اجتماعی 16:15 - 07 مهر 1393
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته دفاع مقدس و هفته ازدواج در دیدار صمیمانه­ای با فرزندان برخی از شهدای دفاع مقدس از آنان تجلیل کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان در دیدار با فرزندان شهدا: باید نهضت تقدس نظام خانواده شکل بگیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزندان شهیدان آبشناسان، باکری، حاج داوود کریمی، شاه مرادی(حنیف)، فلاح، روشنی، نظری حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر گلزاری با اشاره به خصوصیات ایرانیان گفت: هوش، نجابت و استقامت سه مشخصه ایرانیان است که هر سه آنها در زمان جنگ در بین رزمندگان کشور تبلور یافته بود.

وی افزود: در زمان جنگ یک فرهنگ ناب اسلامی در کشور حاکم شده بود و شما فرزندان شهدا باید تلاش کنید تا این الگوی فرهنگی در کشور دوباره بازتولید شود.

گلزاری با اشاره به اهمیت خانواده و نگاه ویژه برخی از فرماندهان بزرگ جنگ به این مساله گفت: از نزدیک با شهید حسن باقری آشنا بودم. ایشان چه در مورد ازدواج و چه فرزند دغدغه داشت. در همان کوران جنگ از من سراغ ادعیه‌ و مطالبی را می‌گرفت که برای تربیت فرزند ضروری بود. این نشان از دغدغه این عزیزان داشت و آرزو می‌کنم در قیامت حسن باقری شفیع ما باشد.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به هفته ازدواج افزود: در حال حاضر خانواده دچار بحران های جدی شده است، سن ازدواج بالا رفته و تعداد طلاق ها افزایش یافته است در این وضعیت نا به سامان ما باید به دنبال راه حلی باشیم که خانواده شهدا به عنوان یک الگوی مناسب در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد.

گلزاری تصریح کرد: همسران شهدا با قناعت و نجابت و فداکاری فرزندان ارجمند و تحصیل کرده ای تربیت کردند که باید الگوی دیگر خانواده ها باشند. خانواده های شهدا الگوی بزرگ صبوری و فداکاری هستند. ما باید از خاطرات همسران شهدا و فرزندانشان برای ایجاد یک الگوی مناسب با فرهنگ کشور استمدادخواهی نماییم. بسیاری از جوانان از نعمت داشتن پدر و مادر برخوردار بودند اما نتوانستند موفقیت‌ها شما عزیزان را به دست بیاورند.

وی تصریح کرد: در کشور ما خانواده پابه پای دین مهمترین صحنه ی مبارزه با حق و باطل است و در واقع خانواده ظرف بزرگی است که مظروف آن دین می باشد. در حال حاضر مهمترین کار جبهه ی اومانیسم و ضد دین تقدس زدایی است، که باید با آن مبارزه نمود تا نهضت تقدس نظام خانواده شکل بگیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان با انتقاد از برنامه­های آموزشی و ترویجی صدا و سیما در حوزه خانواده گفت: متاسفانه در حال حاضر صدا و سیما با برنامه های غیر کارشناسی و غیر تخصصی به خانواده ها آسیب میزند. ما فرهنگ قوی ایرانی اسلامی داریم که در حال حاضر شاهد این هستیم که ازین سرمایه در جهت تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای درست استفاده نشده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکردهای مختلف به جوانان در میان برخی مدیران گفت: نگاه جوان غافلی، جوان هراسی و جوان فریبی هر یک در مقاطعی در کشور حکمفرما بودَ، اما رویکرد این دولت جوان باوری است.

گلزاری امام خمینی(ره) را پرچمدار جوان باوری در کشور دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) آن مرد آسمانی و جامعه شناس بزرگ در طول حیات خود بارها به جوانان توجه ویژه ای داشتند و حتی در وصیت نامه خود نیز این اهتمام را به جوانان دارند.اخیرا در جلسه ای از مدرسان وصیت نامه امام خمینی(ره) خواستم که این باور و اندیشه رهبر انقلاب را برای دانشجویان تشریح کنند.

وی با اشاره به جایگاه مدیریت جوان در سالهای پس از انقلاب و تضعیف روزافزون این جایگاه گفت: ایجاد یک ساختار جداگانه برای جوانان از دوره­ی آقای هاشمی شروع شد که نوعی اتاق فکر بود که در زمینه جوانان برنامه ریزی می کرد و کمک نظام بود. متاسفانه در دوره گذشته تلفیق عجولانه و غیر تخصصی صورت گرفت و زیر سایه بحث پر التهاب ورزش، جوانان از نظر دور شدند. در دولت سازندگی و اصلاحات اهتمام جدی و خوبی به بخش جوانان وجود داشت.

