ورزشی 01:04 - 22 آبان 1397

به‌کارگیری دورگه‌های بسکتبال برای پنجره پنجم انتخابی جام جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، در بسکتبال آسیا، استفاده از بازیکنان دورگه و حتی بازیکنانی با ملیت های مختلف بسیار زیاد گسترش پیدا کرده است. شاید ابتدا این شیوه در میان کشورهای شرق آسیا رواج داشت اما امروزه برخی کشورهای غرب آسیا و از جمله فیلیپین و کره جنوبی هم به استفاده از این دسته بازیکنان روی آورده اند. همین موضوع باعث شد تا فدراسیون بسکتبال از ماه ها پیش دعوت از بازیکنان دورگه به اردوی تیم ملی و استفاده از آنها در رویدادهای مختلف را در برنامه قرار دهد. 

البته دو سال پیش، نوید نیکتاش بازیکن دو رگه ایرانی - فرانسوی که تجربه بازی در لیگ انگلستان را داشت در تمرینات تیم ملی حضور پیدا کرد اما در ترکیب نهایی این تیم جای نگرفت. بعد از آن بحثِ استفاده از بازیکنان دورگه دیگری مانند آرون گرامی پور و مایک رستم پور در تیم ملی مطرح شد اما به کارگیری هر یک بنا به دلایلی به نتیجه نرسید. 

آرون گرامی پور که یک دو رگه ایرانی - انگلیسی به حساب می آید و اتفاقا سال گذشته با تیم دانشگاه آزاد در لیگ برتر شرکت داشت، به خاطر مشکلاتی مانند خدمت سربازی نتوانست در اردوی تیم ملی شرکت داشته باشد. در مورد مایک رستم پور هم مبلغ ۵ هزار دلاری که این بازیکن برای پرداخت به آژانس و دریافت خودش تعیین کرده بود، مانع از حضورش شد. 

با همه اینها اما فدراسیون بسکتبال همچنان پیگیر دعوت از این بازیکنان به اردوی تیم ملی است. حتی به گفته رامین طباطبایی احتمال دارد این بازیکنان برای پنجره پنجم مسابقات انتخابی جام جهانی 2019 چین در فهرست اردونشینان باشند. 

رئیس فدراسیون بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اینکه شرایطی مهیا شود تا از بازیکنانی که ساکن ایران نیستند اما به خاطر ایرانی بودن یکی از والدین شان، دورگه به حساب می آیند در ترکیب تیم ملی استفاده کنیم، اصلا بد نیست کمااینکه در رشته هایی مانند فوتبال و هندبال هم شاهد چنین موضوعی هستیم. حتی در کشورهایی مانند ژاپن، فیلیپین و کره جنوبی هم به استفاده از این بازیکنان و حتی نفراتی با ملیت های دیگر روی آورده شده است. 

وی تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به سیاست فدراسیون بسکتبال مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت ها، از ماه ها پیش جذب و به کارگیری بازیکنان دورگه را در دستور کار قرار دادیم اگرچه این موضوع به منزله استفاده قطعی از این بازیکنان نیست. 

طباطبایی با بیان اینکه قرار نیست موفقیت بسکتبال در گرو استفاده از بازیکنان دورگه باشد، یادآور شد: تصمیم برای به کارگیری بازیکنان دورگه به منزله ضعف بازیکنان فعلی نیست. صرفا می خواهیم شرایط برای استفاده از تمام ظرفیت ها مهیا شود. برای چهار مرحله ابتدایی انتخابی جام‌جهانی در مورد جذب بازیکنان دو رگه به نتیجه نرسیدیم اما قطعاً همچنان پیگیر این موضوع هستیم. حتی احتمال دارد که برای پنجره پنجم این رقابت ها، در این مورد به نتیجه برسیم. 

رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: آرن گرامی پور و مایک رستم پور بازیکنان دورگه ای هستند که پیگیر وضعیت آنها برای حضور در اردوی پیش روی تیم ملی هستیم. البته نظر و تصمیم نهایی برای استفاده از آنها با اعضای کادر فنی است. فدراسیون بسکتبال پیگیر وضعیت این بازیکنان و رفع موانع برای حضورشان در اردوی تیم ملی است. این احتمال هم وجود دارد برای اردوی پیش رو شاهد حضور بازیکنان دورگه باشیم.

طباطبایی گفت: مهیا کردن شرایط برای حضور بازیکنان دورگه بر عهده فدراسیون بسکتبال است اما تصمیم گیری برای به کارگیری آنها در ترکیب اصلی با اعضای کادر فنی است. قطعا مربیان با بررسی وضعیت بازیکنان دورگه و ارزیابی آنها نسبت به بازیکنان فعلی، تصمیمی منطقی اتخاذ خواهند کرد. 


9971765
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سایت فوتی رنکینگ سهمیه ایران را در مسابقات باشگاهی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ آسیا را اعلام کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ایمانعلی‌زاده گفت: آینده‌سازان کشتی فرنگی در جام تختی مبارزه می‌کنند و تیم ملی امید را در این رقابت‌ها انتخاب می‌کنیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: برند معنوی قابل عرضه در هیچ بورسی نیست، اما متاسفانه این برند را فروختند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با انجام ۷ بازی امروز (جمعه ۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود و تیم پرسپولیس به مصاف آلومینیوم می‌رود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بسکتبال شهرداری گرگان در نخستین دیدار فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا با نتیجه ۹۰ بر ۶۵ مقابل الریاضی لبنان شکست خورد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم تیم الاتحاد کلبا امارات احتمال دارد فصل آینده پیراهن استقلال تهران را بر تن کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فدراسیون والیبال مصطفی کارخانه را به عنوان مشاور عالی فنی خود و دبیر کمیته فنی این فدراسیون انتخاب کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نفرات برتر پنج وزن نخست چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز مشخص شدند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم مس رفسنجان با پیروزی مقابل پیکان در ضربات پنالتی راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرجیو کونسیسائو سرمربی تیم فوتبال پورتو قراردادش را تا سال ۲۰۲۸ با این تیم تمدید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است