بین‌الملل 13:51 - 14 خرداد 1399

تأکید امام خمینی بر اخلاق در نظام بین الملل/ نکوهش رفتار هژمونیک

به گزارش خبرگزاری مهر، پرفسور «وانگ ژه جوانگ» رییس مرکز مطالعات آسیا غرب و افریقا دانشگاه «آن هوی» در یاداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده به بررسی تأثیرات اندیشه امام خمینی بر نظم اقتصادی و سیاسی بین المللی پرداخته است که در ادامه آمده است.

امام خمینی مهمترین نظریه پرداز انقلابی اسلامی ایران در اواخر دهه هفتاد قرن بیستم و رهبر اصلی نهضت انقلاب اسلامی بود. روند رشد  امام خمینی از عالم دینی در دوره پهلوی تا مخالف سیاسی و تا رهبر انقلاب از جذابیت شخصیتی منحصر به  فرد  امام خمینی جدا نیست. جذابیت شخصیتی وی عمدتا در این موارد منعکس شده است: اول، اراده برای  انقلاب و مبارزه با دیکتاتوری سیاسی پهلوی و رفتار خیانت آمیز شاه  به کشور. دوم، پایبندی به موضع مردمی  برای منافع و رفاه مردم عمومی. سوم، روحیه فداکاری که فراتر از منافع مادی و لذّت شخصی است. چهارم، روحیه انسان دوستی اسلامی  مبنی بر ارزشهای جهانی اسلام که  با هر نوع سیاسی و اجتماعی ناعادلانه مخالفت می کند. نکته آخر این است که صبر و ساده زیستی به عنوان دو صفت برجسته مسلمان در روحیه امام خمینی به کلی نمایان می شود. همه اینها کاریزمایی است که امام خمینی به عنوان یک رهبر سیاسی، مذهبی و معنوی از آن برخوردار است.

امام  خمینی از نظر سیاسی  با دیکتاتوری سیاسی مخالف است. او معتقد است که نظام سلطنتی  ناگزیر به ظلم و ستم سیاسی تبدیل می شود و وی طرفداری از ولایت

یعنی دموکراسی تحت هدایت روحانی مذهبی (جمهوری اسلامی) بود. آرمانهای اجتماعی امام خمینی همان اندیشه برابری و عادلانه است. لازم به ذکر است که امام خمینی به عنوان  یک رهبر سیاسی و رهبر دینی در جهان سوم که دارای فرهنگی سنتی عمیق ملی ایران و ارزشهای دینی قوی هست و با نظام نابرابری سیاسی و اقتصادی  بین المللی مخالفت کرد، وی احساس کرد رسالت و وظیفه سنگینی  دارد و باید سخنگوی جهان سوم و جهان مسلمانان باشد. این همه انعکاس طبیعی اندیشه برابری و تفکر عدالت اجتماعی امام خمینی در دیدگاه های سیاسی بین المللی است.

من چندین مقاله درباره دلایل پیروزی انقلاب اسلامی در مجله های مختلف دانشگاهی مانند ”غرب  آسیا و افریقا “ نوشتم. همیشه اعتقاد دارم که هم عامل درونی و هم عامل بیرونی که موفقیت نهایی انقلاب اسلامی را تعیین می کند وجود دارد.

از عامل درونی، فضای جامعه در آن زمان تحت تاثیر افکار اجتماعی جنبش غیر متعهد، ضد استعماری و علیه امپریالیسم قرار گرفت. بنابر این در آن زمان روشنفکران و رهبران دینی ایران از جلال احمد، علی شریعتی تا خود امام خمینی (ره ) عموما به وابستگی بیش از حد پهلوی به امریکا و غرب زدگی کامل آن مخالفت  کردند و آن را زیر سوال بردند. علاوه بر این، امام خمینی دغدغه های روزگار را خوب درک کرد و پادشاها ن پهلوی را به زبانی دینی  زیر سوال برد و آن را مورد انتقاد قرار می داد و مشروعیت سیاسی پهلوی را تضعیف کرد.

سرانجام، موفقیت انقلاب اسلامی جزء جدایی ناپذیر از استراتژی سیاسی و خرد امام خمینی رهبر انقلاب است.

در اندیشه سیاسی بین المللی امام خمینی و ”دیدگاه نظام جهانی اسلامی“ وی تاکید بر اخلاق در نظام بین المللی می کند و تاکید کرد که همه کشورها چه بزرگ، چه کوچک  همه یکسان و برابر هستند و رفتار هژمونیک و سلطه جویی در سیاست بین المللی را  محکوم و مورد انتقاد قرار داد. امام خمینی در جامعه بین المللی امروز، صدای ضد استعماری، ضد امپریالیسم، ضد هژمونی و نیز در ساختن نظم سیاسی، اقتصادی جدید بین المللی عادلانه و معقول بسیارموثر بوده است. به عنوان سخنگوی جهان اسلام، خواستار همبستگی جهان سوم و فراخواندن مسلمانان برای متحد شدن در برابر تجاوز نظامی و تبعیض فرهنگی غربی ها ، توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

با این حال، جامعه بین المللی امروز در قرن بیست و یکم در مقایسه با جامعه بین المللی در اوایل قرن بیستم و اوایل قرن نوزدهم تغییر چشمگیری نداشته است. هژمونیسم و یک جانبه گرایی مثل همیشه به طور معمول بر یک کشور کوچک و کشور ضعیف مسلط است. نظم جامعه بین المللی هنوز از امنیت و عدالت دور است. در مواجهه با این وضعیت، اهمیت تقویت وحدت جهان سوم با تمام کشورهای مسلمانان که امام خمینی مطرح کرده بود بی سابقه بارز شد. گرچه این راه به دلیل وجود عوامل مختلف مملو از دشواری است، آیا علاوه بر این راهی موثرتر هم وجود دارد؟


10559410
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رویداد انتخاباتی با حضور جو بایدن و دو رئیس جمهور دموکرات پیشین، در میانه فریاد معترضان حامی فلسطین و انتقاد از همدستی در نسل‌کشی غزه قطع شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت دفاع چین رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را برای تضمین امنیت منطقه مهم ارزیابی کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار کودک در جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، رئیس موساد معتقد است که در صورت انعطاف‌پذیری بیشتر (رژیم) اسرائیل امکان توافق با حماس برای مبادله اسرا وجود دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است