اقتصادی 12:34 - 09 خرداد 1399
بیشتر شاخص‌های بورسی جهانی ریزشی شدند.

دنده عقب بورس‌های جهانی

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، دور جدید تنش‌های بین آمریکا و چین این بار به بهانه مساله هنگ کنگ آغاز شده است. پس از آن که دولت چین لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ را تصویب کرد، رئیس جمهور آمریکا نسبت به از دست رفتن موقعیت هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا هشدار داده و تهدید کرده است که آمریکا پاسخی قاطع به چین خواهد داد. مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است این کشور دیگر نمی تواند هنگ کنگ را یک منطقه خودمختار بداند.

مجلس نمایندگان آمریکا به لایحه تحریم چین که پیشتر در مجلس سنا تصویب شده بود رای مثبت داد و اکنون تنها امضای دونالد ترامپ برای اجرایی شدن آن لازم است.  

نشانه‌های جدید از بازگشت تدریجی سطح تقاضا در چین به سطوح قبل از زمان بحران کرونا حکایت دارد.   یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین با ابراز اطمینان نسبت به نیرومند بودن زیرساخت های اقتصاد چین گفته است که این بانک از تمام ابزارهای در اختیار خود برای تقویت رشد اقتصادی این کشور و حمایت از کسب و کارها استفاده خواهد کرد.

اقتصاد چین در سه ماهه نخست امسال ۶.۸ درصد کوچک شد که بدترین عملکرد فصلی دومین اقتصاد بزرگ جهان در طول چهار دهه اخیر محسوب می شود. مقامات چین اعلام کرده اند که به دلیل مساله کرونا امسال هیچ گونه هدف گذاری نرخ رشدی را نخواهند داشت.  

چین و آمریکا بیشترین روابط تجاری جهان را با یکدیگر دارند و سال گذشته پس از یک جنگ تجاری و تعرفه‌ای طولانی بر سر مقدمات توافق بزرگتر که به فاز نخست مشهور است، به توافق رسیدند. جنگ تجاری این کشور یکی از دلایل اصلی ریزش بازارها و کاهش رشد اقتصادی جهان در سال گذشته بود و فعالان بازار نگران‌اند تشدید اختلافات بین دو اقتصاد نخست جهان به ویژه در عصر پساکرونا فشار بر روی تجارت جهانی و احیای اقتصادی را تشدید کند.

کینکی کرزبی، کارشناس بازار  در موسسه"پرودنشیال فایننشیال" گفت: نگرانی معامله گران این است که تنش های آمریکا و چین تا تابستان امسال از کنترل خارج شود و یک جنگ تجاری دیگر را شاهد باشیم. این اتفاق مثل روشن کردن یک کبریت در یک بشکه باروت خواهد بود.

وضعیت سومین اقتصاد بزرگ جهان نیز بهتر از دو اقتصاد دیگر نیست و داده های منتشرشده توسط دولت این کشور نشان می دهد میزان تولیدات صنعتی در ماه آوریل نسبت به ماه قبل از خود بیش از ۹ درصد کاهش یافته است.  

 هم چنین با وجود کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان، این بیماری کماکان در حال گرفتن جان انسان‌ها در نقاط مختلف است و ضرورت رعایت نکات بهداشتی باعث شده است تا بسیاری از واحدهای اقتصادی در سراسر جهان کماکان با حداکثر ظرفیت خود مشغول به فعالیت نباشند.  

تاکنون بیش از پنج میلیون و ۹۱۰ هزار و ۱۷۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۶۲ هزار و ۱۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۰۳ هزار و ۳۰۳ نفر، انگلیس با ۳۷ هزار و ۸۳۷ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۱۴۲ نفر،  فرانسه با ۲۸ هزار و ۶۶۲ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۱۱۹ نفر بوده است.  

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۸ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۴۰۰.۶۴ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۱ درصد کاهش تا سطح ۳۰۲۹.۷۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۰.۴۶ درصدی در سطح ۹۳۶۸.۶۹ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

پس از توافق فرانسه و آلمان بر سر اجرایی شدن بسته محرک مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا اکنون انتظار می رود در مجموع حدود یک تریلیون یورو اعتبار برای تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها تخصیص داده شود که نیمی از این مبلغ توسط مکانیزم ثبات اروپایی تامین خواهد شد. در حال حاضر رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) منفی شده است و کارشناسان نسبت به در پیش بودن سخت ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر در این اتحادیه هشدار داده اند.

از سوی دیگر مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است، هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست.

کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در اظهاراتی مایوس کننده گفته است که در طول هفته های اخیر اتحادیه اروپا و انگلیس هیچ دستاورد محسوسی در مذاکرات نداشته اند و این طور به نظر می آید که شاید طرف انگلیسی به این نتیجه رسیده است که نیازی به داشتن یک توافق با بروکسل وجود ندارد.  

به دلیل کاهش شدید تقاضای مصرفی و میزان درآمد خانوارهای اروپایی در نتیجه شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در قاره سبز در خطر ورشکستگی و تعدیل نیروی گسترده قرار دارند تا جایی که خطوط هوایی ایرفرانس، لوفت هانزا و ایزی جت و هم چنین خودروسازهای بزرگی نظیر رنو و فولکس واگن برای گذار از بحران خواستار دریافت های کمک های مالی از دولت های متبوع خود شده اند.  

متیو شروود، کارشناس بازار سرمایه در موسسه پرپچوال گفت: سرمایه گذاران سوالات زیادی در خصوص آینده دارند و حتی در صورت موفقیت در شکست دادن کامل کرونا، ریسک های مهم و زیادی دیگری نیز وجود دارند که باید به آن ها پرداخته شود.  

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۸۳.۴۴ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۱.۰۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۱هزار و ۶۵۶.۰۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با کاهش ۰.۷۳ درصدی در سطح ۴۷۳۶.۴۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۷۹ درصد پایین رفت و به ۷۱۶۷ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۸۷ درصدی تا سطح ۲۱ هزار و ۸۷۷.۸۹  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۲ هزار و ۹۶۷.۵۶ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۲۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۶۷.۰۲  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۶۳ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۷۵۵.۶۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۲۲ درصد کاهش به ۳۲.۹۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۱.۵۶ درصدی به ازای ۳۴.۷۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۱۹.۱۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۱۲ درصدی به ازای ۱۷.۹۵ دلار مبادله شد.

انتهای پیام


10551225
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل امور مشتریان توانیر گفت: تا اسفند سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان خسارت به زیان دیدگان پرداخت شده و خسارت کلی نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» از امروز ۲۹ اسفند سفر‌های جاده‌ای رسما آغاز شده و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در نوروز امسال بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی سواری وارد جاده‌های کشور خواهند شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فرابورس ایران اطلاعیه‌ای تاریخ عرضه عمده سهام کنترلی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران در نماد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرتعاون روستایی استان تهران نرخ مصوب سیب تنظیم بازار را ۳۱ هزار تومان و پرتقال تامسون را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: افراد از خرید خزندگان و حلزون‌های غیرمجاز که منجر به آلودگی محیط زیست می‌شوند، اجتناب کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امور مالیاتی در خصوص افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد اطلاعیه صادر کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جهاد کشاورزی از توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان در میادین استان تهران خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: امسال ۱۳۵ هزارتن تخم مرغ به ارزش بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار صادر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در ایام نوروز شاهد رشد ۴.۸ درصدی سفر‌ها خواهیم بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است