گوناگون 10:13 - 08 مرداد 1394
چطور با نصب قاب عکس‌ها و انتخاب طرح و شکل‌های خاص برای دیوار، خانه‌ای متفاوت از بقیه داشته باشیم.



مجله منزل - لیدا هادی : بالا...  بالا...  حالا کمی به چپ... کج شد یک کم بیشتر... زمانی برای نصب قاب عکس‌های خانه داستان‌ها بود. توی هر اسباب‌کشی قاب عکس‌ها جزء اسباب فراموش شده‌ای بودند که باید آخر کار نصب می‌شدند؛ با هزار اما، اگر و سلیقه متفاوت. این وسط کسی که مسئولیت نصب آنها را هم بر عهده می‌گرفت کار سختی داشت و البته انتخاب یک تصویر مطابق با ذوق و سلیقه همه اعضای خانواده. حالا اما ماجرا کمی فرق کرده است. حالا هر تصویری را می‌شود روی دیوارها زد و برای نصب قاب‌ها دیگر هیچ قانون خاصی وجود ندارد. حالا فقط متفاوت بودن ملاک است!



تصویری که قاب نمی‌خواهد



پست‌مدرن‌های آویزان



لازم نیست همیشه توی خانه قاب‌های ریز و درشت خودنمایی کند. گاهی تصویر می‌تواند آن‌قدر خیره‌کننده باشد که نیازی به قاب نباشد؛ مانند تصویر یک جنگل زیبا، یک شهر یا دریا. این تصاویر را نمی‌شود در هیچ قابی جا داد. پس بهتر است بی‌خیال قاب شد و آنها را به صورت پوستر چاپ و روی یکی از دیوارها نصب کرد؛ البته نه به اندازه و سایزهای معمولی بلکه به اندازه کل دیوار. پرسپکتیو دید این تصاویر نمایی به ظاهر حقیقی جلوی روی بیننده می‌آورد. برای اینکه خانه‌ای متفاوت داشته باشید لازم است یکی از دیوارها را خالی کنید و تا جای ممکن جلوی آن وسیله‌ای نچینید و بعد پوستری تمام قد سفارش دهید.




سفید با سیاه جور می‌شود



پست‌مدرن‌های آویزان



اگر می‌خواهید قاب‌ها در خانه تعیین‌کننده اصلی دکوراسیون باشند باید از یک حقه قدیمی استفاده کنید؛ از تضاد رنگ‌ها. یکی از دیوارهای خانه را سیاه کنید – خودتان گفتید که می‌خواهید متفاوت باشید!- و بعد روی آن را پر از قاب‌های سفید رنگ کنید؛ با هر طرح و شکل و شمایلی. ترکیب سیاهی و سفیدی با هم اثر هنری زیبایی درست می‌کند. این‌طوری قاب‌ها و عکس‌های آنها هم بیشتر دیده می‌شوند البته در این حالت باید بی‌خیال باقی اسباب خانه باشید چون فقط قاب‌ها هستند که در همان بدو ورود نگاه‌ها را خیره می‌کنند.




قاب خالی‌اش هم زیباست



پست‌مدرن‌های آویزان



درست است که قاب‌ها را برای طرح‌های نقاشی یا عکس‌ها می‌سازند اما گاهی فریم‌ها خودشان به‌تنهایی تکمیل‌کننده زیبایی خانه هستند و می‌توان از آنها به عنوان عناصر تک در دکوراسیون خانه استفاده کرد. البته شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما این احساس فقط برای یکی، دو روز اول است بعد خیلی زود به آنها عادت می‌کنید. نکته اینجاست که برای این کار هنری متفاوت باید رنگ قاب‌ها از یک خانواده و شکل و اندازه آنها متفاوت باشد. یادتان بماند، رنگ قاب‌ها اگر طلایی است همه باید طلایی باشند و اگر سفید همه سفید ولی مدل و شکل قاب‌ها و حتی چیدمان آنها روی دیوار دیگر اهمیتی ندارد.




خانواده روی درخت نشسته‌اند



پست‌مدرن‌های آویزان



شجره‌نامه فامیلی برای خیلی‌ها ارزشمند است. برای بعضی‌ها هم عکس‌های قدیمی پدرها و پدربزرگ‌ها حکم یک گنجینه با ارزش را دارد. با این اوصاف می‌توان با یک ایده ساده هر دو را به مقصود رساند. کافی است روی یک دیوار خالی با استفاده از استیکرهای بازاری یا هنر نقاشی یک درخت پرشاخ و برگ بکشید و بعد روی هر شاخه آن قاب عکسی قدیمی از بزرگ ترهای فامیل را بگذارید. شجره خانوادگی شما همیشه این طوری در یادها می‌ماند.




