به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر علی اکبر صالحی روز چهارشنبه در همایش فرآیند استاندارد آموزش و آموزش استاندارد در چرخه آموزش کشور که در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: امام راحل نیز به استناد نقش محوری و بنیادین تعلیم و تعلم در پرورش استعدادهای خدادادی انسان در بیانات خود نهادهای آموزش عالی را به عنوان یکی از حیاتی ترین عناصر قوام حیات اجتماعی برشمرد و دانشگاه را منشا همه تحولات و موتور محرک توسعه کشور دانسته اند.
وی افزود: ایشان انسان سازی، ایجاد تحول، مقابله با خرافات، تولید علم و تبدیل علم به ثروت و رفاه اجتماعی را در زمره وظایف و رسالت نهاد دانشگاه تلقی و از دانشگاه به مثابه پیش قراول حوزه فرهنگ و اقتصاد یاد کرده است.
این عضو فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: هرچند در کشورهای مختلف روش ها و سیاست های متفاوتی برای سامان بخشیدن به نظام آموزشی و فرآیند تحصیل در نظر گرفته می شود اما می توان گفت که در بیشتر موارد تعلیم به عنوان یک ابزار موثر برای انتقال مفاهیم فرهنگی و آموزش مسائل اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد.
صالحی گفت: آموزش تنها به معنای انباشتن ذهن دانش آموختگان از انبوهی از اطلاعات و آمار و ارقام نیست بلکه هدف غایی آن است که آحاد جامعه مطابق هنجار و آرمان های فرهنگ مورد نظر یک نظام تربیت شوند تا از این طریق مجال لازم را برای انتقال فرهنگ دانش و اخلاق به نسل بعدی فراهم آید.
وی افزود: برای تحقق درست چنین آرمانی باید به دنبال تدوین و تبیین چارچوب های مدون و نظام مند تحت عنوان استاندارد آموزش باشیم؛ این فرآیند معطوف به تمام ابعاد آموزش از جمله مواد درسی، شیوه آموزش، به کار گیری تجهیزات مدون پیشرفته، امور فوق برنامه، مسایل مربوط به کنش های رفتاری و روان سنجی و شیوه های تشویق و ترغیب و زمینه سازی برای ابتکار و خلاقیت و خودباوری است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: از مهمترین اختیاراتی که بر عهده نهادهای متولی آموزش در سطح ملی نهاده شده تعیین اهداف و فرآیند استاندارد آموزش و آموزش استاندارد در چرخه آموزش کشور است.
ادامه دارد........
علمی(3)**2038**9190**1440
5275281