گوناگون 03:30 - 09 آذر 1394
بحران داعش حالا کل اروپا را دچار مشکل کرده و پس‌لرزه‌های درگیری‌های سوریه این روزها در حال لرزاندن صحنه سیاسی انگلیس است.

علاوه بر خیابان‌های لندن که شنبه شاهد اعتراض و تظاهرات گروه‌های ضد‌جنگ بود سیاستمداران این کشور هم دچار اختلاف و نبردی تمام عیار درباره طرح دولت برای حملات هوایی در سوریه شده‌اند که حتی ممکن است به برکناری رهبر جدید حزب کارگر کشیده شود.

در حزب کارگر به‌عنوان مهم‌ترین حزب مخالف دولت تنش و درگیری بر سر این طرح به توطئه برای برکناری رهبر این حزب کشیده شده است. جرمی کوربین چپگرا که چندی پیش با 60درصد آرا به رهبری حزب کارگر انتخاب شد از مخالفان مهم اقدام نظامی انگلیس در سوریه است. او روز گذشته هم به دسیسه‌چین‌ها علیه خودش هشدار داد که به‌خاطر مخالفتش با عملیات در سوریه حاضر نیست صحنه را خالی کند و از پستش کنار برود.

کوربین با انتقادها و مخالفت‌های شدید از سوی برخی از وزرای کابینه در سایه مواجه شده است. هیلاری بن، وزیر امور خارجه دولت در سایه و تام واتسون معاون رهبر حزب کارگر ازجمله حامیان عملیات نظامی انگلیس در سوریه هستند و در پشت پرده مشغول توطئه علیه کوربین هستند.

به‌دنبال حملات پاریس دولت انگلیس طرح شرکت در عملیات نظامی سوریه را به پارلمان برد. در حال حاضر کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و روسیه در سوریه عملیات هوایی علیه نیروهای داعش انجام می‌دهند.هفته گذشته دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان به دفاع از طرح خود پرداخت و اعلام کرد که حمله به داعش در سوریه به نفع انگلیس است. او در حضور نمایندگان مجلس عوام، از تهدیدی که گروه‌های حاضر در سوریه برای انگلیس ایجاد می‌کنند حرف زد و اعلام کرد که امنیت انگلیس نباید به‌عهده دیگران گذاشته شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر تحت فشار شدیدی قرار گرفته و برخی می‌گویند که نمایندگان این حزب باید بتوانند هر کدام شخصا با طرح دولت موافقت یا مخالفت کنند. کوربین اما به‌شدت با این مسئله مخالفت کرده و تأکید دارد که نمایندگان باید در خدمت تصمیم حزب باشند.

کوربین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هشدار داده که حملات انگلیس می‌تواند باعث تلفات غیرنظامیان شود و این احتمال وجود دارد که اوضاع در سوریه به جای بهتر شدن بدتر شود. او تأکید کرده که راه‌حل نظامی باید به‌عنوان راهکار درنظر گرفته شود.

کوربین، 66ساله که برخلاف دیگر سیاستمداران انگلیس خیلی با لباس‌های رسمی میانه خوبی ندارد چندی قبل در حالی به رهبری حزب کارگر پس از مدت‌ها شکست و ناکامی این حزب رسید که عقایدی بسیار متفاوت از اصول سیاست انگلیس در مسائل داخلی و سیاست خارجی دارد. نگاه متفاوت و حرف‌های جنجالی او اما در کمال ناباوری با حمایت بسیاری همراه شد تا جریانی جدید در انگلیس به‌وجود‌ آید.

  • دولت هنوز آرای کافی را ندارد

درحالی‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد احتمالا طرح شرکت در عملیات نظامی چهارشنبه در پارلمان به رأی گذاشته می‌شود با مخالفت حزب کارگر، دولت هنوز آرای مثبت لازم را در اختیار ندارد.به گزارش بی‌بی‌سی، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس به صراحت اعلام کرده که دولت هنوز موفق به کسب اکثریت آرای لازم نشده و اگر حزب کارگر نمایندگانش را مجبور به رأی منفی کند تصویب این طرح بسیار سخت خواهد شد.

در میان افکار عمومی انگلیس هم اختلاف‌های مشابهی وجود دارد و شنبه شب هزاران نفر در اعتراض به این طرح در لندن و شهرهای دیگر انگلیس اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.وزیر دفاع انگلیس که تلاش گسترده‌ای برای افزایش حامیان طرح مداخله نظامی انگلیس در سوریه دارد اعلام کرده که حملاتی نظیر آنچه در پاریس رخ داد، می‌تواند به سادگی در شهرهای انگلیس هم اتفاق بیفتد. فالون در گفت‌وگو با تلگراف گفت: داعش فقط با استفاده از قوه قهریه از بین خواهد رفت.

در میان اختلاف‌های شدید در حزب کارگر کوربین اما هنوز تأکید دارد که همه نمایندگان این حزب باید از تصمیمی که رهبر حزب می‌گیرد تابعیت کنند. اکنون همه منتظر هستند تا ببینند پس‌لرزه‌های بحران سوریه چقدر انگلیس را آشفته خواهد کرد.


7447219
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است