صبح 21بهمن نیز ایستگاه متروی میرزای شیرازی بهعنوان نود و ششمین ایستگاه حمل ونقل زیرزمینی تهران افتتاح شد و درپی این مراسم، پذیرش مسافر در آن آغاز شد تا تقاطع خیابانهای شهید بهشتی، خالد اسلامبولی و ولیعصر شاهد تحولی نو در عرصه حملونقلی باشد.
با بهرهبرداری از این ایستگاه طبق پیشبینیها، روزانه حدود 30هزار سفر با سرفاصله 15دقیقه به آمار ناوگان متروی تهران افزوده میشود. همچنین به گفته شهردار تهران در اسفندماه سالجاری با افتتاح متروی مهرآباد با واگنهای خاص، روزانه بیش از 60هزار نفر از فرودگاه مهرآباد جابهجا خواهند شد. هدف شهرداری در سال95 نیز رسیدن به 230کیلومتر خط مترو و افتتاح خط7 است.شهردار تهران پیش از مراسم افتتاح در سخنانی از مشکلات اقتصادی مردم و هدفگذاری شهرداری در این راه سخن گفت و توسعه مترو را زمینهساز ایجاد عدالت اجتماعی دانست.
به گفته محمدباقر قالیباف، امروز کمتر کسی است که فراز و نشیبها و مشکلات اقتصادی را حس نکند بهنحوی که بخشهای خصوصی، عمومی و دولتی در حوزههای مختلف این سختی و مشکلات را میبینند، اما براساس وعدهای که برای در اولویت قرار دادن موضوع حملونقل و مترو داده بودیم، در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران با همه فراز و نشیبها به این موضوع توجه کردیم. شهردار تهران تصریح کرد: خداوند را شاکریم که با دعای خیر مردم و با وجود همه این مشکلات، براساس وعدهای که داشتیم هرماه یک ایستگاه را در شهر تهران افتتاح میکنیم. قالیباف عنوان داشت:
سال گذشته که میگفتیم خط3 مترو از جنوب غرب به شمال شرق تهران میرود، بیشتر این موضوع را یک شوخی میدانستند؛ خصوصا دلسوزانی که در حوزه فنی کار میکردند و با مشکلات سخت و پیچیدهای که در جنوب این خط وجود داشت، آشنا بودند چرا که از میدان منیریه به سمت جنوب با مشکلات زیادی ازجمله جنس خاک، آبهای زیرسطحی و بافت فرسوده روبهرو بودیم. همچنان که هماکنون در جریان توسعه خط 7 مترو در تقاطع خیابانهای مولوی و قیام با همین مشکلات سخت فنی روبهرو هستیم.
- ارتقای کیفیت زندگی مردم
شهردار تهران در بخش مهمی از سخنان خود، ابراز داشت: وقتی هدف ما ارتقای کیفیت زندگی مردم در بعد مادی و معنوی است، معتقدیم توسعه مترو یکی از مهمترین شاخصهایی است که میتواند این کیفیت را به مردم عرضه کند بهنحوی که عدالت اجتماعی، عدالت توزیعی و عدالت جغرافیایی در مترو تأثیرگذار است. اگر بخواهیم عدالت را در جامعه اسلامی دنبال کنیم یکی از موضوعات اصلی آن متروست. از دیگر سو، تأثیرگذاری مترو در ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینههای اضافی و کمک به اقتصاد ملی قابل ملاحظه است.
وی تأکید کرد: براساس مصوبه مجلس در بند «ق» عزیزان در دولت قول دادند که از این طریق بتوانیم واگنها را اضافه کنیم. بر این اساس با کارشناسان در وزارت نفت نیز توافق کردیم هر مسافری که از مترو استفاده کند، حداقل 13سنت در کاهش و مصرف سوخت بهصورت مستقیم اثرگذار است. از اینرو وقتی میگوییم ظرفیت جابهجایی مترو از 600هزار نفر به مرز 4میلیون نفر در پایان امسال میرسد، ببینید روزانه چه کمکی به اقتصاد ملی ما میکند.
قالیباف در ادامه به مذاکرات صورت گرفته با دولت اشاره و تأکید کرد: با اضافه کردن واگن میتوانیم ظرفیت جابهجایی مسافر را با همین زیرساختهای موجود به دو برابر افزایش دهیم. این برای اقتصاد عمومی، کاهش آلودگی هوا، راحتی مردم و صرفهجویی مهم است و یکی از مصداقهای عینی اقتصاد مقاومتی به شمار میرود.
