بین‌الملل 21:50 - 03 تیر 1396
«غیرواقع‌بینانه و غیرقابل اجرا»؛ این نخستین واکنش رسمی دولت قطر به ۱۳شرط عربستان و متحدانش برای دوحه است که مشخص می‌کند این کشور به‌احتمال زیاد قصد پذیرش این شروط را ندارد.

مقام‌های دوحه ۲۴ساعت پس از رسانه‌ای‌شدن فهرست شرط‌های عربستان، امارات، مصر و بحرین برای ازسرگیری روابط و لغو تحریم‌های قطر هرچند اعلام کرده‌اند که در حال بررسی و آماده‌کردن «پاسخی مناسب» در این رابطه هستند، اما به‌صورت ضمنی مشخص کرده‌اند که نمی‌خواهند تسلیم شوند.

شیخ‌سیف بن احمد آل ثانی، رئیس دفتر روابط عمومی دولت قطر در بیانیه‌ای گفته است: این فهرست آنچه قطر از آغاز این بحران می‌گفت را تأیید می‌کند؛ محاصره غیرقانونی[قطر] ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد، بلکه هدف آن محدودکردن حق حاکمیت قطر و از بین بردن سیاست خارجی آن است.

عربستان به همراه مصر، امارات و بحرین طی نامه‌ای که از طریق نماینده کویت به‌عنوان میانجی به قطر ارائه شده، اعلام کرده‌اند که قطر برای عادی‌سازی روابط با این کشورها و رفع تحریم‌هایش باید ۱۳ شرط را طی ۱۰ روز برآورده کند. ازجمله شرایط13گانه تحریم‌کنندگان برای ازسرگیری روابط با قطر، کاهش ارتباط این کشور با جمهوری اسلامی ایران، تعطیل‌کردن شبکه تلویزیونی الجزیره و دیگر رسانه‌های مرتبط با دوحه و بستن یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.

در صدر این فهرست اعلام شده که قطر روابط خود را با ایران کاهش داده، تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در قطر را تعطیل کرده، اعضای سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی را از این کشور اخراج کند و هر نوع همکاری نظامی و اطلاعاتی با ایران را به پایان برساند.

در بیانیه دولت قطر در واکنش به این شرط‌ها آمده؛ وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای محاصره‌کننده خواسته تا فهرستی از شکایت‌های واقع‌بینانه و قابل اجرای خود را ارائه کنند. وزیر خارجه انگلیس هم از آنها درخواست کرد تا خواسته‌های مشخص و منطقی خود را ارائه کنند. اما این فهرست واجد هیچ‌کدام از این معیارها نیست.

  • آمریکا: مسئله خانوادگی است

درحالی‌که ترامپ به تازگی قطر را یکی از «حامیان تاریخی تروریسم» خوانده بود، کاخ سفید در جدید‌ترین موضعگیری خود بحران به‌وجود آمده را «مسئله‌ای خانوادگی» خوانده است. ‌شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به شروط عربستان و ۳کشور دیگر گفت: طرفین این مسئله 4کشور هستند. معتقد هستیم این مسئله، یک مسئله خانوادگی است و آنها بایستی آن را حل کنند. اگر ما در روند حل این مشکل بتوانیم نقش تسریع‌کننده داشته باشیم، آماده این کار هستیم اما این بحرانی است که خود آنها باید حل کنند.

مشعل حمد آل‌ثانی، سفیر قطر در آمریکا اما روز گذشته در توییتر خود به‌شدت از این شروط انتقاد کرد و نوشت: این فهرست خواسته‌ها به خوبی نشان می‌دهد که اختلاف‌ها بر سر اتهام دروغ همسایه‌های ما در رابطه با حمایت از تروریسم نیست. این فهرست تلاشی برای سرکوب رسانه‌های آزاد، آزادی بیان و نقض حاکمیت قطر و تنبیه این کشور به‌خاطر استقلالش است. کمیته ملی حقوق بشر قطر هم شروط جبهه عربستان را نقض‌کننده حقوق بشر و قوانین بین‌المللی خوانده است.

عربستان و متحدانش با متهم‌کردن دوحه به حمایت از تروریسم روابط دیپلماتیک خود را با قطر یک روز پس از پایان سفر ترامپ به ریاض قطع کرده و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند. همچنین ده‌ها نهاد و فرد مرتبط با قطر ازجمله چند نفر از اعضای خاندان آل ثانی از سوی این جبهه تحریم شده‌اند.

کشورهای این جبهه روز گذشته قطر را به افشای نامه شرط‌هایشان متهم کردند و بار دیگر به دوحه برای پذیرش آنها هشدار داده‌اند. امارات تهدید کرده درصورتی که قطر این شروط را نپذیرد، باید منتظر جدایی کامل از این جبهه باشد.

  • همدردی قطر با عربستان

با وجود تنش‌های موجود، وزارت خارجه قطر روزگذشته در بیانیه‌ای به‌شدت انفجار اخیر در نزدیکی مسجدالحرام را محکوم کرد. رسانه‌های عربستان روز گذشته اعلام کردند یک عامل انتحاری در محله اجیاد در مکه پس از محاصره‌شدن توسط نیروهای امنیتی کمربند انفجاری خود را منفجر کرده است. بر اثر این حمله انتحاری ۱۱ نفر زخمی شدند که 6 نفر غیرنظامی و 5نفر از نیروهای امنیتی بودند.

وزارت کشور عربستان همچنین اعلام کرده که 3عملیات تروریستی در جده و مکه مکرمه را خنثی کرده است. مقام‌های عربستان می‌گویند 5 نفر از اعضای این گروهک تروریستی در مکه و جده بازداشت شده‌اند که در میان آنها یک زن هم وجود دارد.

 حزب‌الله لبنان هم تلاش‌ها برای هدف‌قراردادن مسجد‌الحرام در مکه مکرمه را از سوی گروه‌های وابسته به تکفیری‌ها و تروریست‌ها محکوم و اعلام کرد: این اقدام در سلسله اقدامات جنایتکارانه خونباری است که گروهک‌های تکفیری در عراق، سوریه و لبنان صورت می‌دهند.


9201447
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» توئیت یک‌کلمه‌ای بن‌گویر وزیر امنیت ملی صهیونیست‌ها که نوشته بود؛ דרדל׳ה! در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد شمار شهدا از زمان آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه به ۳۴ هزار و ۱۲ تن افزایش یافته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که چهار فرد و دو نهاد صهیونیست را به دلیل اعمال خشونت علیه فلسطینیان کرانه باختری تحریم کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کشور‌های گروه هفت به اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که با روسیه همکاری می‌کنند، تهدید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقام‌های اروپایی در واکنش به گزارش‌های منتشر شده پیرامون شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه تاکید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان و شنیده شدن صدای انفجار، عنوان شد که این اقدام ناشی از مقابله با چند ریزپرنده بوده و خسارتی در پی نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه آمریکا درباره حمله منتسب به رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد که واشنگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران مشارکت نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه روسیه گفت تهدیدات ادعایی که به ایران نسبت داده می‌شوند به قصد منحرف کردن توجهات از جنگ غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان همکاری اسلامی وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در خصوص آمار بالای شهدای کودک در غزه هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است