گوناگون 21:17 - 05 بهمن 1395
‌اعتبارات مصوب سازمان آتش‌نشانی تهران در سال‌های ۸۶ تا ۹۴ برابر با هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که عملکرد شهرداری در ارتباط با بودجه سازمان آتش‌نشانی در همین مدت هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان و ۷۷ میلیارد تومان بیشتر از بودجه مصوب را نشان می‌دهد.

ناصر امانی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران این خبر را دیروز در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد. دیروز سقف بودجه شهرداری تهران هم به تصویب رسید. علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از بودجه 615 میلیارد تومانی سازمانی آتش‌نشانی برای سال96 خبر داد.

اما ناصر امانی دیروز درباره اخطارهای شهرداری تهران به ساختمان پلاسکو نیز گفت: بارها نه‌تنها به بنیاد مستضعفان و جانبازان به‌عنوان مالک پاساژ بلکه به صاحبان ادوات و حتی مستأجرین این پاساژ، تذکرات و اخطارهای لازم درمورد ناایمن‌بودن این مجموعه داده شده بود.

اینطور که معاون شهردار تهران دیروز یادآور شد، طبق قانون، اصناف پاساژ پلاسکو می‌توانستند حتی باوجود مخالفت مالک با جلب موافقت امور صنفی مربوطه نسبت به ایمن‌سازی‌ این مجموعه اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه در تاریخ 2/4/82 یعنی حدود 15سال قبل معاون املاک بنیاد جانبازان به‌دنبال نامه‌های اخطار شهرداری طی نامه‌ای به شهردار منطقه12 درخواست نوسازی پاساژ پلاسکو را مطرح کرده بود، گفت: پس مالک مطلع بوده است. اما ما افتخار داریم که براساس فرمایش مقام معظم رهبری اولویت‌مان ابتدا جمع کردن و سروسامان دادن به عواقب این حادثه باشد تا بعد در فرصت مناسب اسناد و مدارک کافی درباره مسببین این حادثه را ارائه کنیم.

امانی خطاب به اعضای شورای شهر هرگونه کمبود تجهیزات آتش‌نشانی برای اطفای حریق پاساژ پلاسکو را رد کرد و گفت: ساعت 7و 58دقیقه و 22ثانیه خبر آتش‌سوزی به آتش‌نشانی داده شد و ساعت 8و 2دقیقه نیروهای اطفای حریق با 8بالابر 55متری و 25متری بر سرصحنه حاضر شدند که البته تنها از 4بالابر استفاده شد بنابراین اصلا نیازی به استفاده از هلی‌کوپتر نبود.

آن هم درشرایطی که ظرفیت آب هلی‌کوپتر تنها 2هزار لیتر است اما شیلنگ‌ها و نردبان‌های 55متری آتش‌نشانی بدون محدودیت به آب دسترسی داشتند. وی همچنین اعتبارات اختصاص‌یافته به سازمان آتش‌نشانی را طی سال‌های 1386تا 1394برابر با هزار و 719میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عملکرد بودجه آتش‌نشانی در این مدت اما هزار و 796میلیارد تومان بود که 77میلیارد تومان بیشتر از بودجه مصوب بود. ضمن اینکه در سال گذشته نیز، 463میلیارد تومان بودجه برای سازمان آتش‌نشانی به تصویب رسید که 412میلیارد آن محقق شد البته 88میلیارد تومان حواله برای خرید تجهیزات صادر شده است. همچنین طی سال‌های اخیر 799خودروی آتش‌نشانی خریداری شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری از تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی مهدی تندگویان، عضو شورای شهر برای شهید ایثارگر قلمداد شدن شهدای آتش‌نشان از سوی بنیاد شهید هم قدردانی کرد و گفت: در تاریخ10/5/95 بعد از حادثه تلخ شهادت 2نفر از آتش‌نشانان به نام شهید عباسی و شهید قانع طی نامه‌ای از محضر مقام معظم رهبری استدعا کردیم که شهدای عملیات آتش‌نشانی نیز از سوی بنیاد شهید پذیرفته شوند که معظم‌له موافقت کردند‌.

