در این نشست وزیر راه و شهرسازی برای خروج جاده عبوری از قلب پارک ملی گلستان به خارج از پارک و نیز اصلاح میانگذر ارومیه قول مساعد داد.
این نشست از آن رو اهمیت دارد که وزارت راه و شهرسازی طی سالهای اخیر یکی از بزرگترین تخریبکنندگان محیطزیست کشور بوده است. عبور جاده از قلب پارک ملی گلستان یکی از پروژههای وزارت راه و شهرسازی بود که با وجود مخالفت طرفداران محیطزیست به اجرا در آمد و اکنون پارک ملی گلستان به بزرگترین قتلگاه حیاتوحش تبدیل شده است. منتقدان محیطزیست در طول زمانی که جاده گلستان در حال ساخت بود به شیوههای مختلف با ساخت این جاده مخالفت کردند اما این تلاشها راه به جایی نبرد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، بهرغم آنکه انتظار میرفت این اعتراضات منجر به ایجاد مسیر جایگزین در پارک ملی شود، این اعتراضات هم مثل گذشته تا امروز بینتیجه مانده است. اجرای طرح میانگذر دریاچه ارومیه که از آن بهعنوان یکی از عوامل مؤثر در بروز بحران در دریاچه ارومیه نام برده میشود از دیگر پروژههای راهسازی است که بیتوجه به معیارهای محیطزیست به اجرا در آمد. در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیطزیست گلستان، از چالشهای عبور جاده آسیایی از داخل پارک ملی گلستان و تهدیداتی که به واسطه عبور این جاده برای ذخیرهگاه زیست کره ارزشمند گلستان ایجاد شده سخن گفت و بر لزوم جابهجایی این جاده به خارج از پارک تأکید کرد.
خواستههایی که بنا به آنچه پایگاه اطلاعرسانی سازمان محیطزیست اعلام کرده است از سوی وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. تأکید بر ضرورت بازنگری وضعیت جاده میانگذر (شهید کلانتری) دریاچه ارومیه به منظور سهولت چرخش آب در دریاچه توسط حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیطزیست آذربایجان شرقی از دیگر مباحث این جلسه بود که وزارت راه برای اصلاح و بازنگری این جاده موافقت کرد.
6849711