فرهنگی‌هنری 10:49 - 10 فروردین 1399

زندگی به سبک «انگل»/ جدالی قدیمی که قالبی نو به خود گرفته است

خبرگزاری مهر- گروه هنر- سیدسعید هاشم‌زاده: اگر می‌خواهید شگفتی کن و اسکار امسال را ببینید، «انگل» تنها فیلمی است که به شما پیشنهاد می‌شود. فیلمی که منتقدان و داوران به آن جوایز با ارزشی دادند و طی سال میلادی گذشته این اثر را سنگ محک خود و جشنواره‌شان قرار دادند.

فیلم البته بیانگر چیزهایی بیش از این‌هاست. اگر سینمای ژاپن تا دهه ۸۰ قدرت بلامنازع سینمای شرق محسوب می‌شد؛ سینمای چین و کره جنوبی از آن به بعد توانستند قدرت هنری ژاپن را با افول و مرگ امثال کوبایاشی و کوروساوا به پایین بکشند و خود جایگزین آن شوند.

حالا با دیدن «انگل» می‌توانید نماینده سینمای هنری و داستانگوی کره جنوبی را شاهد باشید. نماینده‌ای به نام بونگ جون هو که سالیان سال فیلم ساخت و به پختگی رسید و امسال کامل‌ترین اثر خود را ساخت. اثری که یک تراژدی کمدی محسوب می‌شود. یک کمدی سیاه شاید و امسال سالی بود پر از فیلم‌های سیاه و تلخ و تراژدی‌هایی تکرار نشدنی.

چرا خوب - چرا بد؟

«انگل» می‌تواند مباحث مفصلی را به میان بکشد و هر کدام از این مباحث موجب ارزش یا نکوهش فیلم شود اما از میان آن‌ها می‌خواهم به درون مایه و رابطه آن با کارگردانی اثر صحبت کنم. فیلم به‌شدت به عناصری می‌پردازد که زمینه ساز ساخت معنی در آن هستند.

«انگل» آشکارا راجع به طبقات اجتماعی است. نزاعی همیشگی میان فقیر و غنی، میان سرمایه‌دار و طبقه کارگر و میان رئیس و مرئوس. اما هنر فیلم در دو عنصر اثر است که به خوبی می‌تواند این مضمون را تبدیل به محتوای اثر کند. نخست معماری نماهاست. فیلم با توجه لوکیشن‌هایش از پلکان زیاد بهره می‌برد. پلکانی که یا بالا می‌برد و یا پایین می‌آورد. پلکانی که باید پایین برویم تا یک فقیر فرومایه جامعه را ببینیم، مانند شوهر خدمتکار که در زیرزمین خانه ساکن بود، و یا از آن بالا برویم، مانند پلکان خانه که از آن بالا می‌آئیم تا به پذیرایی برسیم.

این پایین رفتن و بالا آمدن، در واقع عنصر حل‌کننده معما نیز هستند؛ آن چیز که پنهان است و نمی‌بینیم، می‌توانیم بعد از عبور از پلکان بفهمیم. معماری در فضای فیلم جزو عناصر مهمی است که بونگ جون هو توانسته از طریق آن مفهومی که در درون مایه و متن اثر به آن اشاره می‌کند را از طریق عوامل بصری نیز به مخاطب القا کند.

نکته دوم اما لحن اثر است. لحن فیلم شاید مهم‌ترین هنری است که بونگ جون هو توانسته در کلیت اثر به انسجام برساند. اثر یک تریلر، طرح توطئه است که با لحنی کمدی جلو می‌رود. تسخیر یک خانواده ثروتمند بوسیله دسیسه و حقه بازی توسط یک خانواده فقیر.

بدون انتخاب لهجه کمیک فیلم و کات‌ها و بازی‌هایی که کمدی می‌سازد، فیلم هرگز نمی‌توانست تاثیری چنانچه هست را بر مخاطب بگذارد. چه بسا انگل به فیلمی خسته‌کننده و جدی تبدیل می‌شد که مخاطب نای تماشای آن را نداشته باشد. بازی‌های کمدی کارگردان در تقطیع نماها و تدوین اثر از تراژدی وضعیت، یک کمدی قابل تحمل می‌سازد و حتی اکشن‌های خشن اثر را نیز تلطیف کرده و ما را به عنوان مخاطب از انداختن به چاله «اثر خشونت» بر حذر می‌دارد و باز به سمت موضوع و دنبال کردن شخصیت‌ها و داستان هایشان دعوت می‌کند.

