بین‌الملل 00:33 - 02 آذر 1393
شهروندان تونسی صبح امروز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات ریاست جمهوری تونس در داخل کشور امروز آغاز می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ‌انتخابات ریاست جمهوری تونس در داخل کشور در حالی آغاز می‌شود که شهروندان تونسی مقیم خارج از کشور از روز جمعه به مدت سه روز به پای صندوق رای رفته‌اند و تا روز یکشنبه نیز ادامه دارد.

شبکه اسکای نیوز عربی با انتشار خبری در این خصوص اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در داخل تونس قرار است صبح روز یکشنبه برگزار شود.

بر اساس این گزارش،‌ شمار نامزدهایی که در انتخابات ریاست جمهوری تونس با یکدیگر به رقابت می پردازند 22 نفر هستند که به نظر می‌رسد منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی تونس و قائد السبسی رئیس حزب «نداء تونس» که در انتخابات پارلمانی اخیر پیروز شده است، بیشترین شانس را برای پیروزی دارند.

برخی کارشناسان تونسی پیش بینی کردند که السبسی بیشترین شانس را برای پیروزی در این انتخابات داشته باشد، چرا که حزب وی (حزب نداء تونس) در انتخابات پارلمانی تونس که حدود یک ماه پیش برگزار شده بود، موفق شد اکثریت آراء پارلمان را از آن خود کند.

«منصف المرزوقی» رئیس جمهوری تونس، «الباجی قائل السبسی» موسس و رئیس حزب نداء تونس، «سلیم الریاحی» تاجر معروف و ثروتمند تونسی، «حمه الهماهی» یکی از رهبران جبهه مردمی از شناخته شده ترین نامزدهای این انتخابات هستند. قاضی «کلثوم کنو» تنها نامزد زن در این انتخابات است.

با وجود رقابت شدید منصف المرزوقی در انتخابات، برخی نظرسنجی ها حاکی است که "الباجی قائد السبسی" مسن ترین نامزد  بیشترین شانس را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دارد.

الباجی قائد السبسی 87 ساله که قبلاً نخست وزیر بود، حزبش که " نداء تونس " نام دارد، در انتخابات پارلمانی از جنبش اسلامگرای "النهضه" پیش افتاده است.

حزب اسلامگرای «النهضه» که حزب وی در انتخابات اخیر با کسب 69 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت در این دور از انتخابات نامزدی معرفی نکرده ولی از مردم خواسته است که به طور گسترده در انتخابات مشارکت داشته باشند.

در انتخابات ریاست جمهوری تونس افراد دیگری مانند "کلثوم کنو" که قاضی است و چند وزیر رژیم زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری این کشور در این انتخابات با همدیگر رقابت خواهند کرد.

اگر در این انتخابات یکی از نامزدها نتواند آراء لازم را در دور اول به خود اختصاص دهد در این صورت این انتخابات به دور دوم (اواخر ماه دسامبر) کشیده می شود.

در زمینه امنیتی نیز به دلیل احتمال حملات ترورییستی گروه‌های مسلح در مرزهای الجزایر و تونس، 50 مرکز رای‌گیری در مناطق نزدیک الجزایر تنها به مدت پنج ساعت به جای 10 ساعت بازگشایی می‌شود.

گفته می‌شود ده‌ها هزار نفر از نیروهای امنیتی تونس در سراسر کشور برای تامین امنیت مراکز رای گیری مستقر شدند.

از زمان استقلال تونس از فرانسه در سال 1956 تا اعتراض های مردمی در سال 2011 فقط دو رئیس جمهور زمام قدرت را در تونس را در اختیار داشتند که یکی از آن دو «حبیب بورقیبه» که به دست زین العابدین بن علی نخست وزیر وقت در سال 1987 سرنگون شد و سپس خود «زین العابدین بن علی» بود که از آن زمان تا ژانویه 2011 زمام قدرت را در دست داشت و پس از انقلاب مردمی دولت وی نیز سرنگون شد و از کشور متواری شد.


5244450
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نتانیاهو را تهدید کرد که در صورت «توافق سهل انگارانه با حماس» کابینه را ترک می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معترضان صهیونیست به خیابان آمده و خواستار استعفای نخست وزیر و توافق برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید با لغو معافیت‌های مالیاتی دانشگاه‌ها و ابطال روادید دانشجویان معترض باید آنان را تحت فشار قرار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «صادق خان» موفق شد تا در انتخابات شهرداری لندن بر رقیب خود غلبه و کرسی شهرداری پایتخت انگلیس را برای سومین دور متوالی حفظ کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شمار دانشجویان بازداشتی اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا از ۲۳۰۰ نفر فراتر رفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «سرایاالأشتر» شاخه نظامی مقاومت اسلامی بحرین از حمله پهپادی به یک هدف حیاتی در شهر «ام الرشراش» (ایلات) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سیل شدید در جنوبی‌ترین ایالت برزیل ده‌ها کشته و مفقود بر جای گذاشت و با ویران کردن پل‌ها و جاده‌ها حمل و نقل را مختل کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مقامات حماس می‌گوید که هیئت مذاکره‌کننده این جنبش به قاهره رسیده و مذاکرات فشرده‌ای را در خصوص آتش‌بس احتمالی غزه آغاز کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» محله دیر الغصون در شمال طولکرم امروز شاهد جنایت جدید نظامیان صهیونیست بود که طی ۱۵ ساعت محاصره یک منزل مسکونی، دست‌کم ۵ فلسطینی را به شهادت رساندند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز، سناتور آمریکایی حمایتش را از اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های این کشور ابراز کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است