اقتصادی 15:43 - 05 تیر 1401

آیا می‌دانید روغن‌سوزی در موتور چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، چنانچه مالک وسیله نقلیه هستید و دوست دارید که مشکلات مربوط به آن همواره تحت نظر شما باشد، بایستی با مسائل متداول آن آشنا شوید. یکی از اختلالاتی که امکان دارد برای وسیله نقلیه شما پیش آید روغن سوزی در موتور است. مسلما این مسئله اکثرا برای خودرو هایی ایجاد می شود که فرسوده به حساب می آیند. موقعی که می گوییم وسیله نقلیه دستخوش مسئله روغن سوزی شده است که موتور با سوخت، اندکی از روغن را بسوزاند. در این موقع سوختن روغن موتور سبب خارج شدن دود آبی از لوله اگزوز می شود. مسلما این فقط علائم این مشکل نیست و نشانه های دیگری هم وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

این مسئله اکثرا برای وسایل نقلیه کارکرده و فرسوده به وجود می آید که مدت زمان زیادی از آنها استفاده شده است. این مسئله همان سوختن روغن در موتور لوازم نقلیه است. هنگامی که روغن با سوخت می سوزد میزان آن دائما کمتر و کمتر می شود و این مسئله پیش می آید. این رخداد اکثرا در وسایل نقلیه قدیمی پیش می آید ولی اینگونه نیست که این مشکل در خودرو های جدید وجود نداشته باشد.

روغن سوزی در موتور چیست؟

سوالی که امکان دارد برای خیلی ها پیش آید این است که روغن سوزی در موتور چیست؟ روغن پیشرانه فقط می تواند که داخل حفره ها و مجاری خاص عبور و مرور داشته باشد، چنانچه که این روغن از بخش مورد نظر خود خارج شود، امکان بروز دو نوع رویداد نخست نشت روغن و دوم روغن سوزی وجود دارد.‌ وضع و تکلیف نشتی که کاملا معلوم است و می توان آن را با چشم هم دید و جهت برطرف نمودن این مسئله باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه کرد که آنها هم از بهترین لوازم یدکی کیا استفاده می کنند.

ولی روغن سوزی موقعی به وجود می آید که روغن به هر روشی به حفاظ احتراق سیلندر وارد شده و با ترکیب سوخت و هوا آغاز به سوختن نماید ، در این صورت با رویداد ناگوار روغن سوزی در موتور روبه رو هستیم.

علائم روغن سوزی در موتور کدامند؟

من جمله علائم روغن سوزی در موتور، کم شدن میزان روغن پیشرانه ، خارج شدن دود متمایل به آبی از اگزوز، در انتهای اگزوز دوده تقریبا چرب مانندی وجود دارد و اینکه امکان دارد سر شمع ها روغنی شود. در این میان اساسی ترین علائم روغن سوزی در موتور خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز می باشد که امکان دارد در وضعیت عادی عملکرد موتور، چندان به چشم نیاید.

به موجب مطمئن شدن از وجود نقص در موتور بایستی بعد از گرم شدن روغن پیشرانه، گردش موتور را به میزان تقریبا زیادی در حالت درجا بالا برد، زیرا که در موقعیت پرگاز، دود آبی رنگ با نیروی خیلی زیاد با صراحت بیشتری از اگزوز بیرون می آید و آسان تر می توان آن را بازشناسی کرد.

راه های بازشناسی روغن سوزی در موتور

همانطور که می دانید روغن سوزی در موتور سبب خارج شدن دود آبی رنگ از موتور می شود. این دود اصلی ترین علائم این روند در موتور است. مقدار خارج شدن این دود بستگی به میزان تلفیق روغن سوخته با هوا دارد. دیدن دود آبی رنگ از لوله اگزوز لوازم نقلیه در آغاز بروز این رویداد، به آسانی امکان پذیر نیست. به منظور اینکه شما بتوانید به راحتی به این موضوع پی ببرید که آیا موتور وسیله نقلیه شما دستخوش روغن سوزی شده است یا خیر بایستی شرایطی موجود باشد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

نخستین نکته این است که موتور وسیله نقلیه مورد نظر گرم باشد. دود آبی در زمان فشار دادن پی در پی پدال گاز به صورت آشکاری قابل مشاهده باشد. طریقه دیگر بازشناسی روغن سوزی در وسیله نقلیه شما بررسی کردن شمع خودرو است. اغلب به دلیل وجود ترکیبات روغن مانند امکان دارد شمع خودرو کثیف و آلوده شود. این رویداد در علم مکانیک به خیسی شمع مشهور است.

