فرهنگی‌هنری 10:45 - 22 مرداد 1401

«بنفش مایل به لیمویی» منتشر شد/قصه بازیگر تئاتر ایرانی در پاریس

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «بنفش مایل به لیمویی» نوشته یاسمن خلیلی‌فرد به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب صدوچهل‌وهشتمین «داستان ایرانی» و نودوهفتمین «رمان»ی است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

یاسمن خلیلی‌فرد داستان‌نویس جوان کشور است که پیش از این مجموعه‌داستان «فکرهای خصوصی»، رمان‌های «یادت نرود که...» و «انگار خودم نیستم» و کتاب «نقش جنگ بر سینمای غیرجنگی ایران» را منتشر کرده است. از این‌آثار، دو کتاب «فکرهای خصوصی» و «انگار خودم نیستم» توسط انتشارات ققنوس منتشر شده‌اند.

داستان رمان «بنفش مایل به لیمویی» در پاریس جریان دارد. داستان این رمان در شهر پاریس می‌گذرد. نادر، همسرش آیدا و پسرش پویا میهمانان یک‌ایرانی به‌نام شیانه فرازمند هستند؛ بازیگر تئاتری که سال‌هاست در پاریس زندگی و کار می‌کند.‌ اما چیزی که پس از این‌مقدمات مشخص می‌شود، این است که نادر و شیانه به دنبال دُرنا می‌گردند اما پیدایش نمی‌کنند؛ دُرنا دختر آن‌هاست، دخترشان از یک ازدواج نافرجام.

خلیلی‌فرد می‌گوید این‌رمان را برای ادای دین به هنرمندان تئاتر و سینما نوشته و کتابش درباره روابط انسانی در جامعه مدرن است. همان‌طور که «انگار خودم نیستم» هفت‌راوی داشت، این‌رمان هم سه‌راوی دارد.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

انگار آیدا راست می‌گفت که حرف حرفِ خودش است. نادر یکدنده. آهسته می‌گویم: «بگذار فکر کنم نادر.»

«خیال می‌کردم بالاخره از یکی از نمایشنامه‌های من خوشت اومده.»

لحنش معترض و دلخور است.

«معلومه که خوشم اومده، ولی روی این ایده که این‌جا اجراش کنی باید فکر کنم. بجز موضوع رضایت آیدا، باید ببینم شدنی هست یا نه.»

هر دو ساکت می‌شویم، مثل همه این سال‌ها. و حالا در قبال همه این‌سکوت‌ها احساس مسئولیت می‌کنم.

سرم را بالا نمی‌آورم. با ناخن نیمه‌شکسته‌ام ور می‌روم. دوست ندارم با نادر نگاه به نگاه شوم. این چند روز مدام از مستقیم‌ نگاه کردن به چشم‌های او فرار کرده‌ام؛ درست مثل گناهکارها؛ گناهکاران واقعی.

سال اول آمدنمان به این‌جا، موعظ چند هفته‌ای برای این‌که به نقشه خطوط متروی پاریس مسلط شوم هر روز همراهی‌ام می‌کرد. به هیچ بهانه‌ای نمی‌خندیدم، نمی‌توانستم بخندم. هیچ‌کدام نمی‌توانستیم بخندیم. چندباری توی قطار آن‌قدر گریه کردم که حواس موعظ هم پرت شد و ایستگاه را رد کردیم.

نادر سکوت را می‌شکند: «راستی امشب می‌خوایم بریم یه رستوران خوب. پویا تو "تریپ ادوایزر" پیداش کرده. نه خیلی گرونه نه ارزون، ولی ملت خیلی ازش تعریف کرده بودن.»

این‌کتاب با ۳۵۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر شده است.


11652505
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است