  • نگاه اعضا به وضعیت آتش‌نشانی

دیروز علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اظهار امیدواری بابت اینکه تهدید پیش آمده در پی حادثه پلاسکو تبدیل به فرصت در بحث ایمنی شهر شود، گفت: بودجه سازمان آتش‌نشانی در سال91 کلا 125میلیارد تومان بود و با کمکی که شورای شهر کرد امسال این رقم 535میلیارد تومان در 3ردیف خرید تجهیزات، توسعه ایستگاه‌ها و حقوق و دستمزد است. برای سال آینده نیز پیشنهاد شهرداری برای بودجه آتش‌نشانی 615میلیارد تومان است.

پیشنهادی که دبیر چندین بار بر آن تأکید داشت این بود که از سال آینده سهم آتش‌نشانی از محل 2درصد عوارض و پروانه ساخت به جای اینکه به خزانه شهرداری تهران واریز شود، مستقیم به سازمان آتش‌نشانی پرداخت شود و حتما درآمد حاصل از این محل به خرید تجهیزات اختصاص یابد. الهه راستگو نیز گفت:

در دیداری که با آتش‌نشانان داشتم دو دین را به گردن من گذاشتند که لازم است اعضای شورا آن را عملی کنند؛ نخست تصویب لایحه حمایتی درباره سختی کار و دوم شهید اطلاق‌شدن جانباختگان آتش‌نشانی. نظر عباس جدیدی نیز این بود که اولویت‌های بودجه سال ‌آینده باید حمل‌ونقل ریلی، ایمن‌سازی‌ و هوشمند‌سازی‌ شهر باشد و در واقع به این وسیله بودجه شهر بیشتر جنبه سرمایه‌ای داشته باشد تا هزینه‌ای. رحمت‌الله حافظی هم خواستار محاکمه بدون اغماض مسببین حادثه پلاسکو شد.

وی همچنین بر لغو انحصار خبری در پوشش اخبار حادثه پلاسکو تأکید کرد و خطاب به رسانه ملی گفت: به‌دور از جناح‌بندی سیاسی از کارشناسان برای تحلیل حادثه آتش‌سوزی پلاسکو دعوت کند و اولویتش را مردم قرار دهد. وی از شهرداری تهران نیز خواست تا درمورد میزان تخصیص اعتبار به آتش‌نشانی به‌صورت درست و صحیح اطلاع‌رسانی کند.

همچنین به گفته محسن سرخو، شورای شهر تهران پس از آتش‌سوزی خیابان جمهوری در سال93 سعی کرد با تصویب 4مصوبه شهرداری را مکلف کند که استانداردهای لازم را در به‌روزکردن تجهیزات آتش‌نشانی لحاظ کند. وی بر استفاده از هلی‌کوپتر در حریق‌ها هم تأکید داشت. رضا تقی‌پور، دیگر عضو شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری باید همگی مسئولان تلاش کنند تا در روز تشییع پیکر شهدای حادثه پلاسکو به تسکین آلام خانواده‌هایشان بپردازند، گفت:

از مسئولان دولتی می‌خواهم در قضیه حادثه پلاسکو فرار به جلو نکنند. وی همچنین از شورای نگهبان خواست تا کاهش درآمد حاصل از محل ارزش افزوده را خلاف قانون دانسته و به آن رأی ندهند.اقبال شاکری، دیگر عضو شورای شهر هم با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی به بنیاد مستضعفان و هیأت مدیره و به هر کسی که دستش رسید درباره ناامنی ساختمان پلاسکو به‌صورت کتبی و شفاهی اخطار داده بود، گفت:

آتش‌نشانی حتی یک مانور هم در ساختمان برگزار کرد اما گوش شنوایی برای تذکرات وجود نداشته است. نظر مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران نیز این بود که اولویت‌ها باید جایگزینی هر‌چه سریع‌تر تجهیزات آتش‌نشانی باشد که در این حادثه آسیب دیده‌اند. وی گفت: از روز گذشته از مسئولان سازمان آتش‌نشانی خواسته‌ایم که لیستی از این تجهیزات جمع‌آوری کنند تا در شورا نسبت به تأمین اعتبار آن و ابلاغ به شهرداری اقدام شود.

  • بودجه 17هزار و 900میلیارد تومانی شهرداری تهران

دیروز شورای شهر تهران بودجه سال ‌آینده شهرداری تهران را 17هزار و 900میلیارد تومان تصویب کرد. این درحالی است که بودجه پیشنهادی از سوی شهرداری تهران 18هزار و 489میلیارد تومان بود. بر این اساس بودجه سال96 نسبــــت بـــه سال95 تنها 20میلیارد تومان یعنی زیر یک دهم درصد رشد کرده است.