گاهی به پایین نگاه کن



پست‌مدرن‌های آویزان



تا امروز نصب تابلوهای خانه با هر شکل و شمایلی فقط یک قانون داشت؛ اینکه تابلوها باید روی دیوار و بالا نصب می‌شدند. حالا جایی نزدیک سقف یا کمی پایین‌تر فرقی نداشت؛ مهم این بود که تابلوها باید روی دیوارها خودنمایی می‌کردند. اما این روزها به مدد آمدن فضاهای هنری به خانه‌ها قانون‌ها هم عوض شده‌ است؛ مثلا اینکه می‌شود دیگر منتظر یک تابلو بالای دیوار نبود و می‌شود تابلوها را پایین دیوار هم نصب کرد به‌خصوص تابلوهایی با فریم‌های بسیار ساده و طرح‌هایی خاص!




هنرنمایی روی لبه تیز دیوار



پست‌مدرن‌های آویزان



تیغه دیوار عجیب‌ترین جا برای نصب قاب عکس‌های خانه است. فقط کافی است از هر قاب عکس دو عدد تهیه کنید و لبه راست و چپ هر کدام را ‌بردارید و آنها را در لبه دیوار خالی خانه کنار هم بگذارید. به این ترتیب قاب عکس‌هایی با ظاهری متفاوت خواهید داشت. برای جلوه دادن به این قاب‌ها می‌توانید اندازه عکس‌ها را به اندازه طول دو قاب چسبیده به هم سفارش دهید. این طوری وقتی عکس درون دو قاب قرار می‌گیرد و وسط لبه دیوار شکسته می‌شود امتداد دارد و نگاه ناظر را به خودش جلب می‌کند. این قاب‌ها می‌توانند در اندازه‌های متفاوت باشند ولی بهتر است جنس و رنگ‌شان یکی باشد.




در خانه جدول بزن



پست‌مدرن‌های آویزان



 عاشق‌های جدول حتما از این قاب‌های متفاوت لذت می‌برند؛ البته شاید لفظ قاب برای این تکه چوب‌های تزئینی روی دیوار زیاد مناسب نباشد. در هر حال نوشته‌های روی چوب‌های مربعی یک‌دست و قرار دادن آنها به شکل جدول در کنار هم یکی از کارهای عجیب برای سروسامان دادن به دیوار خالی خانه و اتاق است. خوبی‌اش این است که فضای زیادی نمی‌خواهند و به درد هر نوع خانه‌ای هم می‌خورند حتی توی حمام و کاشی‌های آن هم می‌توان از ایده جدول‌ها استفاده کرد.




عکس‌هایی که حرف می‌زنند



پست‌مدرن‌های آویزان



تازگی‌ها به دوربین‌های عکاسی قابلیتی عجیب داده‌اند؛ اینکه وقتی تصویری را ثبت می‌کنند صدای آدم‌های توی عکس را هم ضبط کنند؛ این‌طوری هر وقت عکس آنها باز شود صدای‌شان هم شنیده می‌شود. این کار را می‌شود با قاب عکس‌های خانه کرد. کافی است کنار عکس‌های خانوادگی یکی، دو جمله خاطره‌ساز از طرف را هم روی کاغذ با فونت خاص پرینت بگیرید؛ در قاب بگذارید و کنار عکس‌ها بچسبانید. به این ترتیب با دیدن عکس توی قاب و نوشته کنارش کلی خاطره یادتان می‌آید.






بشقاب‌ها روی دیوار



پست‌مدرن‌های آویزان



تا پیش از اینها بشقاب‌های عتیقه جای‌شان در بوفه جاظرفی خانه بود؛ جای امنی که یادگاری‌های خانواده را به خوبی نگهداری می‌کرد. اما حالا می‌شود بشقاب‌های عتیقه را جور دیگری به رخ کشید. می‌شود آنها را به جای قایم کردن در بوفه‌ها، روی دیوار نصب و هر روز و هر ساعت از دیدن‌شان حظ کرد بدون اینکه نگران چیدمان یا نحوه نصب‌شان باشید. بشقاب‌های دکوری روی دیوار هیچ قاعده‌ای برای نصب ندارند فقط کافی است کمی تنوع رنگ و طرح به آنها بدهید. بد نیست امروز به سمساری‌ها سری بزنید و با بشقاب‌های عتیقه خانه‌ای متفاوت بسازید.




