسانه‌ای، واکنش نشان داد.
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» انتظار برای افزایش تقاضا در چین و کاهش ذخایر آمریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی به 113.58 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

تبلیغات متنی



















































صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است