خنده «کی وو» در فصل پایانی داستان نیز گواه بر همین است. کی وو وقتی خاکستر خواهرش را می‌بیند لبخند می‌زند. این در واقع لبخند دردناک مولف به درونمایه اثرش است.

بهترین سکانس؛ بالای شهر پایین شهر!

وقتی خانواده کی وو شب هنگام فرار می‌کنند و به سمت خانه‌شان می‌دوند، باران سختی در گرفته است. بارانی که تمام مسیر را بر کی وو، پدرش و خواهرش سخت کرده است. آن‌ها وقتی به خیابان خودشان می‌رسند، خیابان را پر از آب می‌بینند و خانه زیرزمینی خود را غرق در سیلاب.

پدر وارد خانه می‌شود که غرق در آب است وسایل مهم را جمع می‌کند، اما کی جونگ دختر خانواده، بر روی توالت فرنگی می‌نشیند که در آنجا آنتن وای فای موجود است و البته آب از درون آن چون گلی سیاه رنگ بالا می‌زند. تقطیع کارگردان در این سکانس اثر گذار و حاوی معنی است. وقتی خدمتکار ضربه مغزی شده در زیرزمین خانواده ثروتمند تهوع می‌کند، کات می‌خورد به توالت فرنگی که کی جونگ روی آن نشسته و آب از آن بالا می‌آید. گویی تهوع بالا شهری‌ها حالا به توالت‌های پایین دستی‌ها رسوخ کرده و از آن بیرون می‌زند. سکانسی تاثیرگذار در قیاس دو مدل زندگی.

اگر از این فیلم خوشتان آمد...

فیلم‌هایی نظیر «دزدان فروشگاه» نیز توصیه می‌شود؛ فیلمی دیگر از سینمای شرق آسیا و این‌بار از سینمای ژاپن که البته امتیازی بالاتر از «انگل» نیز در سایت‌های معتبر فیلم نیز دارد.

نگرش‌های نقادانه‌ای که می‌توانید دنبالش کنید...

بی شک نگرش جامعه شناختی و روانشناختی رویکردهایی هستند که می‌توان بوسیله آنها انگل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.


10461284
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: ایران تنها یک خاک نیست؛ یک روح و یک معناست. صیانت از این هویت مشترک مسئولیت تک‌تک ماست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست رسانه‌ای و رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت همزمان با تجلیل از خانواده سردار شهید حاجی‌زاده برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری از ساخت بزرگ‌ترین موزه ایران در استان اصفهان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سال گذشته ۷۰۰ رویداد گردشگری در کشور برگزار شد، اما از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار رویداد برگزار شده و تعداد این برنامه‌ها تا پایان سال به بیش از ۱۴۰۰ می‌رسد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه مستند «دروازه خورشید» با روایتی از ناگفته‌های هویت ضداستعماری سرخپوستان از ۲۶ آبان‌ماه هر دوشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش شده و بازپخش آن نیز روز بعد ساعت ۱۷:۳۰ خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مسعود پزشکیان، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تأیید انتخاب اعضای هیأت­‌های نظارت بر ضوابط نشر کتاب» را که در جلسه ۹۲۳ مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد فاضلی، استاد دانشگاه و مترجم، در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه آموزش سیما در چارچوب طرح ملی «ایران‌جان»، با ایجاد یک الگوی همکاری منسجم در هر استان، توانسته است ظرفیت‌های معلمان، دانش‌آموزان و مدارس سراسر کشور را به شکلی نظام‌مند گردهم آورد و بستر معرفی توانمندی‌های آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی اس...
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال «دشتستان» به تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب و کارگردانی امیر بشیری این شب‌ها از شبکه یک سیما روی آنتن است و توانسته در همان قسمت‌های ابتدایی پخش، مخاطبان خود را پیدا کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آخرین اثر دیوید اتنبرو، مستندساز و پژوهشگر شهیر حیات‌وحش و محیط‌زیست، با عنوان «اقیانوس» از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است