علمی فناوری 10:44 - 22 مرداد 1401

پژوهشگران دانشگاه شریف یک «ســیاه‌چاله ابرپرجرم» کشف کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشی جدید منجمان دانشگاه صنعتی شریف، متشکل از زینب کلانتری دانشجوی دکترای کیهان‌شناسی، دکتر سهراب راهوار و دکتر رضا رحیمی تبار استادان دانشکده فیزیک دانشگاه شریف به‌همراه دکتر علی ابراهیم از دانشگاه سلطان قابوس عمان، فورانگر گامایی Gamma-ray burst را مشاهده کرده‌اند که توسط یک ابرسیاه‌چاله با جرم حدود یک میلیون برابر خورشید همگرا شده است.

کلانتری در این خصوص توضیح داد: با استفاده از داده‌های ماهواره فرمی، پژوهشگران دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف توانستند یک "فورانگر گاما" را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه چاله‌ای با جرمی یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است؛ فورانگر گاما به فوران پرتوی گاما گفته می‌شود که از فرا کهکشان به ما می‌رسند.

وی تصریح کرد: ماهواره فرمی که توسط ناسا در سال ۲۰۰۸ به مداری دور زمین پرتاب شده است، فوران‌های گاما را ثبت می‌کند؛ برای این فورانگر که از کنار سیاه‌چاله عبور کرده است، هم‌گرایی گرانشی رخ داده است؛ براساس نظریه نسبیت عام انیشتین، اثر همگرایی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که نور از کنار اجرام سنگین عبور کند و مسیر نور منحرف شود.

این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف گفت: نتایج این پژوهش ابتدا در سال ۲۰۲۱ مجله معتبر استروفیزیکال ژورنال و نتایج تایید مجدد وجود این ابرسیاه چاله، هفته گذشته در همان مجله منتشر شده است.

گفتنی است فورانگرهای گاما پرانرژی‌ترین رویدادهای فراکهکشانی هستند. این رویدادها اولین بار در دهه شصت میلادی کشف شدند. در دهه‌های اخیر با شروع به کار تلسکوپ‌های فضایی گاما همانند سویفت Swift و فرمی Fermi آشکارسازی این رویدادها بسیار افزایش یافته است. به‌طوری که نقشه همسانگردی از این فورانگرها تهیه شده و مدل‌های بهتری برای ویژگی و منشا آنها به دست آمده است.


11652502
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است