علمی فناوری 10:57 - 03 بهمن 1399
عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اظهار کرد: گیاه مرزه خوزستانی با نام علمی " Satureja khuzistanica Jamzad "متعلق به تیره نعناعیان است و اثرات ضدالتهابی، ضد میکروبی و ضد درد این گیاه به اثبات رسیده است.

وجود اثرات ضدالتهابی و ضد درد در گیاه "مرزه خوزستانی"

به گزارش ایسنا، دکتر سعید توکلی عضو هیات علمی این پژوهشکده گفت: این‌گونه در بازار گیاهان دارویی به‌عنوان شست‌وشو دهنده کلیه و مجاری ادراری و کاهش‌دهنده فشار،چربی و قند خون عرضه می‌گردد و اثرات ضدالتهابی، ضد میکروبی و ضد درد این گیاه به اثبات رسیده است.

 عضو هیات علمی این پژوهشکده با اشاره به این که اسانس این گیاه در کرک‌­های غده‌ای بخش‌های هوایی آن ساخته می‌شود که حاوی مقادیر بالایی از ترکیب دارویی کارواکرول هست، ادامه داد: اسانس‌ها ترکیبات شیمیایی پیچیده­‌ای هستند و اغلب اجزاء اصلی موجود در تحقیقات نشان می‌دهد چهار ترکیب شیمیایی ضد درد در گیاه مرزه وجود دارد و آنچه در تحقیقات جدید به آن اشاره ‌شده، وجود ترکیبات شیمیایی با خواص ضدالتهابی و ضد درد در نمونه‌هایی از گیاه است که نه به شکل وحشی، بلکه به ‌صورت دستی کاشته شده‌اند.

دکتر توکلی دو ترکیب شیمیایی موجود در قسمت برگ و ساقه مرزه را بتا سیتسترول و اسید اورسولیک برشمرد و عنوان کرد: ترکیب بتا سیتسترول که در بادام‌زمینی نیز وجود دارد، منجر به توقف رشد غده پروستات در حیوانات آزمایشگاهی می‌شود. همچنین گزارش‌های متعددی مبنی براثر ضدالتهابی اسید اورسولیک برای درمان سوختگی‌ ها و نیز اثر بازدارندگی آن بر رشد تومورها منتشرشده است. خواص ضدالتهابی اسید اورسولیک منجر به استفاده وسیع از این ترکیب در صنایع آرایشی شده است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در مطالعات جدید اثرات ضد درد و ضد تشنج کارواکرول و تیمول به‌عنوان دو ترکیب عمده اسانس گیاه نیز ثابت ‌شده است. همچنین در بین مصارف بومی از گیاه مرزه در ایران می‌توان به استفاده از آن برای تسکین دندان‌ درد اشاره کرد که به علت وجود این دو ترکیب است.

انتهای پیام


10915226
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تقویم زمانی اولیه ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اعلام شد و جزئیات آن بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مطالعه جدید نشان داده است که هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مصرف آی‌وی‌آی‌جی حدود ۳۵ درصد در کشور افزایش داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان حوزه فضایی معتقدند که اورانوس در اعماق خود مقدار زیادی متان دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرد که روی یک مدل هوش مصنوعی مولد برای فایرفلای کار می‌کند تا نرم‌افزار پریمیر پرو را به ابزار‌های جدیدی مجهز کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت، از ابلاغ تعرفه خدمات پرستاری ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تعرفه ترجیحی خدمات پرستاری برای نخستین بار برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» منابع درآمدی از محل ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت هر پیامک در سال جدید ۴ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوبت نخست آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به اطلاعات فاش‌شده، مدل‌های سری شیائومی ۱۴T، درست مانند سری قبلی ۱۳T، دوربین پیشرفته، پردازنده با کارایی بالا و موارد دیگر خواهند داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری و اطلاعات بیمه سلامت اظهار داشت: اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک درحال رفع شدن است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است