به گزارش ایسنا، بیماری کووید-19 نوعی جهانی از همهگیری را ایجاد کرده است و باعث مشکلات و نگرانیهای زیادی درباره سلامت عمومی شده است. این پاندمی نهتنها بر زندگی انسانها اثرگذار بوده، بلکه آموزش را هم در سراسر دنیا تحت تأثیر قرارداده است. دانشگاههای زیادی در سراسر دنیا برنامههای خود شامل کارگاهها، سمینارها، برنامههای ورزشی و سایر فعالیتها را تعلیق کردهاند. بااینوجود، این مؤسسات آموزشی پژوهشی برای کاهش اثرات پاندمی و پیشرفت دانشجویان و در عین حال حفظ سلامت آنها، راهبردهای گوناگونی را به کار بستهاند که آموزش آنلاین یکی از مهمترین آنها است.
بر اساس نظرات متخصصان، شش گام اساسی برای آموزش آنلاین موفق لازم است که این گامها شامل 1) داشتن راههای جایگزین برای شرایطی که پلت فرمهای تدریس آنلاین با مشکلات مواجه میشود، 2) تبدیل یک محتوای پرحجم به تعدادی محتوای با حجم کمتر برای افزایش تمرکز دانشجویان حین یادگیری، 3) توجه بیشتر به اثر «صدا» در آموزش آنلاین، 4) فراهم آوردن افراد کمک کننده در آموزش آنلاین، 5) در نظر گرفتن راهکارهایی برای نظارت بر فعالیت دانشجویان و 6) ترکیب کردن یادگیری آنلاین با خودآموزی هستند. در این راستا، برخی کشورهای جهان به دانشگاهها پیشنهاد کردهاند که مطالعاتی را در جهت ثبت اثرات کووید-19 بر آموزش دانشگاههای خود انجام داده و تغییراتی را در برنامههای آموزشی خود برای انطباق آنها با شرایط موجود اجرا کنند.
با توجه به اهمیت این موضوع، با وجود گذشت بیش از یک سال از بروز پاندمی بزرگ کرونا، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پژوهشی را بهمنظور مرور راهبردهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی برتر جهان در پاسخ به اثرات بیماری کووید-19 انجام دادهاند که توجه به آنها در مسیر مقابله با این بیماری، ضروری است.
در این مطالعه مروری، محققان از اطلاعات 50 دانشگاه برتر سال 2020 براساس نظام جهانی QS برای رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی، استفاده کرده و با استفاده از وبسایت این دانشگاهها، راهبردهای آموزشی اتخاذشده توسط آنها را در بحران کووید-19 بررسی کردند.
نتایج این بررسیها نشان داد که آموزش از راه دور، تغییر در کریکولوم و طرح دوره، تغییر در ارزشیابی و نمرهدهی، تغییر در رتبهبندی دانشجویان و تمهیداتی برای جشن فارغالتحصیلی و پیشگیری از تقلب در امتحانات از مهمترین راهبردهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی برتر جهان بودهاند.
در این خصوص، پریسا سلطانی، محقق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و چهار همکار دیگرش اظهار داشتهاند: «دانشگاههای برتر جهان در مواجهه با بحران پاندمی کووید 19 بهسرعت تغییر روند آموزش و ارزشیابی بهصورت مجازی را انتخاب کردهاند و برای انجام این تغییر به بهترین نحو، سیاستهای گوناگونی را مد نظر قرار دادهاند».
به گفته آنها، «اگرچه کلیات این سیاستها در وبسایت دانشگاهها بهخوبی بیان شده، اما وب کاوی برای رسیدن به جزییات هرکدام کافی نیست و پیشنهاد میشود برای دستیابی به جزییات اقدامات انجام شده، ارتباط با دانشگاهها از طریق بخش بینالملل دانشگاهها برقرار شود».
بر این اساس، نتایج این تحقیق میتواند در انتخاب دانشگاهها برای برقراری ارتباطات بعدی به نحو ارزندهای کمک کننده باشد.
این یافتهها را نشریهای به نام «مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی» وابسته به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر کرده است.
انتهای پیام