اقتصادی 21:15 - 11 شهریور 1394
قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان عبور کرد تا فاصله آن با نرخ رسمی به ۴۱۰ تومان برسد.

بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را طی 2روز گذشته افزایش نداده است اما بازار آزاد روند صعودی قیمت‌ها را با سرعت اندک ادامه می‌دهد. تا قبل از نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای بهای دلار در مسیر کاهش گام برمی‌داشت و از طرف دیگر بهای رسمی ارز از سوی بانک مرکزی افزایش داده می‌شد به همین دلیل فاصله این دو نرخ به حداقل رسیده بود. در روز 22تیرماه اختلاف نرخ ارز در بازار و بانک مرکزی به 9درصد کاهش یافت که کمترین میزان پس از سال 91محسوب می‌شد. طی 50روز گذشته اما فاصله این دو نرخ افزایش یافت و با عبور دلار از مرز 3400تومان به 13.6درصد رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داده است که تا 6‌ماه پس از لغو تحریم‌ها نظام ارز تک نرخی به اجرا درآید. این نهاد سیاستگذار با افزایش نرخ رسمی دلار و رساندن آن به مرز 3هزار تومان قصد داشت تا شرایط را برای تک نرخی کردن ارز بدون شوک به بازار مهیا کند اما این روزها بازار آزاد برخلاف این هدف پیش می‌رود. رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در اظهارنظری نرخ تعادلی ارز را بالاتر از نرخ فعلی دانسته است. طهماسب مظاهری در حاشیه همایش بانکداری اسلامی گفت: تنها عامل تعیین‌کننده نرخ تعادلی ارز، عرضه و تقاضا و همچنین نظام ارزی تک‌نرخی و دقیق است.

بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل بانکی به فارس گفت: افزایش نرخ رسمی ارز 2علت دارد که علت اول آن آگاهی فعالان اقتصادی و بازار نسبت به وضعیت ارزی کشور است. وی افزود: به‌دلیل کاهش 15درصدی صادرات غیرنفتی و افت درآمدهای نفتی همه می‌دانند ورودی‌ ارز به کشور کاهش یافته و در ماه‌های آینده هم این کاهش حفظ خواهد شد، به همین دلیل پیش‌بینی همه افزایش نرخ ارز است. از طرف دیگر تقاضا برای ارز در این مدت کاهش نیافته است؛ این موارد علامت به بازار می‌دهد که منابع ارزی در آینده به حدی نیست که قیمت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

حسینی هاشمی عامل دوم فاصله گرفتن نرخ رسمی ارز از بازار را سختی دریافت ارز مبادله‌ای و پوشش محدود نیازهای ارزی دانست و گفت: تقاضای محدود ارز دولتی با تأخیر زیاد پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین بازار آزاد با وجود قیمت بالاتر، جذابیت بیشتری برای جذب تقاضاها دارد. حسینی هاشمی در پاسخ به این سؤال که در چنین شرایطی بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز چه اقدامی را باید انجام دهد، گفت: با این روش بانک مرکزی نمی‌تواند به ارز تک نرخی برسد؛ در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر نرخ ارز رسمی و بازار یکسان شود، کوتاه‌مدت خواهد بود. وی با بیان اینکه بین نرخ ارز رسمی و بازار رانت وجود دارد، افزود: بانک مرکزی یک شبه و بدون اعلام قبلی نرخ را به نرخ بازار برساند؛ آن وقت بعد از یک دوره کوتاهی ثبات به‌وجود خواهد آمد.

  • حرکت تدریجی از ارز مبادله‌ای به آزاد

رئیس سازمان توسعه تجارت از حرکت آرام و تدریجی ارز مبادله‌ای به آزاد خبر داد و گفت: کمیسیونی با حضور ۵ معاون وزیر در وزارت صنعت برای کارشناسی و اختصاص ارز مبادله‌ای تشکیل شده است. ولی‌الله افخمی‌راد در گفت‌وگو با فارس، درباره اختصاص ارز مبادله‌ای به برخی از کالاهای اولویت 10که به اولویت 9انتقال داده شده‌اند، ازجمله پوشاک، گفت: اقداماتی که ما در سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهیم، حرکتی آرام و تدریجی است که از ارز مبادله‌ای به سمت ارز آزاد حرکت کنیم.


6999767
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از ورود 7 فروند کشتی حامل نهاده دامی به بندر امام (ره) خبر داد و گفت: این نهاده ها از برزیل و آرژانتین خریداری شده است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» معاون سرمایه گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی گفت: شرکت ملی نفت مدعی افزایش تولید و ‏صادرات نفت است اما مطالبات صندوق توسعه ملی را پرداخت نمی کند.‏
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» با حضور مقام های رسمی ایران و آذربایجان بزودی سد « قیز قلعه سی» افتتاح می شود و با افتتاح آن، سد «خداآفرین» نیز به صورت رسمی به بهره برداری خواهد رسید.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» کارشناس سازمان هواشناسی ضمن پیش بینی رگبار و رعد و برق در مناطقی از خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز، قزوین و سمنان تهران را در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آتی بارانی ...
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد، به دلیل تعطیلی حوزه ساخت و ساز مسکن در دهه 90، نرخ رشد اجاره مسکن در پایان این دهه نسبت به سال ابتدایی دهه 90 رشد حدود 3 برابری داشته است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار گفت: 620 هزار مجوز کاغذی با دریافتِ شناسه یکتا از درگاه ملی مجوزها، الکترونیکی شدند.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» قیمت هر اونس طلا امروز با 0.30 درصد افزایش به 2353 دلار و 48 سنت رسید.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در 10 استان طی امروز از ورود سامانه بارشی به کشور طی روز یکشنبه و تشدید بارش ها در دوشنبه و سه شنبه آینده خبر داد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» طرحی که در کشور تحت عنوان کشاورزی قراردادی اجرا می شود در واقع هنوز در حد خرید توافقی است، زیرا در کشاورزی قراردادی باید قبل از آغاز کشت، کلیه الزمات تولید از جلمه بذر، کود، سم، آموزش وخدمات فنی به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار گیرد....
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 48 سنت معادل 0.57 افزایش به 84 دلار و 36 سنت رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است