استانی 18:27 - 22 دی 1397

خشک شدن ۶۰ درصد قنوات کرمان/هشدار در خصوص قاچاق دام از کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ابراهیمی ظهر شنبه در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار داشت: استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد دچار خشکسالی بی رویه و شدت یافته هستند و ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه عشایری ما با مشکلات کم آبی و نبود علوفه برای دام هایشان دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد قنوات و چشمه سارهای مناطق عشایری خشکیده اند و با کمبود آب واجه شده اند. از سوی سازمان مدیریت بحران اعتبارات تنش آبی پول تزریق شده و در حال آبرسانی سیار در سطح استان کرمان هستیم.

علوفه در کرمان موجود نیست

ابراهیمی با اشاره به اینکه اکنون علوفه موجود نیست و جو برای خریداری عشایر وجود ندارد؛ افزود: دو عامل باعث این اتفاق شده است؛ یکی از این عوامل کاهش تولید علوفه در سطح ۷۰ درصد مراتع شمال استان کرمان است.

مدیر کل امور عشایر استان کرمان عنوان کرد: قبلا ۷۰ درصد دام عشایر از مراتع و ۳۰ درصد از علوفه دستی استفاده می کردند اما اکنون این میزان به ۸۰ الی ۹۰ درصد به مصرف علوفه دستی و ۱۰ درصد به علوفه مرتعی که آن هم بعید می دانم وجود داشته باشد رسیده است.

وی بیان داشت: از دی ماه سال گذشته اعلام کرده ایم با توجه به خشکسالی های اخیر عشایر در حاشیه شهرها و روستاها ساکن می شوند و در خواست یارانه برای خرید علوفه کرده ایم.

هشدار در خصوص قاچاق دام از استان کرمان

مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان گفت: دام استان در حال قاچاق است به دلیل اینکه عشایر ما پول ندارد علوفه برای دام خود بخرد و نمی توانند دام را نگه دارند و در مرتع هم چیزی وجود ندارد بنابراین عشایر مجبور به فروش دام خود می شود.

ابراهیمی بیان کرد: متاسفانه هر جا معدن راه افتاده عشایر ما در حاشیه قرار گرفته اند و آلایندگی در این مناطق باعث شده دیگر جایکاهی برای اسکان وجود نداشته باشند و باید فکری در این زمینه شود.

وی افزود: در زمینه بحث ارزش افزوده پول به استان تزریق می شود و در فرمانداری ها فرمانداران بسته به شرایطی که در شهرستان ها وجود دارد پول تزریق می شود.

ابراهیمی ادامه داد: در بحث انرژی خورشید علیرغم انعقاد تفاهم نامه با وزارت نیرو هنوز این تفاهم نامه اجرا نشده است و تنها با کمک نمایندگان مجلس توانسته ایم به صورت آزمایشی ۳۰ پنل خورشیدی در اختیار متقاضیان قرار دهیم و در این زمینه با استقبال خوب عشایر مواجه شده ایم.


10025809
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است