به گزارش ایسنا، مهندس محراب آقازاده افزود: از عمده تخلفات بهداشتی که در برخی اماکن مسکونی انجام میشود، میتوان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیرمجاز مواد غذایی از قبیل سبزی خرد شده، انواع ترشیجات، خرد کردن گوشت و مرغ و ...، استفاده از بسته بندیهای غیرمجاز و غیربهداشتی برای انواع موادغذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.
آقازاده گفت: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانوایی ها ۱۱ درصد و اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا با ۱۰ درصد در صدر اخبار آذرماه این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند. بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۵ درصد بود.
وی افزود: کل تماس های برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در آذر ماه سال جاری، ۱۹۹۵۱ تماس بوده که از این تعداد، ۶۶۸۸ خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۲ درصد آقایان و ۲۸ درصد خانمها بودهاند.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ گفت: از اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۲۰۰۵۴ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنیها، انواع تنقلات، انواع فراوردههای گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره بوده است.
آقازاده افزود: از دیگر اقدامات قانونی ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی ( ۱۴ درصد) و مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی ( ۱۴ درصد) بوده است. میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجیهای تلفنی به عمل آمده، ۹۵ درصد بوده است.
بنابراعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در پایان گفت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایتهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای می باشد و هموطنان عزیز می توانند از اقصی نقاط کشور از طریق شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
انتهای پیام