گوناگون 11:06 - 16 خرداد 1399

مرجع امنیت در قیام امام حسین (ع) از منظر امام خمینی (ره)

حجت الاسلام نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مرجع امنیت در قیام امام حسین (ع) از منظر امام خمینی (ره) گفت: یکی از مباحث مهم در هر مکتب امنیتی مربوط به بحثی می‌شود که از آن به عنوان» مرجع امنیت» یاد می‌کنند. منظور از مرجع امنیت آن است که اگر آن گرانبهاترین شیء و یا عزیزترین فردی را که داریم، در صورتی که جانش به خطر بیفتد، حاضریم جانمان را برای نجات او فدا کنیم، کیست؟

وی افزود: به راستی چه چیز هست که امام حسین (ع) به خاطر او حاضر می‌شود از جان خود، فرزندان و اصحابش بگذرد؟ ما سعی می‌کنیم پاسخ این پرسش را از منظر امام خمینی (ره) در تحلیلی که ایشان از قیام امام حسین (ع) دارند، استخراج و استنباط کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مکاتب امنیتی امروز از مرجع‌های مختلف در عرصه‌های امنیتی سخن گفته می‌شود، گفت: معمولاً در نظام‌های مبتنی بر مکاتب امنیتی رئالیستی و نورئالیستی از دولت‌ها به عنوان مرجع امنیت یاد می‌شود. در نظام‌های لیبرالیستی از فرد و آزادی‌های فردی به عنوان مرجع امنیت یاد می‌شود. در نظام‌های پادشاهی از خود پادشاه به عنوان مرجع امنیت یاد می‌شود اما آنچه امام خمینی در سیره امام حسین (ع) دیدند و برای ما بازگو کردند اینکه در قیام عاشورا و امام حسین (ع) اسلام، مرجع امنیت است، یعنی اگر از ما پرسیده شود از نظر امام خمینی (ره) چرا امام حسین (ع) قیام کرد؛ پاسخش این است که چون امام حسین (ع) اسلام را در خطر دید، قیام کرد. چنانچه در یکی از فرمایشات امام حسین آمده است با روی کار آمدن کسی مثل یزید فاتحه اسلام خوانده است.

وی تأکید کرد: بر این اساس امام خمینی (ره) معتقد بود که هرگاه اسلام در خطر بیفتد ما هم موظف هستیم که با اقتدار به مانند امام حسین از اسلام دفاع کنیم. برای آنکه آنچه عرض کردم مستند باشد به بخش‌های از فرمایشات امام راحل اشاره می‌کنم. «اسلام خیلی عزیز است و خیلی فدایی داده است، اسلام امام حسین را فدایی داده است او را باید نگهش داشت؛ الان نوبت ماست الان اسلام به دست ما افتاده است، الان جمهوری اسلامی است و الان طاغوتی در کار نیست، ما باید فکر این باشیم که این اسلام را حفظ کنیم ما باید این اختلافات را کوشش کنیم از بین برود و این وحدت کلمه‌ای که نعمت بزرگ خداست و به ما داد محفوظ بماند.» (صحیفه امام، جلد ٨، ص ۴٣٣)

استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر مرجع امنیت اسلام باشد، چون هم اسلام به ما می‌گوید امنیت چیست و اسلام به ما می‌گوید فقط امنیت در پرتو بقای دنیوی نیست، بلکه از آن مهم‌تر بقای اخروی است اینکه انسان پس از این زندگی به جهنم نرود. اگر کسی به گونه‌ای در این دنیا زندگی کند که امنیت ظاهری‌اش حفظ شود اما امنیت اخروی‌اش خراب شود به جای بهشت سر از جهنم دربیاورد، این واحد امنیت نیست. اسلام اگر مورد مخاطره قرار گیرد و تحریف گردد، امنیت واقعی انسان‌ها با خطر مواجه می‌شود؛ بنابراین از اسلام حفاظت می‌کنیم برای اینکه امنیت انسان‌ها با مخاطره مواجه نشود.

وی اضافه کرد: در یک مورد دیگری امام راحل فرموده است؛ اگر سیدالشهدا (ع) نبود یزید و پدرش و اعقابشان اسلام را مَنْسی کرده بودند. اگر نسیان نشده بود یک رژیم طاغوتی در خارج منعکس شده بود، معاویه و یزید داشتند رژیم اسلام را یک رژیم طاغوتی معرفی می‌کردند، یعنی چهره‌ای که از حکومت اسلامی معرفی می‌کردند یک چهره طاغوتی بود اگر سیدالشهدا (ع) نبود آنها این رژیم طاغوتی را تقویت می‌کردند و به جاهلیت بر می‌گرداندند اگر حالا من و تو هم مسلم بودیم، مسلم طاغوتی بودیم نه مسلم امام حسینی. امام حسین (ع) اسلام را نجات داد ما برای او سکوت کنیم؟ ما باید هر روز گریه کنیم ما باید هر روز به منبر برویم برای حفظ این مکتب و این نهضت‌ها؛ مرهون امام حسین (ع) است.(صحیفه امام، جلد ٨، صفحه ۵٢٨) بنابراین رویکرد ما به نهضت امام حسین (ع) از نظر امام خمینی باید رویکرد حفظ اسلام باشد، باید رویکرد أخذ، الگو باشد و باید سعی کنیم به امام حسین (ع) اقتدا کنیم و زندگی مان حسینی باشد.

لکزایی تصریح کرد: یک عبارت جالب دیگر از امام راحل می‌خوانم. خارجی‌ها از امثال مدرس می‌ترسند نه اینکه از فلان فردی که با رأی آنها موافق است یا فلان فردی که فرقی به حالش نمی‌کند این دستگاه باشد، بساطش درست باشد یا نه؛ آن دستگاه هم که باشد او تابع همان دستگاه می‌شود و تابع این است که اتومبیلش خوب باشد این اتومبیل را امام حسین یا عمر سعد به او بدهند هیچ فرقی به حالش نمی‌کند، برای اینکه اتومبیل میزان است. آنکه زندگی برایش میزان است مکتب در کارش نیست.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: یک کسانی ممکن است فقط دنبال مادیات باشند اینها برایشان فرقی نمی‌کند چه کسی مادیات را برایشان تأمین کند. با او همکاری می‌کنند، مکتب برایشان مهم نیست در حالی که می‌فرماید: اصل برای ما مکتب است و باید در اولویت باشد و ما امور اقتصادی را هم با ملاک‌های که مکتب برای ما معرفی کرده و در اختیارمان قرار داده، معرفی می‌کنیم. اینجا برای ما یک راهکار می‌دهد که راهکار استقامت است.


10560727
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است