سیاسی 00:58 - 07 مرداد 1395
بحران کم آبی در کشور موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب بود که با حضور مسئولین مربوطه در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "رحیم میدانی" معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور در این برنامه با بیان اینکه در محدوده تنش آبی قرار داریم گفت: بر اساس آخرین ارزیابی ها، کشور ما ۱۱۶ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر دارد که ما حدود ۸۶ درصد از این منابع را مصرف می کنیم.


وی تصریح کرد: اگر کشوری بیش از ۴۰ درصد از منابع آبی خود را به مصرف برساند در محدوده تنش و یا بحران آبی قرار می گیرد که این وضعیت در مورد کشور ما نیز صدق می کند.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور خاطر نشان ساخت: باتوجه به این شرایط تلاشمان این است که میزان استفاده از منابع آب تجدید پذیر را به ۶۰ درصد و در گام های بعدی این میزان را به ۴۰ درصد کاهش دهیم.


رکورد دار  نشست زمین در دنیا هستیم


در ادامه این بحث محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست نیز اظهار داشت: معمولا اوج بحران آب را در فرآیندی به نام نشست زمین می بینیم و در هر کشوری که فرآیند نشست زمین جدی تر باشد یعنی بحران آب در آن کشور وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد.


وی با بیان اینکه رکورد نشست زمین در کره خاکی ۳۲ سانتی متر در سال بوده گفت: متاسفانه این رکورد در ایران شکسته شده و در برخی مناطق جنوب تهران بنا به گزارش سازمان زمین شناسی این رقم به ۳۶ سانتی متر در سال رسیده است و در برخی از دشت های کشور نیز به عنوان مثال در فاصله بین فسا و جهرم تا ۵۴ سانتی متر در سال نیز گزارش می شود.


 درویش تصریح کرد: میزان نشست زمین در کشور ما چیزی حدود ۱۴۰ برابر وضعیتی است که در اتحادیه اروپا به عنوان شرایط بحرانی از آن یاد می شود.


در بخش دیگری از این برنامه حجت میان آبادی پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب نیز اظهار داشت: کم آبی به معنای بحران آب و یا تنش آبی نیست کما اینکه برخی کشورها، کشورهای کم آبی هستند ولی به مرز بحران آبی که کشور ما هم تاکنون با آن مواجه است نرسیده اند.


 وی بیان داشت: چیزی که کم آبی را به تنش و بحران آب در کشور ما تبدیل کرده، حکمرانی غلط و سوء مدیریت است.




امنیت آبی یکی از  اجزای مهم  امنیت ملی کشور محسوب می شود


حجت میان آبادی پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید کشاورزی' صنعت و محیط زیست را با یکدیگر مورد ملاحظه قرار داد گفت: امنیت آبی یکی از اجزای مهم  امنیت ملی کشور محسوب می شود.
 
وی با اشاره به ابعاد مختلف بحران آب بیان کرد: سیاست گذاری ها باید در حوزه های کشاورزی' صنعت و مدیریت شهری  تغییر یابد لذا  باید اذعان داشت که سیاست گذاری ها در دو سه دهه گذشته غلط بوده است. 


این پژوهشگر سیاست گذاری منابع آب با اشاره به افراط در سدسازی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: متاسفانه دچار افراط در طرح های کلان انتقال آب شده ایم.


وی ضمن هشدار جدی نسبت به آینده و سیاست گذاری های غلط با اشاره به طرح های کلان انتقال آب گفت: آب محور توسعه است پس باید توسعه را به جایی ببریم که آب است.


میان آبادی ادامه داد: متاسفانه در طرح های کلان توسعه آب این موضوع دیده نشده است.


وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دیپلماسی آبی گفت:  دیپلماسی آبی به معنای استفاده از رویکرد های غیرسازه ای برای تامین امنیت آب کشور است.


سازمان محیط زیست مشکل جدی در دیپلماسی زیست محیطی دارد


این پژوهشگر سیاست گذار منابع آب با اشاره به معضل  جدی گرد و غبار  در حوزه غرب کشور افزود: سازمان محیط زیست مشکل جدی در دیپلماسی زیست محیطی دارد.


میدانی در بخش دیگر این گفتگو با اشاره به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: مدیریت آب فرابخشی است.


وی با بیان اینکه؛ قوه قضائیه در برخورد با تخلفات با ما همکاری خوبی داشته است افزود: آوردن سنگ معدن کنار آب دریا غیراقتصادی است.


پرت آب در کل کشور 25 درصد است


این معاون وزیر نیرو در امر آب و آلفا با اشاره به اینکه پرت آب درکل کشور 25 درصد است که به آن آب بدون درآمد گفته می شود اظهار داشت: در برخی از شبکه ها نزدیک به 18 درصد آب به طور فیزیکی پرت می شود. 


وی تصریح کرد: منابع عمومی دولت در رابطه با آب بهینه مصرف نمی شود لذا باید اجازه داده شود تا براساس اولویت ها منابع را به پروژه ها  تخصیص دهیم. 


میدانی در پایان خاطرنشان کرد: باید به مجموعه ای از راه حل ها فکر کرد و با تنوعی از راهکارها کشور را در حوزه آب مدیریت کرد.


درویش در ادامه با اشاره به اینکه باید ضایعات بخش کشاورزی را کاهش دهیم گفت: ضایعات این بخش 30 درصد است لذا باید مردم را شریک قدرت کرد زیرا به کمک آنها تالاب هایی مانند گندومان را توانستیم احیا کنیم.


انتهای پیام/

8066451
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گروسی گفت: به علت چالش‌های سیاسی از همکاری دانشمندان هسته‌ای ایران و جهان محروم شده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف در دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه اقتصادی تأکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های انرژی اتمی کشورمان توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار سلامی گفت:رسالت نیروی قدس سپاه این است که راه نفوذ دشمن را در سرزمین‌های اسلامی ببندد. ما این کار را انجام می‌دهیم تا هم از امنیت خود و هم از امنیت کشور‌های اسلامی دفاع کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصفهان برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصفهان برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت:بنا داریم که در ورزش کسانی  فعالیت کنند که سابقه و تخصص لازم را دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان انرژی اتمی درباره دستاوردهای صنعت هسته ای توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان انرژی اتمی درباره دستاوردهای صنعت هسته ای توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان انرژی اتمی درباره دستاوردهای صنعت هسته ای توضیح داد.‌

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است