علمی فناوری 16:19 - 05 تیر 1401

گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ملازاده دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست رونمایی از گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران گفت: این ستاد بار سنگینی را در حوزه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال به دوش می‌کشد. به همین دلیل توانستیم گستردگی حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را تقسیم بندی کنیم.

وی با بیان اینکه این تقسیم بندی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو بخش اختصاص یافته است، گفت: یک دسته از این اولویت‌ها به هوش مصنوعی، بلاک چین، AR،VR، پردازش ابری و … و بخش دیگر به صنعتی سازی و هوشمندسازی تقسیم بندی شده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که توانسته ایم رصد خوبی از فناوری داشته باشیم راجع به اکوسیستم سلامت است که می‌تواند راهنمای دانشجویان، استارت آپ، سرمایه گذاران و رسانه‌ها باشند. به همین دلیل گزارش جامع سلامت اقتصاد دیجیتال را تهیه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه سلامت از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: به دلیل آنکه در سلامت با جان افراد طرفند نیاز به رگولاتوری سخت‌تری در حوزه سلامت وجود دارد.

امیر شریفیان مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال در ادامه این برنامه گزارش سلامت دیجیتال ایران را رونمایی و در خصوص آن توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تعریف و تقسیم بندی کنیم، گفت: مشاوره آنلاین، نوبت دهی و رزرو، زنان، بارداری و زایمان، مراقبت در منزل، گردشگری سلامت، کرونا، پرونده الکترونیک سلامت تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی، تناسب اندام و تغذیه، تشخیص و پایش سلامت از بخش‌های سلامت دیجیتال محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه دو پیشران اصلی سلامت دیجیتال در دنیا وجود دارد گفت: رشد سریع اپلیکیشن‌ها اولین پیشران است و دومین پیشران بازار پوشیدنی‌ها و ابزارهای هوشمند برای شناسایی نشانگرهای زیستی سلامت و نظارت از راه دور بیماران، محسوب می‌شود.

شریفیان با تاکید بر اینکه به طور متوسط روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال در جهان تولید شده است؛ ایران در تعداد اپلیکیشن‌های سلامت دیجیتال سهم حدود نیم درصدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده که نزدیک به ۹۰ درصد محصولات شناسایی شده در حوزه سلامت مختص اپلیکیشن‌های موبایلی است.

به گفته وی از بین ۱۶۵۰ محصول نزدیک به ۴۵۰ محصول شاخص از منظر مخاطب درآمد و … شناسایی شده است.

شریفیان با بیان اینکه ایران به طور تقریبی ۱۴۴۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال دارد، گفت: این رقم با در نظر گرفتن اپ های حذف شده و یا از دسترس خارج شده در سالیان اخیر نزدیک به ۲۴۰۰ اپلیکیشن است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش جامع سلامت فقط در حوزه رژیم و تناسب اندام از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۸۰۰ اپلیکیشن منتشر شده است.

وی با اشاره به بخش دیگر این گزارش اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت گفت: ۵۱ درصد این اپلیکیشن‌ها در میان برنامه‌های گوگل پلی و اپ استور کمتر از صد بار دانلود شده اند.

شریفیان ادامه داد: همچنین بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده ایم نزدیک به صد اپلیکیشن در حوزه سلامت توانسته اند به بیش از هزار نصب دست یابند.

وی عنوان کرد: روند جهانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد سهم برنامه‌های عمومی سلامت و برنامه‌های تناسب اندام جای خود را به برنامه‌های تخصصی بیماری‌ها داده است.

شریفیان همچنین در ادامه با اشاره به دیگر بخش گزارش جامع سلامت در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: حجم بازار سلامت دیجیتال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱,۸۷۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان یک رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۹۹ را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه چرا افزایش ریالی حجم بازار به معنای توسعه سلامت دیجیتال نیست، گفت: علیرغم اینکه کرونا منجر به رشد بسیار زیاد برخی بخش‌ها شد اما زیر حوزه‌ای همچون گردشگری سلامت به شدت با آسیب مواجه شد و در ادامه قسمت عمده افزایش ریالی بازار به دلیل نرخ تورم تحت تأثیر قرار گرفت.

شریفیان با اشاره به رشد درآمد بخش‌های سلامت دیجیتال نسبت به سال ۹۹ تاکنون گفت: ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تقسیم بندی کنیم که این بخش‌ها از سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های جدید نسخه گزارش سلامت اقتصاد دیجیتال مبتنی بر سلامت گفت: در این گزارش نقشه اکوسیستم سلامت دیجیتال بازنگری شده و سهم بازار این حوزه تا سال ۱۴۰۲ را پیش بینی کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در یک بررسی آماری میزان رضایت عمومی از حوزه‌های سلامت دیجیتال را بررسی کردیم، گفت: همچنین توانستیم علاوه بر تحلیل و مقایسه مشخصه‌های محصولات در حوزه‌های مختلف به بررسی احساسات برخی از مهمترین اپلیکیشن‌ها در حوزه سلامت دیجیتال بپردازیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم در این گزارش شناسنامه‌ای برای محصولات برتر هر حوزه به علاوه روند وضعیت مخاطبین و مشتریان اپلیکیشن‌ها را تهیه و تنظیم کنیم.

به گفته وی همچنین در این گزارش جایگاه ذهنی مشتریان در مورد محصولات شاخص را تحلیل کرده ایم.


11605644
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است