علمی فناوری 10:16 - 30 آبان 1396
کنفرانس روبات‌های قاتل عنوان همایشی است که روز گذشته در مقر سازمان ملل در ژنو شروع ‌شده و تا ۵ روز ادامه خواهد داشت.

 این نشست قرار است جلوی گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در دنیای آینده را بگیرد؛ ابزارهایی که اگر کسی جلودارشان نباشد، می‌توانند در دنیای جنگ‌افزارها انقلاب به پا کنند.

روز گذشته شرکت‌کنندگان در نشست سازمان ملل توافق کردند که برای محدود کردن تولید روبات‌های قاتل وارد عمل شوند.

به گزارش همشهری، رئیس شرکت «تسلا» - تولیدکننده خودروهای برقی - برگزاری «کنفرانس روبات‌های قاتل» را پیشنهاد داده و صاحبان بیشتر از 100شرکت هوش مصنوعی را دور هم جمع ‌کرده تا به آنها بقبولاند با محصولات‌شان در دنیای آینده جنگ به پا نکنند. نخستین قدم، نوشتن نامه‌ای بود که آقای «ماسک» و «مصطفی‌ سلیمان»، رئیس شرکت «آلفابت» آن را به نمایندگی از 116کارشناس از 26کشور امضا کردند.

در این نامه با انتقاد از روند تولید سلاح‌های هوشمند نسل جدید، لیستی از انواع تانک‌ها، ‌پهپادها، اسلحه‌های خودکار و... مهیا شده بود که اگر با همین روند پیشرفت کنند، با کمی چاشنی هوشمندانه می‌توانند دنیا را به نابودی بکشانند. عبارتی که برای توصیف شرایط آینده دنیا به‌کار رفته، «وقوع انقلاب تکنولوژیک در سومین جنگ جهانی» است. نگرانی امضاکنندگان نامه این است که، روبات‌های هوشمند می‌توانند «سریع‌تر از تمام سیستم‌های فعلی کار کنند، اندازه‌شان بسیار بزرگ‌تر از سلاح‌های کنونی خواهد بود و درصد خطایشان هم پایین‌تر است.

فارغ از جنگ‌ها، این ابزارهای هوشمند می‌توانند سردمداران کشورها را ترور کرده و مثل فیلم‌های علمی - تخیلی خودشان را از کار بیندازند؛ به‌طوری‌که کوچک‌ترین سرنخی به‌دست پلیس نیفتد.» امکان هک‌شدن این ابزارهای دفاعی قدرتمند و روباتیک بخش دیگری از نگرانی‌ امضاکننده‌ نامه است. همزمان با برگزاری این جلسه، «آماندیپ گیل» (Amandeep Gill)، سفیر هند در سازمان ملل به حاضران گفت: «خبر خوبی برایتان دارم؛ هم‌اکنون روبات‌ها جهان را تحت سلطه خود درنیاورده‌اند و هنوز جهان تحت سلطه انسان‌هاست، ولی ما نباید این مسئله (موضوع سلطه روبات‌ها بر جهان) را احساسی یا نمایشی جلوه دهیم». او بعد از این وعده داد که نشست دیگری، در سال2018 در مقر سازمان ملل برگزار شود.

البته روبات‌های قاتل هنوز ساخته نشده‌اند. این روبات‌ها که کشورهای جهان درباره‌شان نگران هستند، در بدترین حالت می‌توانند از فرمان انسان سرپیچی کرده و طبق قانون خودشان - یک قانون مبتنی بر منطق، بدون احساس و بی‌رحمانه - دست به کشتار یا مجازات انسان‌ها بزنند. دکتر استوارت راسل، یکی از استادان دانشگاه برکلی که رهبری محققان مخالف «روبات‌های قاتل» را برعهده گرفته، درباره‌ دلایل نگرانی‌اش می‌گوید: «آنچه پیش‌تر در فیلم‌های علمی - تخیلی می‌دیدیم و محال به‌نظرمان می‌رسید، به‌زودی قرار است به واقعیت تبدیل شود که این، به‌شدت وحشتناک است.

ایده‌ای مثل ماشین‌های خودران تا عملی‌شدن هنوز راه زیادی دارند اما ساختن یک روبات آدمکش خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنیم، به نتیجه می‌رسد. به همین دلیل باید پیش از ساخته‌شدن نمونه‌های نهایی این اسلحه‌ها، استانداردهایی برای اسلحه‌ها تعیین کنیم.» روبات‌های قاتل توانایی‌های شگرفی دارند. همین الان هم پهپادهای بمب‌افکن در دنیا وجود دارند که می‌توانند اهداف دوردست و غیرقابل نفوذ را از کار بیندازند. فناوری‌های آینده، روبات‌هایی خواهند ساخت که تقریبا بدون کمک انسان می‌توانند از زیر دریاها، روی هوا و داخل زمین راهشان را به سوی مقصد پیدا کرده و هدف‌شان را نابود کنند.

ابزارهای جهت‌یاب و GPS، دوربین‌های فیلمبرداری، سیستم‌های اسکن پیشرفته و... ساده‌ترین فناوری‌هایی هستند که اگر تمام‌شان در یک دستگاه جمع شوند، باعث فاجعه خواهند شد. همین الان روبات‌هایی در مرز بین 2کشور کره‌شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند که می‌توانند تمام جنبنده‌هایی را که در اطراف مرز تردد می‌کنند، از فاصله 4کیلومتری شناسایی کرده و درصورت لزوم آنها را منهدم کنند.


9545045
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه تهران از مصوبه هیأت امنای این دانشگاه برای راه‌اندازی شعبه‌های دانشگاه در سه خوشه شامل حوزه خاورمیانه و آفریقا، اوراسیا و شبه قاره هند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد دانشگاه ایرانی موفق به تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر مسابقات کوئرا گفت: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال حامی برگزاری هشتمین دوره کدکاپ است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک متخصص چشم درباره شست‌وشوی چشم با چای و تاثیرات آن، نکاتی را مطرح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد برای دست یافتن به سلامتی مطلوب باید روزی چهار ساعت را به درجاتی از فعالیت بدنی اختصاص دهید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عین‌الهی ضمن تاکید بر برقراری درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی دولتی، آخرین وضعیت درمان و تولید داروی ایرانی بیماران SMA را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو گفت: آب چاه‌ها ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی و صنعتی آلوده به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو گفت: آب چاه‌ها ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی و صنعتی آلوده به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال تا ۳۰ خرداد تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اورژانس استان تهران از ثبت ۱۵ هزار و ۹۴۹ ماموریت در هفته گذشته خبر داد.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است