به یاد روزهای خوش مدرسه



پست‌مدرن‌های آویزان



کافه‌های کوچک پاریس را به یاد می‌آورند وقتی که با گچ‌های سفید و رنگی منوی روز را می‌نویسند و دم در می‌گذارند. با این هدف که منو شاید هر روز تغییر کند. حالا شما هم می‌توانید این تخته‌سیاه‌های قدیمی پر‌خاطره را به خانه بیاورید یا روی دیوار آشپزخانه یا دیوار اتاق پذیرایی وصل کنید. روی آن هم یا عکس بگذارید یا اگر خیلی اهل هیجان هستید هر روز یک پیغام یا جمله خاص بنویسید. تخته‌سیاه‌ها در خانه‌ها می‌توانند هم یک قاب زیبا باشند و هم جایی برای ثبت دستخط‌ها و یادگاری‌های دوستان.




دیوار خانه را با عکس بپوشان



پست‌مدرن‌های آویزان



در دکوراسیون خانه مهم شکستن ساختارهای قدیمی نیست. مهم این است که شما تابوهای همیشگی را چطور می‌شکنید؛ مثلا هیچ‌کسی از اینکه شما یک دیوار خانه را پر از قاب عکس‌های ریز و درشت کنید خسته نمی‌شود اما اگر این قاب‌ها از نظر ظاهر همخوانی نداشته باشند آن وقت ظاهری شلخته به خانه می‌دهند. با این اوصاف خیلی راحت می‌توانید یک دیوار خانه را پر از عکس‌های ریز و درشت کنید؛ دیواری که حتی ممکن است تا پایین هم عکس داشته باشد فقط مهم این است که عکس‌ها چطور انتخاب شده و در چه قاب‌هایی قرار گرفته باشند.




دوقلوهای افسانه‌ای



پست‌مدرن‌های آویزان



قاب‌های دوقلو یا برای بالای کاناپه‌ها در اتاق نشیمن مناسب هستند یا بالای سردر اتاق‌خواب. دو قاب هم‌شکل با طرح‌هایی متفاوت اما همخوان؛ این نکته‌ای است که باید در زمان نصب قاب‌های دوقلو به آن توجه کنید. البته مساله دیگری هم هست اینکه قاب‌های دوقلو به فضایی بزرگ نیاز دارند و گرنه اتاق خواب یا پذیرایی کوچک شما را کوچک‌تر از قبل نشان می‌دهند برای اینکه کار اصلی قاب‌های یک دست در کنار هم کوچک‌سازی فضاست؛ هر چند که تصویر متفاوت‌شان بیشتر خانه را به یک گالری هنری تبدیل می‌کند.




بند رخت‌های مشترک



پست‌مدرن‌های آویزان



عکس‌ها روی یک بند رخت با گیره وصل شده‌اند و ردیف در کنار هم قرار می‌گیرند؛ همه در قاب مشترک. می‌توانید برای هر کدام از اعضای خانه یکی از این قاب‌ها کنار بگذارید و توی اتاق یا نشیمن نصب کنید. انگار که می‌خواهید تکه‌ای از زندگی او را به همه نشان دهید. خوبی این قاب‌ها با ظاهر عجیب و متفاوت‌شان این است که هرازگاهی می‌شود بدون نیاز به هزینه‌ای خاص عکس‌ها را تغییر داد و فصل تازه‌ای را شروع کرد.




دست‌سازهای عجیب و کارساز



پست‌مدرن‌های آویزان



کارهای دستی همیشه خواستنی هستند به‌خصوص اگر به شیوه‌ای خاص تهیه شده باشند و کاربرد ویژه‌ای داشته باشند؛ مثلا ساختن قاب عکس از چهار شاخه چوب یا گیره زدن عکس‌ها به نوارهایی که از قاب‌های چوبی شاخه‌ای درست شده‌اند از آن کارهایی است که هم فضای خانه را متفاوت می‌کند و هم ایده صاحبخانه را به رخ می‌کشد.


6834453
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است