به گزارش همشهری، علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در جریان بررسی بخشی از درآمدها و منابع لایحه بودجه سال1396شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه گفت: قرار بود امسال درآمد حاصل از عوارض مالیات بر ارزش افزوده 3هزار و 300میلیارد تومان باشد.

در هشت ماهه امسال 2500میلیارد تومان محقق شد اما به‌دلیل مصوبه اخیر مجلس و دولت با 1400میلیارد تومان کاهش مواجه شدیم بر این اساس پیش‌بینی ما برای سال آینده به جای 4هزار میلیارد تومان به 2هزار و 471میلیارد تومان رسیده که یعنی 1600میلیارد تومان از میزان درآمد پایدار ما به‌دلیل مصوبه مجلس و دولت کم شده است. دبیر در مورد عوارض ساختمانی نیز گفت: در بحث زیربنا 260میلیارد تومان و در بحث پذیره نیز 522میلیارد تومان درنظر گرفتیم.

وی گفت: دیوان عدالت اداری نیز درآمد پایدار ما را در 2ردیف کم‌کرده، یکی عوارض نقل و انتقال ملک و دیگری عوارض نقل و انتقال حق امتیاز که باعث شد دراین حوزه نیز 27میلیارد تومان از دست بدهیم. وی درباره عوارض توسعه قطار شهری و حمل‌ونقل ریلی و بحث 2درصد و کمک از محل فرش طرح ترافیک نیز به رقم 120میلیارد تومان اشاره کرد و در توضیح ردیف درآمدی بعدی گفت: قرار است 400میلیارد تومان از محل فروش طرح ترافیک درآمد برای شهرداری حاصل شود.

دبیر با ابراز تأسف بابت اینکه دولت و مجلس در بحث سوخت نیز ردیف درآمدی پایدار شهرداری را کاهش دادند، گفت: پیش‌بینی ما برای سال95 از این محل 250میلیارد تومان بود که در هشت ماهه امسال 140میلیارد تومان محقق شد اما متأسفانه 40درصد کاهش داریم و برای سال آینده نیز به جای 350میلیارد تومان درآمد 150میلیارد تومان دیدیم. علیرضا دبیر تأکید کرد: از آنجایی که شهرداری تهران در پرداخت سررسید اقساط وامش در سال‌جاری به خوبی عمل کرد به‌نحوی که در سال‌جاری 2هزار و 550میلیارد تومان وام برگشت داد بنابراین اجازه دادیم که سهم وام شهرداری برای سال آینده به جای هزار میلیارد تومانی که خودشان پیشنهاد داده بودند، 1200میلیارد تومان بتوانند وام بگیرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درکل سهم بودجه نقد و غیرنقد را در بودجه سال آینده شهرداری تهران برابر 65.4 بودجه نقد و34.6درصد نیز غیرنقد اعلام کرد و گفت: مبلغ 589میلیارد تومان از درآمدهای ناپایدار شامل عوارض پروانه، تراکم مجاز، تثبیت و تغییر کاربری کم شده و مبلغ 230میلیارد تومان نیز از محل درآمد ناپایدار بابت املاک کم شده است. اعضای شورای شهر تهران هم پس از دریافت این گزارش، بر تمرکز بودجه شهر در ردیف درآمدهای پایدار و وصول مطالبات شهرداری تاکید کردند.

  • راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات شورا

یکی از دستورات جلسه دیروز رونمایی از سامانه جامع مصوبات شورای اسلامی شهر تهران بود. در این‌باره پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر گفت: با راه‌اندازی این سامانه قابلیت دسترسی برای اعضای شورای شهر تهران و عموم مردم به مصوبات شورای شهر به‌صورت دقیق و سریع فراهم شده است.

به گفته سروری، کاربران با درج عنوان یا حتی جست‌وجوی یک کلمه به‌راحتی می‌توانند به مصوبه مدنظرشان دسترسی پیدا کنند ضمن اینکه این سامانه قابلیت این را دارد که کشوری و ملی باشد و تمام شوراهای سراسر کشور می‌توانند از این ظرفیت فراهم شده استفاده کنند. به گفته وی، تعداد 3هزار و 943 مصوبه شورای شهر از ابتدای دوره اول تا اواسط دی‌ماه امسال وارد سامانه شده است.


8710578
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است