به گزارش ایسنا، دکتر فتحالهی با اشاره به نقش محوری علوم شناختی در دستاوردهای علمی گفت: رشته علوم شناختی یا فناوریهای شناختی حوزه جدیدی است که در کشور برنامهریزیهای خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر حمایتهای تحقیقاتی خوبی در زمینه علوم شناختی از دانشگاهها انجام شده است، همچنین پژوهشکدهها هم تحقیقات خوبی را شروع کرده و فعالیت آنها هدفمند و با سرعت خوبی در حال انجام است.
فتحالهی از تجهیز آزمایشگاه نقشهبرداری مغز خبر داد و گفت: اکنون آزمایشگاه نقشه برداری مغز دارای برترین تجهیزات موجود در علوم شناختی است، از طرفی باید بگویم رشتههای مختلفی در این حوزه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری راهاندازی شده که میتواند نتایج خوبی را در آیندهای نزدیک به بار آورد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: پذیرش در رشته علوم شناختی از این پس در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و تبریز انجام میشود که دانشجویان با شرکت در آزمون سازمان سنجش در صورت قبولی میتوانند ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: رشته علوم شناختی در علم و فناوری سرنوشت ساز است و میتواند همه حوزههای علمی مانند علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی را متحول کند.
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، علوم شناختی، اشاره به یک حوزه میان رشتهای دارد که شامل ۶ رشته شاخص روان شناسی، علوم اعصاب، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، زبان شناسی و انسانشناسی میشود. هدف مشترکی که این ۶ رشتهها دنبال میکنند و تحت عنوان «علوم شناختی» قرار میگیرد مطالعه «ذهن و شناخت» است.
در کشور ما نیز چند سالی هست که علوم شناختی مورد توجه دانشمندان و محققان علاقهمند قرار گرفته است. در ابتدا این توجه به صورت مطالعات شخصی و پراکنده بوده، اما به تدریج و افزایش تعامل محققان فعالی در این حوزه شکل سازمان یافته تری به خود گرفته است. پژوهشکده علوم شناختی (IRICSS) و پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM) از نخستین مراکزی هستند که به آموزش و پژوهش علوم شناختی در ایران همت گماشتهاند. این تلاشها از سال ۱۳۹۰ و پس از شکلگیری ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری شناختی، سرعت بیشتری گرفته است. با توجه به این اتفاقات و نیز با توجه به اینکه جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای مختلف علوم شناختی آغاز شده است، امید می رود که در سالهای آتی شاهد شکلگیری یک جریان تازه نفس و تاثیرگذار در فضای علمی کشور باشیم.
انتهای پیام