فرهنگی‌هنری 10:23 - 16 اسفند 1399

متهم به نوشتن قصه تخیلی در «اخراجی‌ها۲» شدم/فیلمنامه متکی برپژوهش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینمای ایران درباره لزوم توجه سینماگران به تحقیق و مطالعه در آثارشان گفت: اگر این پیش فرض را بپذیریم که یکی از مشکلات سینمای ایران بحث فیلمنامه است و یک فیلمنامه خوب و استاندارد متکی به پژوهش است، موضوع و اهمیت بحث پژوهش جایگاه ویژه‌تری در میان سینماگران و آثارشان پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: طبیعی است هر نویسنده‌ای که می‌خواهد در حوزه‌ای تخصصی فیلمنامه بنویسد باید در آن زمینه مطالعه و پژوهش داشته باشد و مسلماً اگر این اتفاق نیفتد، فیلمنامه فقیر، کم محتوا و غیرواقعی خواهد بود. موضوع تحقیق و پژوهش اصلی ضروری است و با توجه به ژانری که فیلمنامه در آن نوشته می‌شود باید جدی گرفته شود. این مساله می‌تواند متکی به مطالعه آثار دیگران هم باشد.

ده‌نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: یک کارگردان اگر خودش مولف باشد برای بیشتر آشنا شدن با موضوع و ملموس‌تر شدن آن باید وارد حوزه‌های مطالعاتی و یا تحقیقات میدانی نیز شود و اگر این موارد رعایت نشود حتی اگر فیلمنامه قوی باشد اما کارگردان فرم و محتوا را درست نشناسد نتیجه اثر ضعیف خواهد شد.

کارگردان «اخراجی‌ها» با اشاره به لزوم تحقیق در همه حوزه‌ها بیان کرد: در حوزه سینمای جنگ خیلی‌ها معتقد به تخیل و مسائلی از این هستند اما بستر تاریخی در این حوزه آنقدر غنی و بکر است که ما را از تخیل مستغنی می‌کند. ما در حوزه جنگ می‌توانیم آثاری خلق کنیم که منحصر به فرد هستند اما چون پژوهش درباره این مسائل وجود ندارد معمولاً آثار ساخته شده در این زمینه که با خیال‌پردازی همراه هستند، با بازخوردهای منفی مواجه می‌شوند. البته من معتقدم خیال‌پردازی در فیلمنامه‌نویسی یکی از اصول است اما آن هم باید با قواعد خاص خودش پیش رود.

این کارگردان با تاکید بر این موضوع که عدم توجه به تحقیق تنها در میان سینماگران نیست تصریح کرد: گاهی اوقات ضعف مطالعه و پژوهش حتی در نهادهای نظارتی نیز به چشم می‌آید و کاملاً ملموس است. یادم می‌آید زمان ساخت «اخراجی‌های ۲» وقتی قصه هواپیماربایی و بردن مسافران به یکی از اردوگاه‌های اسرا را طرح کردم فیلمنامه رد شده بود و من را متهم به نوشتن یک قصه تخیلی و غیرواقعی کردند. در حالی که این روایت مبتنی بر پژوهش بود و تاریخ اسارت شاهد بر این اتفاق است. این ماجرا در فیلم فقط بستر سینمایی و دراماتیک پیدا کرده بود به همین دلیل با واکنش نهادهای نظارتی مواجه شده بود اما بعد از توضیحات لازم و ارائه مستندات مسئولان نظارتی متوجه شدند که اشتباه کردند.

ده‌نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: طبیعی است در صورتی که فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و یا حتی بازیگرانی که قرار است نقش‌ها را بازی کنند درباره جزئیات کار خودشان تحقیق و مطالعه داشته باشند نتیجه مثبت، ملموس و واقعی در کلیت اثر تجلی پیدا می‌کند و منجر به ساخت یک اثر خوب می‌شود چراکه این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند.

چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.


10978923
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه کننده مستند ابراه کوچکی در میان هور با حضور در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت درباره این مستند سخن گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سینمایی برای بازدید از جشنواره سینماحقیقت در پردیس ملت حضور پیدا کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سینمایی برای بازدید از جشنواره سینماحقیقت در پردیس ملت حضور پیدا کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز کودک و نوجوان صداوسیما گفت: وقتی سریال «افسانه جومونگ» در ایران ۸۰ درصد دیده شد، مقدمه ورود کی دراما به ایران رقم خورد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شهر تهران به عنوان میزبان شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج سودای عشق انتخاب شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه تهران بار دیگر سریال تاریخی _ سیاسی «افسانه سامبونگ» به کارگردانی «کانگ بیونگ‌تایک» را روی آنتن می‌برد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر معروف آمریکایی اعلام کرد که ستاره فوتبال پرتغال ممکن است با ایفای نقشی در مجموعه فیلم‌های سریع و خشن، به روی پرده بزرگ سینما برود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت: حریم تئاترشهر به معنای بستن فضای آن نیست و حریم برای تئاتر شهر یک ضرورت است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست بانوان دارای آثار تقریظ شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: دفاع مقدس ابعاد زنانه زیادی دارد با این که چهره جنگ معمولا مردانه است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «خردل» گفت: هرکس رزق خود را از برنامه‌سازی دارد. منظورم رزق به معنای پول نیست، بلکه سهمش از اعتبار و شهرت و وایرال شدن است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است