گوناگون 14:17 - 26 مرداد 1397

 وضع معیشتی مردم در حکومت مهدوی

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: یکی از برنامه های اوّلیه حضرت قائم(عج) رفع سریع نیاز فقرا و ریشه کن ساختن فقر از جامعه حکومت علوی و فاطمی خواهد بود، هر ماه دو مرتبه حقوق برای عموم پرداخت خواهد شد و مردم در بی نیازی مطلق مادی زندگی می کنند؛ به نوعی که صاحبان وجوهات و صدقات بدهی های خود را در دست می گیرند و در شهر می چرخند، اما مستحقّی پیدا نمی کنند که دَین خود را ادا نمایند.

خزائن دولتی به طور آزاد در اختیار همگان است و سکه های طلا و نقره و زر و سیم در دسترس عموم قرار می گیرد و هر کس به اندازه احتیاج خود استفاده می کند و اعلان می شود برداشت از آن‌ها برای عموم آزاد است. در این صورت ذخیره سازی و انباشتن ثروت و زر اندوزی معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد؛ چون شب و روز هزینه زندگی دلخواه را مدام در اختیار دارد، دیگر دلیلی ندارد که جای خودش را تنگ نماید.

از آن سو تعلیم و تربیت و فرهنگ مردم نیز به نوعی بالا می رود و کسی پیدا نمی شود که بیش از احتیاج و نیاز خود از خزائن دولتی برداشت کند و لزومی ندارد کسی زحمت نگهداری و حمل و نقل مال و منال را به خود روا دارد.

 حسین بن مسعود در کتاب شرح السنّه با سندهای خود از رسول خدا(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود:

«قائم ما مردم را به سوی برداشتن مال فرا می خواند اما کسی نمی پذیرد. » (۱)

در روایات آمده است که «مهدی- عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف-» در میان مردم ندا می دهد: «من له حاجة الیّ، فما یأتیه أحد إلّارجل واحد» کیست که (از نظر مالی) به من احتیاج دارد؟ کسی نمی آید، مگر یک نفر که از حضرت درخواست  می کند و حضرت می فرماید: برو پیش خزینه دار تا به تو دهد.او نیز پیش خزینه دار می آید و می گوید: من فرستاده «مهدی علیه السلام» هستم تا به من مالی بدهی! می گوید: هر قدر دلت می خواهد بردار. آن قدر از جواهرات و سکه ها جمع کند که توان حمل ندارد، مقداری می ریزد و برمی دارد و در راه به خود می گوید: من آزمندترین امّت محمّدم! نفس من طمع زیاد دارد. همه امّت را فرا خواندند از این جواهرات بردارند جز من کسی نیامد و سپس پشیمان می شود و جواهرات را برمی گرداند و آن حضرت قبول نمی کند می فرماید: ما چیزی را که دادیم پس نمی گیریم. » (۲)

همچنین روایت های زیر از ویژگی های دوران حکومت حضرت نقل شده است؛

مال را بدون شمارش تقسیم می نماید. (۳)، مال را فراوان می دهد و بی حساب می ریزد و بی شمار می دهد. (۴)،

ابی سعید خدری گوید که رسول خدا(ص) فرمود: «در آخر الزمان خلیفه ای خروج می کند که مال را بی شمار می دهد. » (۵)و(۶)

منابع :

۱-ولیدعون إلی المال فلا یقبله أحد؛ رواه مسلم وهکذا رواه البخاری فی صحیحه ج ۲ ص ۲۵۶. بحار الأنوار: ۵۲ ۳۸۴ ب ۲۷ ح ۱۹۳. 

۲-منتخب الأثر: ص ۱۴۷؛ کشف الغمّة: ص ۳/ ۲۷۳؛ البیان: ص ۸۴؛ الإمام المهدی: ص ۶۲؛ و ۱۱۰ از مسند احمد: ۳/ ۳۷؛ الصّواعق المحرقة: ص ۱۶۴ از رسول خدا صلی الله علیه و آله؛ الفتن: ص ۱۲۴ و ۵۷ و ۱۳۶؛ ینابیع المودة: ۳/ ۱۳۵ از اسعاف الرّاغبین؛ یوم الخلاص: ص ۳۳۳؛ الزام النّاصب: ص ۲۵۷؛ الحاوی للفتاوی: ۲/ ۱۲۵- ۱۲۳ و ۱۵۳ مختصراً؛ نورالأبصار: ص العرف الوردی فی أخبارالمهدی: در ضمن مجموعه فتاوی ۲/ ص ۱۲۴؛ قادتنا: ۷/ ۳۱۸ ب ۳۹ ح ۵.

۳- و یقسّم المال ولا یعدّه؛ صحیح مسلم به شرح النّووی: ۱۸/ ۳۹.

۴-یفیض المال فیضاً ویحثوالمال حثواً ولایعدّ عدّاً؛ البیان: ص ۸۴؛ منتخب الأثر: ص ۱۵۹؛ صحیح مسلم: ۸/ ۱۸۵؛ الإمام المهدی: ص ۲۹۶. 

۵-یخرج فی آخر الزمان خلیفة یعطی المال بغیر عدد؛ بحارالأنوار: ۵۱/ ۱۰۵ ب ۱ ح ۳۹ از کشف الغمّة از محمّد بن طلحه هذا حدیث صحیح أخرجه مسلم؛ برای اطلاعات بیشتر و فراوان در این موارد، به کتاب« سیمای جهان در عصر امام زمان علیه السلام» مراجعه نمایید.

۶- ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف/ محمد امینی گلستانی


9877039
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است