فرهنگی‌هنری 16:19 - 13 اردیبهشت 1394
کتاب «سینمای دهه‌ شصت در گفتگو با مدیران سینمایی» که به به کوشش محمود ارژمند و محمدعلی حیدری تهیه شده همزمان با نمایشگاه کتاب از سوی نشر روزنه عرضه خواهد شد.

ناگفته‌هایی از دوره خبرساز سینما به بازار نشر می‌آید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیشگفتار این کتاب را سیدمحمد بهشتی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دهه 60 نوشته است.

آنچه به عنوان دلیل تهیه این کتاب از سوی دست‌اندرکاران آن اعلام شده، به این شرح است:

«یکی از عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی در دهه 60، حوزه فرهنگ و هنر، به‌ویژه «سینما»ست. در‌حالی‌که نشریات سینمایی بسیاری موجود است هنوز حوزه‌های مهمی از تاریخ این هنر-صنعت در دهة اول انقلاب مبهم است. حوزة سینما و فیلم‌های ساخته‌شده در این سال‌ها چنان با منافع فردی و گروهی اهالی آن - که اغلب، هم حضور دارند و هم خود به‌نوعی راوی این دوره هستند - گره خورده است که کمتر روایت غیرجانبدارانه‌ای از آن به ‌دست داده شده است. اینکه واقعاً در سال‌های اولیة انقلاب، سینما چگونه بود و بر آن چه می‌گذشت، فرایند ورود و استمرار حرکت انقلاب در آن سال‌ها به سینما چگونه بود، و چه حوادثی از سر آن گذشت، جز به اشاراتی پراکنده وجود ندارد.

با این انگیزه که بدانیم معماران سینمایی پس از انقلاب، در دهة شصت واقعاً چه در سر داشتند و چگونه می‌خواستند آن‌ها را اجرا کنند و مشکلات و موانع راه و داشته‌ها و امکانات موجود‌شان چه بود و آنان با این توشه‌ها و موانع چگونه برخورد کردند و برای تاسیس و بالندگی سینمای نوین ایران چه راهکارهایی داشتند به وارسی این نکات پرداختیم؛ چرا که دانستن اینکه «آن‌ها واقعاً چه در سر داشتند» با اینکه «آن‌ها احتمالاً چه در سر داشتند» بسیار متفاوت است.»

سیدمحمد بهشتی که خود یکی از مدیران سینمایی دهه 60 بود، پیشگفتار این کتاب را نوشته و در بخش‌های اصلی با او، فخرالدین انوار، محمدمهدی دادگو، محمدمهدی حیدریان، محمد آقاجانی و... گفت‌وگوهای صریح و جامعی صورت گرفته و هر یک از این افراد بسته به جایگاه و موقعیت خود، ناگفته‌هایی را بر زبان آورده‌اند و یک بار برای همیشه وضعیت موجود در آن سال‌ها را بی‌کم‌وکاست تشریح کرده‌اند.

این کتاب در موسسه انتشاراتی «روزنه» چاپ و به زودی به بازار کتاب عرضه می‌شود. این کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات روزنه عرضه می‌شود. همچنین توزیع کتاب در فروشگاه‌های شهرکتاب و کتاب فروشی های معتبر از هفته آینده آغاز خواهد شد.

5858


6305627
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مردم باید بدانند که هر فردی می‌تواند بجای رقبه (زمین) حساب بانکی خود را وقف کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مسئول برگزاری اجتماع طلاب و روحانیون استان تهران با اشاره به برگزاری مراسم شهادت امام صادق (ع) گفت که حوزه علمیه به حضرت (ع) مدیون است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد که در ۶ ماه گذشته که هنوز کار تبلیغاتی برای وقف پول انجام نشده بود، نزدیک به سه میلیارد تومان وقف شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ ایران، سازوکار‌های تشکیل کمیته‌های مشترک برای مقابله با اخبار دروغ را بررسی کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی درمورد این‌که افراد چگونه می‌توانند در عبادات و زندگی خود، راه و روش امام صادق (ع) را الگو قرار دهند توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدول پخش تبلیغات و مناظره‌های نامزد‌های مرحله دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تهرانی برای روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سه سریال «رخنه»، «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» و «بدل» در ژانر‌های مختلف از شبکه‌های یک، دو و سه سیما روی آنتن می‌روند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بدون شک، استاد محمد رضا لطفی یکی از نامدارترین نوازندگان، آهنگساران و ردیف‌دان‌های موسیقی ایران است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نماهنگ جدید شریک جرم پیرامون اشاره اخیر رهبر انقلاب به اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های دنیا در حمایت از مردم فلسطین است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی سیدحسین امیرجهانی برای ماه محرم و صفر آماده پخش می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است