اقتصادی 15:15 - 13 تیر 1394
در حالی که ظریف و تیم هسته ای ایران در در حال تدوین متون نهایی توافق هسته ای با گروه کشورهای 1+5 هستند سرمایه داران تهرانی در بورس از فرصت های باقیمانده نهایت استفاده را می کنند.

سرمایه داران تهرانی در جریان مذاکرات ظریف چه می کنند؟ / آثار وضعی مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه

مریم یعقوبی

افت خیز شاخص ها و متغیرهای بورس در هفته گذشته نشان می دهد بازار سرمایه ایران همچنان به شکل غیر منطقی تحت تأثیر مذاکرات هسته ای قرار دارد. 



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اثرگذاری مذاکرات هسته ای و توافقات انجام شده طی یک سال و اندی گذشته بیش از آنکه تأثیری واقعی بر اقتصاد ایران گذاشته باشد، نقش عوامل روانی را در بازارهای مالی پرنگ تر کرده است؛ طی این مدت اخبار مذاکرات و حتی شایعات پیرامون آن چنان تأثیری بر رفتارهای بازیگران بازار سرمایه گذاشته است که تمام تحلیل های بنیادی و تکنیکال از آینده سهام دچار اختلالات در پیش بینی ها شده اند.

هفته گذشته و همزمان با افزایش حساسیت ها در دور آخر مذاکرات هسته ای یک بار دیگر شاهد چنین واکنش هایی در بازار سرمایه کشور بودیم.

شاخص کل که هفته قبل تر روند رو به رشدی را در پی اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیش گرفته بود، هفته دوم تیر ماه را اما در تب و تاب مذاکرات گذراند و اگرچه تمدید مهلت گفت و گوها و در واقع کشیده شدن کار به وقت اضافه نتوانست، برآیند شاخص را منفی کند اما در تمامی موارد شاهد افت متغیرها بودیم.

شاخص کل بورس هفته دوم تیر ماه را با حرکت از پله 64.800 شروع کرد و در اوسط هفته و با انتشار خبر تمدید چند روزه مذاکرات تا مرز 64.300  واحد نزول کرد. گرچه با نمایان شدن منظور مذاکره کنندگان از تمدید، حرکت شاخص مجدداً صعودی شد تا نهایتاً به همان نقطه ابتدای هفته بازگشت و در نقطه 64.861 به کار خود پایان داد. به این ترتیب شاخص کل بورس هفته گذشته تنها حدود 0.01 درصد افزایش یافت.

با این وجود اما سایر متغیرها هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند؛ ارزش کل معاملات در بورس نسبت به هفته قبل تر (30 خرداد تا 3 تیر) بیش از 10 درصد افت کرد و از حدود 733 هزار میلیارد تومان به 657 هزار میلیارد تومان رسید.

تعداد سهام و حق تقدم های معامله شده نیز در بازار،کاهش 23.6 درصدی را تجربه کرده است. هفته اول تیر ماه 3.991 سهم و حق تقدم معامله شد اما در هفته گذشته تعداد سهام و حق تقدم ها به 3.049 کاهش پیدا کرد.

خریداران نیز با احتیاط بیشتری رفتار کرده اند؛ تعداد خریداران با افت 7 درصدی به 60.360 نفر رسید با کاهش 8 درصدی تعداد دفعات معامله در هفته گذشته کاملا همخوانی داشت.

این شاخص ها به خوبی نشان می دهد که دغدغه فعالان بازار سرمایه در مورد نتایج مذاکرات، تأثیر زیادی بر رفتار آنان در بازار دارد. به محض مشاهده نشانه های امیدوار کننده حتی اگر یک خبر غیررسمی باشد، شاهد افزایش تعداد معاملات و ارزش بازار هستیم ولی با کوچکترین پالس منفی همه چیز به یکباره جهت عکس می گیرد.

این درست است که همه جای دنیا بازارهای مالی چنین رابطه ای با مسائل سیاسی و دیپلماتیک دارند ولی به نظر می رسد بازار سرمایه ایران از دو عامل رنج می برد؛ نخستین عامل حساسیت بسیار بیش از اندازه به مسائل سیاسی خصوصا مذاکرات هسته ای است. با وجود اینکه طی ماه های گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای بارها و بارها از قول مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر این واقعیت تأکید شده که نتایج مذاکرات به خودی خود نمی تواند و نباید تأثیر مثبت یا منفی خارق العاده ای بر اقتصاد کشور داشته باشد، با این حال اما به نظر می رسد این موضوع هنوز به باور بازیگران بازار درنیامده است.

 

22339


6692268
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» قیمت هر اونس طلا امروز با 1.61 درصد افزایش به 2415 دلار و 22 سنت رسید.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه واگذاری 50 لکوموتیو متوقف از طریق مزایده عمومی خبر داد و گفت: به دنبال تولید موتور لکوموتیو با استفاده از شرکت های دانش های دانش بنیان هستیم.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: برای آماده سازی تأمین برق پیک تابستان 1403، بالغ بر 1000 میلیارد تومان در حوزه های سرمایه ای در بخش احداث شبکه های جدید، اصلاح شبکه ها، تعمیرات خطوط 20 کیلوولت و فشار ضعیف و تعمیرات ترانس ها هز...
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 71 سنت معادل 0.85 افزایش به 83 دلار و 98 سنت رسید.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» معاون وزیر کار خبر داد: به زودی فهرست بیکاران در مقطع دکتری به صورت محرمانه در اختیار استانداری ها قرار خواهد گرفت و استان ها با تقسیم بیکاران بین دستگاه ها، متناسب باشرایطی که دارند اقدام خواهند کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» سرپرست اداره کل کار استان تهران گفت: در سال 1402 بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد 162 هزار و 872 نفر مشغول بکار شدند که حاکی از تحقق بیش از 108 درصدی تعهد ابلاغ شده به استان تهران بوده است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با اشاره به اینکه مهمترین مطالبات کارگران امنیت شغلی و معیشت است گفت:در قرارداد های موقت انواع و اقسام سوء استفاده ها از کارگر صورت می گیرد که امیدواریم با اصلاح قانون کار این موضوع حل شود.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: خط اصلاح جریان مالی صنعت برق را تا تحقق اهداف تعیین شده، با جدیت پیگیری می کنیم.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه سال گذشته مالیات 90 درصد صنوف ومشاغل، از صفر تا 20 میلیون تومان بوده است، گفت: پارسال میانگین مالیات ستانی از اصناف و بازاریان فقط هفت میلیون تومان بوده است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» با وجود آنکه 9 استان با افت بیش از 10درصدی بارش ها نسبت به شرایط نرمال مواجه اند، متوسط بارش های امسال پس از گذشت 232 روز از سال آبی، به شرایط نرمال رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است