اقتصادی 10:58 - 03 فروردین 1398
برای ۲۳ سال آینده پیش‌بینی می‌شود
برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی خواهند شد و نفت و گاز در سبد انرژی جهانیان سهمی نخواهد داشت؛ موضوعی که آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز نه تنها آن را رد کرده بلکه سهم زیادی برای ایران در تأمین انرژی مورد نیاز جهان پیش‌بینی کرده است.

سهم ایران در تأمین انرژی جهان

به گزارش ایسنا، آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده حاکی از آن است که در چشم‌انداز سال ۲۰۴۰، جمعیت جهان ۱.۷ میلیارد افزایش پیدا می‌کند که از این میزان ۱.۶ جمعیت شهری است. افزایش جمعیت شهری به این معنی است که تقاضا برای انرژی افزایش پیدا خواهد کرد. نکته حائز اهمیت آن است که این افزایش جمعیت بیش‌تر در کشورهایی است که انرژی ندارند؛ بنابراین انرژی مورد نیاز آن‌ها باید از کشورهای دارنده انرژی تأمین شود.

رشد اقتصاد جهانی طبق گزارش مذکور ۳.۴ درصد در سال خواهد بود که این میزان در کشورهای توسعه یافته پایین‌تر است. در کشورهای در حال توسعه در آسیا که هند و چین را شامل می‌شود، بالاتر بوده و ۴.۳ درصد است. رشد اقتصادی هند ۵.۹ و رشد اقتصادی چین ۴.۷ درصد خواهد بود.

تقاضا برای گاز چقدر خواهد بود؟

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ تقاضای جهانی برای گاز طبیعی به میزان ۲.۴ درصد در سال افزایش یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای گاز طی ۲۳ سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و به میزان تقاضا برای گاز ۱۷۱۸ میلیارد مترمکعب اضافه می‌شود که بیشتر این نیاز در آسیا، آمریکای شمالی، اوراسیا، اروپا و در نهایت در خاورمیانه است.

در حال حاضر ۲۲ درصد انرژی جهانی از گاز تأمین می‌شود که این میزان در سال ۲۰۴۰ به ۲۶ درصد می‌رسد. این در حالی است که تقاضا برای نفت از ۳۲ درصد به ۲۹ درصد کاهش خواهد یافت.

برآوردها حاکی از آن است که آمریکا، روسیه، چین و ایران عرضه‌کننده‌های اصلی گاز در دنیا هستند.

تجدیدپذیرها جایگزین فسیلی‌ها خواهند شد؟

در سال ۲۰۱۷، ۸۱ درصد انرژی مورد نیاز جهان از انرژی‌های فسیلی تأمین شده است و این میزان در ۲۳ سال آینده به ۷۶ درصد می‌رسد. طبق برآوردهای انجامی، این میزان در بدترین حالت به ۵۶ درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود تقاضای جهانی انرژی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۴۰ هر سال ۱۱ درصد افزایش یابد و به طور کلی ۲۸ درصد رشد داشته باشد.

انتهای پیام


10085092
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به سکونت ۱۰ میلیون نفر در محلات بافت‌های فرسوده دولت با اجرای طرح کلید به کلید و بسته‌های تشویقی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن به کمک نوسازی بافت‌های فرسوده آمده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: در حال حاضر ترافیک سنگین در تمامی محورهای شمالی و محورهای منتهی به تهران را شاهد هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت هر روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از فردا ۱۶ اردیبهشت ماه از سمت غرب کشور شاهد ورود سامانه بارشی جدید به کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۷۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از صادرات خرمای ایرانی به ۸۲ کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا ایرانگفت: تجار ایران باید برای هر کالا ۱۰ روبل پرداخت کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: هر بار با نزدیک شدن به محدوده حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ‌تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تغییر در قانون پیش فروش مسکن، زمینه ساز انتقال و جذب سرمایه‌ گذاران مسکن می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی تهران گفت: ویلایی‌سازی در ایوانکی تهران از طریق مشارکت‌های مردمی توسعه پیدا می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است