وی گفت: پس از ادغام ما یک معاونت هستیم در کنار 6معاونت دیگر وزارت ورزش و جوانان که اکثر معاونت های دیگر ورزشی هستند. تنها با  35 نیروی کارشناس و البته خدوم و زحمتکش باید برای جوانان برنامه ریزی کنیم. در استان­ها مدیرکل اصولا ورزشی است. یک معاون جوانان و فرهنگی داریم داریم که باید پاسخگوی معاونت فرهنگی وزارت خانه هم باشند. با این وضعیت چگونه می خواهیم مدعی متولی بودن در بخش جوانان باشیم؟

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: اولین کار جدی در این زمینه تغییر ساختار است اگر بخواهیم به جوان باوری برسیم باید یک ساختار مستقل با نیروی لازم و بودجه مشخص وجود داشته باشد. البته مشکلات پیش رو زیاد است. در حال حاضر متاسفانه دولت دچار تورم نیروی انسانی است و برای مثال 90درصد بودجه ی وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می شود، به همین علت ما توان استخدام افراد مورد نیاز و متخصص را نداریم.

گلزاری افزود: برای به کارگیری افراد جوان در سمت های مدیریتی در ابتدا نیازمند سیستم مشخص و معتبری هستیم که بتواند به صورت منظم و سیستماتیک به تربیت مدیران بپردازد. من معتقدم روشن کردن فرآیند تربیت مدیر باید یکی از کارهای مهم در امور جوانان باشد. بنده هم معتقدم بهتر است مدیران کشور جوان باشند. همانند پدران شما که معجزه هایی در این کشور خلق کردند. ولی باید با تربیت مدیر به این سمت حرکت کنیم چون حرکت بدون قاعده موجب ضایع شدن کار و جوان به صورت همزمان می شود.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به بالا بودن میانگین سنی دولت گفت: رئیس جمهور از افراد سالم و مورد اعتماد استفاده کرد که طی سال های گذشته و در تمام بحران هایی که طی کردیم پاک و سالم عمل کردند و به همین علت آن ها به کار گرفته شدند.همانگونه که حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید از جوانان به عنوان بازوی اجرایی در کنار مدیران با تجربه استفاده کنید و از خلاقیت های آنان با نگاه واقع بینی افراد سالمند استفاده کنید.

در ابتدای این دیدار افشین آبشناسان فرزند شهید آبشناسان گفت: در رابطه با بحث ازدواج معتقدم ارکان خانواده ها به دلایل مختلف متزلزل گشته است، که از جمله  آن ها سیاست گذاری های نا به جا، عدم ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر و البته مهمترین مسئله بحث اشتغال جوانان است که به نظر می رسد اگر این مشکل حل شود، دیگر مسائل نیز وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

مصطفی فلاح یکی دیگر از فرزندان شهدا با انتقاد از نگاه دولت گذشته در حوزه جوانان اظهار داشت: با توجه به عنوان جلسه و نگاه شما یکی از مهمترین دغدغه های جامعه آماده سازی جوانان برای رسیدن به مرحله ازدواج است. که این موضوع تحت تاثیر مسائل مختلفی از جمله تغییرات نسلی و تبعات آن می باشد. لذا لازم است افرادی که به عنوان مدیر و مجری امور جوانان کارها را بر عهده می گیرند با این حوزه آشنایی کافی داشته باشند.

وی افزود: الگوی رفتاری جوانان در حال حاضر بسیار تغییر یافته و از باورهایی که بر مبنای آموزه های دینی ما شکل گرفته، فاصله یافته است که در این حوزه نیاز به تغییر سیاست ها به شدت احساس می شود.

فلاح تصریح کرد: از دید من در مدیریت کلان کشور در حوزه جوانان نگاه جامعی وجود ندارد و امور به صورت جزیره ای انجام می شود و بعضا دستگاه ها با نوع رویکرد خاص خود به مسئله جوانان و امور فرهنگی می پردازند، و بازوی اجرایی آن ها در عمل برخی نیروهای خاص هستنددر دولت قبل متاسفانه با نگاه منفی و جاسوس مآبانه ای که به بحث سمن ها وجود داشت تعداد بالایی از آن ها حذف شدند و پویایی و نشاطی که در حوزه جوانان به عنوان مثال در دوره آقای خاتمی مشاهده می کردیم از بین رفته است.

