علمی فناوری 10:28 - 19 فروردین 1400
با وجود گذشت بیش از یک سال از شروع پاندمی کرونا در جهان، محققان در کشورهای مختلف کماکان در حال تحقیق برای سازگاری بیشتر با وضعیت ایجادشده هستند. در همین راستا، محققان کشور چگونگی انطباق بهتر شرایط آموزشی دانشگاه‌ها با این موضوع را بررسی کرده‌اند.

راهکارهای انطباق بهتر سیستم‌های آموزشی با شرایط کرونا

به گزارش ایسنا، بیماری کووید-19 نوعی جهانی از همه‌گیری را ایجاد کرده است و باعث مشکلات و نگرانی‌های زیادی درباره سلامت عمومی شده است. این پاندمی نه‌تنها بر زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده، بلکه آموزش را هم در سراسر دنیا تحت تأثیر قرارداده است. دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا برنامه‌های خود شامل کارگاه‌ها، سمینارها، برنامه‌های ورزشی و سایر فعالیت‌ها را تعلیق کرده‌اند. بااین‌وجود، این مؤسسات آموزشی پژوهشی برای کاهش اثرات پاندمی و پیشرفت دانشجویان و در عین حال حفظ سلامت آن‌ها، راهبردهای گوناگونی را به کار بسته‌اند که آموزش آنلاین یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

بر اساس نظرات متخصصان، شش گام اساسی برای آموزش آنلاین موفق لازم است که این گام‌ها شامل 1) داشتن راه‌های جایگزین برای شرایطی که پلت فرم‌های تدریس آنلاین با مشکلات مواجه می‌شود، 2) تبدیل یک محتوای پرحجم به تعدادی محتوای با حجم کمتر برای افزایش تمرکز دانشجویان حین یادگیری، 3) توجه بیشتر به اثر «صدا» در آموزش آنلاین، 4) فراهم آوردن افراد کمک کننده در آموزش آنلاین، 5) در نظر گرفتن راهکارهایی برای نظارت بر فعالیت دانشجویان و 6) ترکیب کردن یادگیری آنلاین با خودآموزی هستند. در این راستا، برخی کشورهای جهان به دانشگاه‌ها پیشنهاد کرده‌اند که مطالعاتی را در جهت ثبت اثرات کووید-19 بر آموزش دانشگاه‌های خود انجام داده و تغییراتی را در برنامه‌های آموزشی خود برای انطباق آن‌ها با شرایط موجود اجرا کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع، با وجود گذشت بیش از یک سال از بروز پاندمی بزرگ کرونا، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پژوهشی را به‌منظور مرور راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان در پاسخ به اثرات بیماری کووید-19 انجام داده‌اند که توجه به آن‌ها در مسیر مقابله با این بیماری، ضروری است.

در این مطالعه مروری، محققان از اطلاعات 50 دانشگاه برتر سال 2020 براساس نظام جهانی QS برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی، استفاده کرده و با استفاده از وب‌سایت این دانشگاه‌ها، راهبردهای آموزشی اتخاذشده توسط آن‌ها را در بحران کووید-19 بررسی کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که آموزش از راه دور، تغییر در کریکولوم و طرح دوره، تغییر در ارزشیابی و نمره‌دهی، تغییر در رتبه‌بندی دانشجویان و تمهیداتی برای جشن فارغ‌التحصیلی و پیشگیری از تقلب در امتحانات از مهم‌ترین راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان بوده‌اند.

در این خصوص، پریسا سلطانی، محقق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و چهار همکار دیگرش اظهار داشته‌اند: «دانشگاه‌های برتر جهان در مواجهه با بحران پاندمی کووید 19 به‌سرعت تغییر روند آموزش و ارزشیابی به‌صورت مجازی را انتخاب کرده‌اند و برای انجام این تغییر به بهترین نحو، سیاست‌های گوناگونی را مد نظر قرار داده‌اند».

به گفته آن‌ها، «اگرچه کلیات این سیاست‌ها در وب‌سایت دانشگاه‌ها به‌خوبی بیان شده، اما وب کاوی برای رسیدن به جزییات هرکدام کافی نیست و پیشنهاد می‌شود برای دستیابی به جزییات اقدامات انجام شده، ارتباط با دانشگاه‌ها از طریق بخش بین‌الملل دانشگاه‌ها برقرار شود».

بر این اساس، نتایج این تحقیق می‌تواند در انتخاب دانشگاه‌ها برای برقراری ارتباطات بعدی به نحو ارزنده‌ای کمک کننده باشد.

این یافته‌ها را نشریه‌ای به نام «مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی» وابسته به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر کرده است.

انتهای پیام


11016520
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است