استانی 17:35 - 15 تیر 1394
قزوین؛
شاید تاکنون کمتر از اثرات روزه داری بر پوست شنیده باشید. چون بیشتر توجه بر روی ارگان‌هایی چون دستگاه گوارش و غدد است با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و فصل تابستان و گرمای هوا در این فصل و تغییر برنامه غذایی روزه داران و نرسیدن آب و ویتامین های مورد نیاز به این عضو بدن در طول روز، ،احتمال آسیب پوست و مو بیشتر از هر زمان دیگری است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛ دکتر الهه سلطانیه، متخصص پوست و مو ، خشکی لب و بینی را یکی از این عوارض دانست و گفت: این آسیب، در کشاورزان و کارگرانی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید و تعریق و دفع مایعات هستند، بیشتر دیده می‌شود.



دکتر سلطانیه استفاده از کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده های لب و پرهیز از تماس مستقیم با نور خورشید و استفاده از وازلین، نرم کننده های ویتامینه در بینی، به منظور جلوگیری از خونریزی بینی را توصیه کرد.



وی اضافه کرد: در برخی افراد، کم آبی و نور خورشید، نوعی استرس درونی به وجود می آورد و سبب فعال شدن ویروس تب خال و یا آفت دهان می شود .



 دکتر سلطانیه مصرف مایعات فراوان بعد از افطار و سحر و پرهیز کامل از نور خورشید و در موارد شدید و مکرر استفاده از قرص آسکلوویر،را برای رفع این مشکل ضروری دانست.



وی با اشاره به ریزش مو و تغییرات ناخنی هم گفت : این مشکل، بیشتر به دلیل افزایش مصرف شیر ینی جات و گوشت قرمز و کاهش مصرف ویتامین ها و مواد معدنی چون لبنیات و سبزیجات است .



وی بیماری های تاولی ، نظیر  پمفیگوس و سایر بیماری های خود ایمنی، مانند پسوریازیس، برص، لیکن پلان، را از جمله عارضه های عنوان کرد که گاهی شدت گرسنگی و تشنگی به خصوص در تابستان می تواند در شدت و وسعت این بیماری ها نقش داشته باشد. 



دکتر الهه سلطانیه، متخصص پوست و مو ، توصیه هایی برای مراقبت از پوست خشک و حساس بیان کرد.



محدود کردن شستشوی روزانه پوست به دو بار در روز( صبح بعد از خواب و شب قبل از خواب ).
عدم استفاده از صابون های قوی و به جای آن، استفاده از کرم، ژل یا محلول های پاک کننده پوست  افراد با پوست خشک و حساس به مدت طولانی زیر دوش حمام نمانند و از آب خیلی داغ هم برای شستشو استفاده نکنند، به جای استفاده از لیف های زبر و خشن از اسفنج نرم یا لیف بچه برای شستشو استفاده کنند. استفاده از مرطوب کننده ها بلافاصله بعد از استحمام و در طی روز توصیه می شود.



 مرطوب نگه داشتن خانه با دستگاه بخور به خصوص در فصل زمستان که رطوبت هوا کم است و خشکی فراوانی دارد.



 افراد با پوست های حساس بهتر است از لباس های نخی با الیاف طبیعی استفاده کنند و از الیاف مصنوعی و غیر طبیعی که باعث حساسیت های پوستی می شوند، استفاده نکنند.



 نور آفتاب خشکی پوست را تشدید می کند. قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب در ساعت هفت صبح تا 12 ظهر یا 12 ظهر تا هفت بعد از ظهر و استفاده از ضد آفتاب ها نیم ساعت قبل از بیرون رفتن.
رژیم غذایی مناسب حاوی انواع سبزیجات، میوه ها و غلات و دانه های به خصوص سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی که حاوی آنتی اکسیدان ها است.


انتهای پیام/ی



6706810
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ یکشنبه ۹ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است