استانی 12:32 - 20 مرداد 1399
یک استاد دانشگاه پاسخ داد
ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس اقتصادی گفت: بعید می‌دانم امیدبخشی‌های دولت برای گشایش اقتصادی آثار مثبت چندانی داشته باشد. ممکن است روند صعودی بازار ارز را با کندی مواجه کند، اما اینکه رئیس دولت حرفی بزند و بازار تکان بخورد به این شکل نیست.

خبر خوش رئیس جمهور چه‌قدر بازار را تکان می‌دهد؟

وحید ارشدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وعده ریاست‌جمهوری برای گشایش اقتصادی در کشور، اظهار کرد: آزاد کردن ذخایر صندوق ارزی، گسترش روابط ایران و چین و فروش اوراق نفتی سناریوهایی است که برای این خبر پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت فروش اوراق نفتی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: توان خرید مردم در این قضیه اهمیت دارد. دوره بازدهی فروش این اوراق به انتظارات مردم مربوط است. میزان انتظارات می‌تواند رفتار جامعه را تعیین کند، مردم تفاوت بازدهی‌ها در بازار سهام و بازار طلا و مسکن را مقایسه کرده و رفتار خودشان را شکل می‌دهند. دولت در نظر دارد که مردم اوراق را به وسیله دلار خریداری کنند، اگر مردم به دولت اعتماد داشته باشند که ارزش دلارشان به قیمت روز بازخواهد گشت، منابع خود را وارد می‌کنند، اما اگر خرید این اوراق ریالی باشد، با توجه به ارزش پایین ریال، احتمال دارد مشارکت مردم پایین باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر توسعه روابط ایران و چین در اقتصاد کشور، عنوان کرد: به عنوان یک شریک تجاری بزرگ می‌توانیم مراودات زیادی با چین داشته باشیم که این ارتباط منجر به آزادسازی منابع ایران می‌شود. در مجامع بین‌المللی چین و روسیه رقیبان بزرگی برای آمریکا و اروپا محسوب می‌شوند. توسعه ارتباط ایران و چین می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

ارشدی در خصوص استفاده از ذخایر صندوق ذخیره ارزی، گفت: در این فرایند ارز وارد بازار خواهد شد. عمده ارز ایران دست دولت است و این فرایند می‌تواند روی ارز تاثیر گذاشته و قیمت آن را مدیریت کند. کما اینکه رئیس کل بانک مرکزی با مداخله در بازار ارز و ورود از طریق نظام عرضه و تقاضا، سعی کرد به نوعی قیمت ارز را کنترل کند. رئیس کل بانک مرکزی بیان می‌کند که دولت نمی‌خواهد قیمت ارز افزایش پیدا کند، در حالی که محدودیت منابع ارزی وجود دارد و کسری بودجه دولت بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر عبدالناصر همتی عنوان می‌کند که به دولت ارز 4200 تومانی اختصاص داده‌ می‌شود، در حالی که ارز 4200 تومانی رانت بزرگی ایجاد خواهد کرد. با این وجود هر که از بیرون به دولت نگاه کند، تصورش این است که دولت کسری بودجه خود را تامین می‌کند. اگر دولت عامدانه ارز را افزایش نداده و کاهش عرضه ارز موجب افزایش قیمت ارز شده باشد، برداشت از صندوق ذخایر ارزی می‌تواند روی بازار ارز اثر گذشته و قیمت آن را کنترل کند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: من معتقدم مشکلات اقتصادی ایران ساختاری است و روابط خارجی نمی‌تواند تحول چشمگیری در آن ایجاد کند. پیش از روابط خارجی با آمریکا، در داخل خودمان را تحریم و به ارز وابستگی پیدا کرده‌ایم. چندین سال است که موضوع پیمان‌های دوجانبه را مطرح می‌کنند، اما سوال این جاست که دولت در این زمینه چه اقدام مثبتی انجام داده است؟ در این چند ساله که تحریم‌ها افزایش پیدا کرده، کارشناسان اقتصادی نظرات زیادی برای کاهش وابستگی ارزی داده‌اند، اما رویکرد دولت نگاه به غرب است که اجازه نمی‌دهد ظرفیت‌های درونی احیا و راه‌حل‌ها اجرا شود.

ارشدی در خصوص اینکه این صبحت‌ها از نظر روانی چه میزان در کاهش نوسانات اقتصادی می‌تواند تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: بی‌اعتمادی به دولت در جامعه افزایش پیدا کرده است. مردم دیگر توجه زیادی به حرف‌های دولت ندارند. بعید می‌دانم این امیدبخشی‌ها آثار مثبت چندانی داشته باشد. ممکن است روند صعودی بازار ارز را با کندی مواجه کند، اما اینکه رئیس دولت حرفی بزند و بازار تکان بخورد به این شکل نیست. این کار تنها مردم را منتظر نگه می‌دارد. باید بگذاریم بازار کار خودش را بکند. مردم وقتی حس می‌کنند که با وعده دادن دولت، قدرت خریدشان تغییر نمی‌کند، به دولت بی‌توجه می‌شوند.

انتهای پیام


10660169
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۲۸ اسفند را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۲۸ اسفند را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۲۸ اسفند را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است