بین‌الملل 22:54 - 25 اردیبهشت 1401
رهبر جریان صدر عراق با بیان اینکه در زمینه تشکیل دولت اکثریت ملی موفق نشده است، گفت که یک راه بیشتر باقی نمانده و آن، تبدیل شدن به اپوزیسیون ملی است.

جریان صدر عراق به اپوزیسیون ملی تبدیل می‌شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق شامگاه امروز یکشنبه گفت که موفق نشده است «بزرگترین فراکسیون پارلمانی در تاریخ عراق» را تشکیل دهد.

صدر با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت، در این مسیر، «به خودم متکی بودم و وابسته به طرفهای خارجی نبودم و افتخار داشتم که در تأمین نیازهای مردم و مستلزمات تشکیل کابینه، به دادگاه مراجعه نکنم».

 

وی با بیان اینکه در زمینه تشکیل «دولت اکثریت ملی» موفق نشده است، تصریح کرد، یک راه بیشتر باقی نمانده و آن، تبدیل شدن به اپوزیسیون ملی است. رهبر جریان صدر با اشاره به اینکه مدت این اپوزیسیون، کمتر از ۳۰ روز نخواهد بود، خاطر نشان کرد، اگر طرفها و سایر فراکسیونهای پارلمانی از جمله کسانی که با این جریان، ائتلاف کرده بودند، بتوانند کابینه تشکیل دهند که مراد حاصل شده است، و در غیر این صورت، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

در همین ارتباط، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق  با بیان اینکه صحنه سیاسی این کشور به‌شدت نیازمند گفت‌وگوی جدی و تفاهم واقعی میان سران سیاسی و تصمیم‌گیرندگان است، گفت: این گفت‌وگو نباید با واسطه رسانه‌ها که باید به صورت رودررو باشد تا به خروج از بن‌بست سیاسی‌ بینجامد که منافع ملت را معطل کرده و مانع از بهره‌برداری از افزایش درآمدهای کشور به علت افزایش قیمت نفت شده و آینده‌ای نامشخص در پیش روی ملت نهاده است.

وی تأکید کرد که اکثریت مطلوب اکثریتی است که پروژه‌ای مشخص برای دولت‌سازی بر اساس اصل «اکثریت ملی با حضور همه طیف‌ها» به معنای اکثریت شیعیان و اکثریت اهل سنت و اکثریت کردها شکل بگیرد که در آن همه در تحمل مسئولیت اجرایی کشور شراکت داشته باشند و در برابر اقلیتی از همه طیف‌ها شکل بگیرد که نقش اپوزیسیون سازنده ایفا کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید مجدد بر عدم مشارکت جریان حکمت ملی در دولت آینده عراق اظهار داشت: معتقدیم که فراکسیون اکثریت باید حتما متشکل از نمایندگان بزرگ‌ترین طیف اجتماعی باشد تا پشتیبانی پارلمانی کافی برای دولت فراهم شود و دولت در برابر اولین طوفان سیاسی از هم نپاشد. از جایگاه مسئولیت اخلاقی و ملی از نیروهای سیاسی نماینده طیف اجتماعی اکثریت و همه شرکایمان در میهن می‌خواهم که برای برون‌رفت از بن‌بست سیاسی کنونی تلاش کنند.

حکیم خاطر نشان کرد،  هرکس که خواستار مشارکت در دولت است به فراکسیون اکثریت برود و متعهد به حمایت از دولت در اجرای برنامه مورد توافق باشد و مسئولیت کامل مشارکت و تصمیم خود را بپذیرد. و هرکس که در پی مشارکت نیست در موقعیت اپوزیسیون درون پارلمان بنشیند و رسما این را اعلام کند.

وی با بیان اینکه  اکثریت پارلمانی متعهد به تأمین فضای امن برای اپوزیسیون باشد و اپوزیسیون درون مجلس هم تعهد بدهد که جلسات مجلس را تعطیل نکند و مشارکت اثرگذار داشته باشد و به اکثریت اجازه تشکیل دولت را بدهد، خاطر نشان کرد، توافق اکثریت حاکم و اپوزیسیون سازنده بر مشورت دائم و بررسی دوره‌ای مسائل اصلی کشور برای رسیدن به تصمیمات ملی و اجتماعی در مسائل سرنوشت‌ساز و قوانین بلاتکلیف.

 جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/

 


11562386
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به سفر ماه آینده اردوغان به آمریکا از سنگ اندازی اسرائیل برای لغو آن خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در سخنانی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی را بخشی از نبرد جاری علیه رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه گسترش اعتراضات دانشجویی علیه جنایات رژیم صهیونیستی، دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز با برنامه ویژه‌ای به این اقدامات اعتراضی پیوستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرویس مخفی آمریکا در حال آماده سازی طرحی برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا به لایحه‌ای رای داده است که اگر شرکت چینی مالک تیک‌تاک آن را در ۹ ماه آینده واگذار نکند، در آمریکا با ممنوعیت روبرو می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» خبرگزاری کره شمالی از سفر یک هیئت اقتصادی این کشور به ایران خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» استاد دانشگاه استنفورد گفت صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر رژیم اسرائیل می‌تواند جنایات آن در غزه را برای مردم جهان آشکار کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا به اتفاق آرا لایحه بسته کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد و بعد آن را برای بایدن ارسال خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است