وی گفت: من معتقدم سازمان های مردم نهاد باید به جایگاه اصلی خود بازگردند و از خدمات آن ها در جامعه استفاده شود. در دولت قبل ما شاهد بودیم که بسیاری از سمن­ها تعطیل می شوند و در مقابل مثلا برای یک مراسم مذهبی مبلغ قابل توجهی هزینه می شد، تنها نشاندن جوانان پای یک روضه هنر نیست. ما باید به آموزش های ریشه دار در امور مذهبی بپردازیم. ما برای کار جدی در حوزه جوانان نیاز به یک استارت جدی و علمی داریم و باید با نگاه سیستمی و آکادمیک مشکلات این حوزه را مرتفع نماییم.

دکتر داوود روشنی نیز با اشاره به شرایط نامطلوب آسیب­های اجتماعی در جامعه گفت: بهتر است برای تربیت نسل جوان از همان ابتدا و از طریق خانواده ها اقدام نماییم و سازمان مخاطبینش را از بدو تولد مد نظر قرار دهد. متاسفانه فضای دوران کودکی نسل ما به علت برنامه ریزی نادرست در صدا و سیما، مدارس و حتی بعضی از خانواده منجر به این گشت که نسلی افسرده و در عین حال خشن بار بیاید که هیچگونه آموزشی برای مهارت اجتماعی و زندگی دریافت نکرده است. بهتر است در زمینه ی آموزش های مهارت های زندگی، تفکر و رفتار به جوانان آموزش های لازم را ارائه نماییم. مقدار بسیار زیادی از وقت مردم صرف تماشای برنامه های صدا و سیما می شود که با یک برنامه ریزی صحیح می توان از آن استفاده نمود.

میثم کریمی فرزند شهید حاج داوود کریمی نیز در این نشست گفت: جامعه ما دچار بیماری فراگیرعدم مطالعه است. به علت هجمه ی نرم افزارها و برنامه های اینترنتی فرصت مطالعه چندانی باقی نمی ماند، ازین رو معتقدم یکی از کارهایی که وزارت خانه باید به دنبال آن باشد آگاه سازی مردم در این رابطه و ارائه راه حل هایی برای افزایش سطح مطالعه است. ما بیش از 20 شبکه تلویزیونی داریم اما مشاهده می کنیم که هیچ یک برنامه جامعی درباره آشنایی و تشویق جوانان با کتاب خوانی ندارند.

احسان باکری ، فرزند سردار شهید حمید باکری نیز گفت: با توجه به تمام حساسیت ها و انتقادات به نظر می رسد نگرانی اصلی به جهت نیاز مردم به کار عملی در این حوزه است. در حوزه جوانان در دولت گذشته کارها صرفا رزومه ای و سطحی بود. ما باید برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی داشته باشیم که با گذشت زمان و تغییر دولت ها امکان تغییر و نابودی آن نباشد، تا بتوانیم اثری ماندگار برجای بگذاریم

 


4834274
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود ۱۰ هزار شهید مفقودالاثر در کشور هستند که برخی از آنها تفحص شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود ۱۰ هزار شهید مفقودالاثر در کشور هستند که برخی از آنها تفحص شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی اتش نشانی تهران از آتش سوزی در یک ساختمان ۷ طبقه در تهران خبرداد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: هیات منصفه، مدیران مسئول خبرگزاری تسنیم، بصیرت سبز و کیان آنلاین را مجرم ندانست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی پلیس، گفت: زیرساخت‌های لازم برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به زائران کربلای معلی و گردهمایی بزرگ فرهنگی، اجتماعی، معنوی اربعین ایجاد شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی گفت: انتظامی کشور میزبان نخستین اجلاسیه سراسری نماز نیرو‌های مسلح است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی انتظامی شهرستان ری از دستگیری زنی که با سرقت پست‌های مخابراتی موجب قطعی تلفن و اینترنت در محدوده امین آباد شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی گفت: انتظامی کشور میزبانی نخستین اجلاسیه سراسری نماز نیرو‌های مسلح را برعهده دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی پلیس با بیان اینکه هزینه صدور گذرنامه زیارتی ۶۵ هزار تومان است، گفت: افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند کماکان تا ۵ سال اعتبار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نقشه طبقه‌بندی شده کاربری اراضی شهر تهران بر مبنای نقشه‌های هزارم را در دسترس کارشناسان قرار داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است