خیسی شمع عمده ترین نشانه روغن سوزی در موتور به حساب می آید. درست ترین و مطمئن ترین روش بازشناسی این مسئله حساس بکارگیری فشارسنج سیلندر است. که توسط کارشناسان در فروشگاه تابان پارت که به عنوان بهترین مرکز خرید لوازم یدکی هیوندای شناخته می شود همیشه به مشتریان خود توصیه می کنند این وسیله می تواند مقدار تراکم فشار بر روی سیلندر ها را معلوم کند. چنانچه میزان فشار در این قطعات زیاد باشد نمایانگر مشکل در حلقه های پیستون است. در نتیجه اختلال در پیستون ها سبب روغن سوزی در خودروی شما می شود.

در کل می توان بیان کرد که این مسئله روند مهمی در روال فعالیت موتور وسیله نقلیه است. چنانچه این پروسه به صورت صحیحی انجام نگیرد، اختلالات و مشکلات بسیاری برای وسیله نقلیه به وجود می آید. بازشناسی روغن سوزی در موتور روش های گوناگونی دارد که از این میان می توان به بکارگیری از فشار سنج سیلندر اشاره نمود.

اگرچه ضروری است وسیله نقلیه خود را به یک تعمیر کار کاربلد و ماهر نشان دهید. این مشکل سبب صدمه دیدن پیستون ها و کثیفی و آلودگی هوا نیز می شود. در این صورت با استفاده از معاینه فنی به موقع می توان از ایجاد این مشکلات و اختلالات پیشگیری کرد.

https://tabanpart.com/wp-content/uploads/2022/06/bmw-smoking-2.jpg

روغن سوزی در موتور به چه صورت و چرا رخ می دهد؟

روغن سوزی در موتور چنانچه به صورت نشر دود آبی رنگ دائمی باشد در این صورت احتمال ایجاد نقص در رینگ و پیستون ها خیلی زیاد است. در چنین وضعیتی باید قطعات نامبرده شده به صورت کامل از موتور پیاده شده و با قطعات جدید که از لوازم یدکی هیوندا خریداری کرده اید تعویض نمایید. در نتیجه چنانچه دیواره سیلندر دستخوش صدمه جدی شده باشد ضروری است موتور کاملا از اتاق خارج شود و بعد از دمونتاژ و شستن کامل اجزاء و قطعات ، بلوک سیلندر را برای برطرف نمودن نقص به تعمیرگاه تراشکاری می فرستند. در این صورت هزینه تعمیرات خیلی بیشتر می شود.

در آخر پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ایجاد نقص روغن سوزی در پیشرانه وسیله نقلیه، روغن موتور را هر چند وقت یک بار و حتی پیش از پایان این مدت زمان بایستی عوض کنید تا همیشه روغن پاکیزه و با سطح کیفی عالی داخل موتور وسیله نقلیه داشته باشید. همچنین باید این مورد مهم را در نظر داشته باشید که تمامی قطعات خودروی خود را از بهترین فروشگاه لوازم یدکی کیا خریداری نمایید. در این شرایط امکان ایجاد این نوع نقص به کمترین حد ممکن می رسد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


11605597
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مرکز مبادله طلا و ارز گفت: مجموع ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار تامین ارز برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله طلا و ارز از ابتدای فروردین ماه داشته ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با مجوزی که از سوی استاندارد روسیه ارسال شده صادرات به این کشور و منطقه اوراسیا اتفاق خواهد افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس تمامی معاملات مسکن از جمله اجاره، خریدو فروش مسکن به صورت کامل شفاف و دست تمامی دلالان و سوداگران کوتاه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: بنابر جوجه ریزی‌های صورت گرفته، ماهانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مرغ مازاد از سطح بازار باید جمع آوری شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با اضافه شدن یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ روزانه یک هزار ۲۰۰ صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ممنوعیت تردد در محور‌های شمالی کشور از امروز تا پایان هفته اعمال شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است