اقتصادی 13:01 - 06 آبان 1400

قرارداد تولیدکنندگان با بانک‌ها سختگیرانه است/ مشکل حل شود

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر امروز در نشست با تولیدکنندگان و صنعتگران خوزستانی با تأکید بر اینکه بهترین کار حمایت از تولیدکنندگان است، اظهار کرد: امروز بخشی از مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما به تولید بستگی دارد؛ اگر تولید و اشتغال نباشد ناهنجاری‌های اجتماعی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به پرونده‌های کیفری خوزستان تصریح کرد: درصد بالایی از اولین جرم‌های صورت گرفته در استان به ترتیب سرقت، مواد مخدر و اقدامات علیه اشخاص بود؛ چقدر باید هزینه کرد تا جلوی این جرم‌ها گرفته شود. سرقت و مواد مخدر آسیب‌های فراوانی به خانواده‌ها می‌رساند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوئیم بهترین کار تولید و اشتغال است به دلیل آثار مثبت آن و عدم توجه به اشتغال و تولید داخلی، زیان‌هایی است که بر ما وارد می‌شود.

محسنی اژه‌ای بابیان اینکه اگر هزینه برای احداث یک کارخانه شود اما اشتغالی ایجاد نکند باعث ضرر می‌شود، تصریح کرد: نخست باید فهم مسئله را تشخیص بدهیم چرا مقام معظم رهبری در طول ۱۰ سال اخیر بر تولید و حمایت از آن، اقتصاد، جهش تولید و رفع موانع تولید تأکید داشتند چون از مسائل مهم و ضروری کشور است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: دوم اینکه هر کاری یک سری مشکلاتی دارد؛ صنعتگران با این مشکلات عقب‌نشینی نکنند و صبرشان لبریز نشود.

محسنی اژه‌ای به مشکلات مطرح‌شده از سوی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: برخی از این مشکلات تقریباً مشابه با استان‌های دیگر است از جمله بانک‌ها در حوزه اخذ تسهیلات، چگونگی قرارداد و مفاد آن و سپس عمل به آن تبدیل به مشکلات کل کشور شده است و باید به نحوه بانکداری ما بازنگری شود و با بانکداری دنیا مقایسه شود.

وی با عنوان اینکه اقتصاد ما در کشور بانک محور است، تصریح کرد: باید بررسی شود تا این مشکلات چگونه رفع شود چرا که بسیاری از قراردادهای تولیدکنندگان با بانک‌ها برای اخذ تسهیلات، سختگیرانه است.

رئیس قوه قضائیه، دومین مشکل مطرح‌شده از سوی تولیدکنندگان را مسائل مالیاتی دانست و بیان کرد: می‌گویند بسیاری از افراد مالیات پرداخت نمی‌کنند و فرار مالیاتی بزرگ در کشور داریم از طرفی دیگر نحوه محاسبه مالیات برای تولیدکنندگان باعث اختلاف شده و در قوه قضائیه به آن رسیدگی نمی‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: سه قوه در این فکر هستند که به این مسائل به‌صورت ریشه‌ای نگاه کنند و بررسی شود قوانین و مقررات مالیاتی درست است یا خیر و باید این اختلاف حل شود چرا که لزومی ندارد افراد را به دلیل عدم پرداخت مالیات و یا قسط تسهیلات، ممنوع‌الخروج و یا حساب‌های بانکی‌شان را مسدود کنیم چون بیشترین پرونده‌ها در قوه قضائیه مربوط به ممنوع‌الخروجی‌ها از مالیات و بانک‌ها است و می‌توان در بسیاری از موارد این موضوعات محدود شود.

وی با عنوان اینکه از دیگر مسائل نبود نقدینگی است، بیان کرد: اگر امروز بهترین کار ما تولید است باید زمینه تولید را فراهم کنیم و به آنها کمک کنیم تا صادرات تسهیل شود. اگر تولیدکنندگان تولید کنند و نتوانند بفروشند یا صادرات کنند، ضرر می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: هر پرونده‌ای نباید به سرعت وارد قوه قضائیه شود با قطعیت می‌گویم چنانچه طی سال‌های گذشته جوانب مختلف برخی پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت تا این اندازه بعضی پرونده‌های بزرگ با اطاله مواجه نمی‌شدند و مشکلات به وجود نمی‌آمد. در همین استان خوزستان پرونده‌هایی که با اطاله همراه بوده اند وموجود داریم که اگر تمام جوانب آن در زمان تشکیل مورد بررسی قرار می‌گرفت با آسیب‌های کمتری مواجه می‌شدیم. قوه قضائیه در حال حاضر آمادگی برگزاری جلسات تخصصی برای پرونده‌های اقتصادی و به ویژه کثیرالشاکی را دارد تا هم مردم به حق خود برسند و هم صنعتگر و تولید کننده متضرر نشوند و اگر جرمی هم اتفاق افتاده به آن رسیدگی شود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر تدوین پیوست عدالتخواهانه برای قوانین و تصمیمات متذکر شد: اگر فردی بازداشت شد و این کار موجب افزایش شاکیان و تأخیر در رسیدن مردم به حق و حقوقشان شد از عدالت دور شده ایم و این نیازمند تدبیر قاضی است که با یک تصمیم درست اجازه ندهد چنین اتفاقی بیفتد.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: از دیگر مشکلاتی که در قوه قضائیه داریم این است که گاهی تولیدکننده پرونده قضائی دارد که رسیدگی به آن زمان زیادی می‌برد که محدودیت‌ها و مشکلات زیادی برای او ایجاد می‌کند.

محسنی اژه‌ای گفت: با توجه به اینکه قضات در همه رشته‌ها تخصص ندارند؛ از همه صنوف می‌خواهیم که کمک کنند به‌صورت تخصصی کارگروهی تشکیل دهیم که ابتدا پرونده‌ها در این کارگروه‌ها مطرح شوند و اگر حل نشد به قوه قضائیه ارجاع شود.


11291996
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است