اشاره دیگر شهردار تهران به برخی مسایل مطرح شده در شبکههای مجازی بود که در اینباره گفت: همیشه با آغوش باز از هر انتقادی استقبال میکنیم و از هر تذکری خوشحال میشویم. البته من همواره تأکید داشتهام که «حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دو تاست» تا هر جا احساس کرد حرف اشتباه و غلطی زده است، به سرعت این را بپذیرد. این لازمه یک زندگی پاک، درست و عاقلانه است. قالیباف ادامه داد: گاهی در مجموعه اخبار و گزارشها - خصوصا در شبکههای مجازی- افراد خاصی موضوعاتی را مطرح میکنند این در حالی است که ممکن است بخش عمدهای از مردم مطلع نباشند. در این میان ما هم دنبال پاسخگویی به جزئیات نیستیم چرا که اگر وارد جزئیات شویم، به معنی تعطیل کردن کار است.
- دستفروشی مترو؛ یک مسئله جهانی
شهردار تهران به موضوع جمعآوری دستفروشان از مترو اشاره کرد و گفت: بحث دستفروشی یک معضل جهانی است و تنها خاص متروی تهران نیست. این موضوع از واقعیتهای زندگی شهری است که در تمامی متروها وجود دارد اما حتما باید این معضل را مدیریت کرد. وی افزود: همکاران من بیش از یک سال و نیم درباره این موضوع فکر و بررسی کرده و در حال حاضر به درستی جلوی این کار را گرفتهاند. در این میان بخشی از رسانههایی که همیشه منتقد حضور دستفروشان در مترو بودهاند، با همان قلم مینویسند که آیا شما انصاف و انسانیت ندارید که جلوی دستفروشان را میگیرید؟
ما هم حتما انسان هستیم و انسانیت داریم اما این را به کسی بگویید که مسئولیت این کار را دارد. قالیباف تصریح کرد: ظاهرا عدهای کلا با کار کردن و حل مشکل مخالف هستند و هر کاری که انجام دهید، حرف دیگری را میزنند. ما هم این را پذیرفته و مطمئن هستیم که براساس سنت الهی همیشه کار درست و بااخلاص ماندگار خواهد شد و فراز و نشیبهای روزانه فضاهای سیاستزدگی هرگز بر کارهای ماندگار تأثیرگذار نخواهد بود.
همچنین اطمینان داریم که مردم ما بسیار فکورتر، با محبتتر و دقیقتر از آن هستند که حرفهای نسنجیدهای که برخاسته از سیاستزدگی بوده و آبشخور آن در غیراز مصلحت جامعه است، آثاری بر فکر و ذهن آنها نخواهد گذاشت. قالیباف عنوان داشت: البته هیچگاه منکر این نبودم که اشکالاتی در کار ما وجود دارد اما آن هم با همراهی اندیشمندان، بزرگان و نخبگان رفع خواهد شد تا با خطای کمتری کارهای خود را پیش ببریم.
- نگران کاهش بودجه شهر نیستیم
حادثه کارواش دریا که هفته قبل در منطقه2 تهران روی داد موجب شد تا شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم توضیحاتی بدهد. قالیباف گفت: با وجود مستندات قانونی از قبل چندین بار به متصرفان زمین کارواش دریا اخطار داده شده بود؛ دو شب قبل از حادثه که مأموران شهرداری برای اجرای حکم به این محل مراجعه میکنند نیز مورد ضرب و شتم آنها قرار میگیرند، اما در روز حادثه بهدلیل اینکه از قبل این درگیری وجود داشته است، مأموران با حالت تهاجمی به محل میروند که کار خطایی کردند و میتوانستند این کار را با دقت بیشتری انجام دهند.
شهرداری مکلف است وظیفه قانونی خودش را انجام دهد و اگر اینگونه نباشد هر کسی بهخودش اجازه میدهد در هرکجا احداثی را انجام داده یا زمینی را غصب کند. البته روز دوشنبه گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران درباره این موضوع تکمیل شد که طی روزهای آینده به موضوع رسیدگی میکنیم. شهردار تهران همچنین درباره کاهش بودجه شهرداری تهران عنوان کرد: با وجود کاهش حدود هزار میلیارد تومان از بودجه؛ ردیفهای بودجه تغییری نکرده بلکه حجم هزینهها کاهش یافته که بهنظرم کار درستی است. وی تأکید کرد: طبیعتا اگر با درآمد مازادی از پیشبینی بودجه روبهرو باشیم، آن را با متمم حل میکنیم.
7677347