فرهنگی‌هنری 19:03 - 22 خرداد 1398
در نشست سریال «دلدار» مطرح شد؛
بهزاد فراهانی در نشست سریال دلدار با مقایسه سریال‌های قدیمی تلویزیون از جمله سریال هزار دستان زنده‌یاد علی حاتمی و سریال‌هایی که امروزه در تلویزیون ساخته می‌شوند، مطرح کرد: اگر درام نو در تلویزیون نیست و فقیرانه به حضیض کشیده شده است نقش اصلی آن را مدیران تلویزیون ایفا می‌کنند.

تلویزیون، حد فاصل «هزاردستان علی حاتمی» با سریال‌های امروز

به گزارش ایسنا، نشست سریال رمضانی دلدار با حضور عوامل و بازیگران این مجموعه در اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

نوید محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، حسام‌محمودی، شادی مختاری، نیما رئیسی، مهران نائل، آزیتا ایرایی، علیرضا آرا و محمد حسین رمضانی از جمله عوامل این مجموعه بودند که در این نشست حضور داشتند.

نوید محمودی در ابتدای این نشست در واکنش به خشونت در سریال‌های تلویزیونی و نوع خشونتی که در آثار تلویزیونی و سینمایی وجود دارد اظهار کرد: شما در تلویزیون نمی‌توانید آن خشونتی که در سینما هست را نشان دهید. باید حواستان در تلویزیون به همه چیز باشد. به عنوان مثال اگر خدای نکرده به کودکی تجاوز می‌شود تلویزیون نباید آن را مطرح کند چرا که قبح آن ریخته می‌شود. در ارتباط با سریال‌های تلویزیونی نیز باید گفت خیلی از بچه‌های امروز را نمی‌شود خواباند و سریال دید چرا که این فرهنگ هم جا نیفتاده است که بچه‌ها ساعت ۸ شب بخوابند. به همین دلیل باید سریال دلدار را به شکلی به ثمر می‌رساندیم چرا که همه بیننده هستند.

محمودی گفت: من و برادرم جمشید همیشه وقتی می‌خواهیم بازیگری را برای یک فیلم یا سریال را انتخاب کنیم به شرایطی که الان مخاطب چه بازیگری را می‌پسندد بازیگر انتخاب نمی‌کنیم. بازیگری که بهتر می‌تواند کار کند را انتخاب می‌کنیم و بازیگران این سریال در نوع خود و ایفای نقش‌ها بهترین بازیگران بودند.

این کارگردان با اشاره به نوع پرداختن به روابط دختر و پسری در سریال دلدار و اینکه چه بستری داشته است اظهار کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خیلی از چیزهایی که نشان می‌دهیم وجود دارد اما سعی کردیم بگوییم که اگر دختر و پسرها روابطی با هم دارند که از عرف ما به دور است، تنها کاری که کردیم این است که اگر خانواده این رابطه را نمی‌پذیرد و دختر و پسر وارد رابطه می‌شوند حتماً به خانواده اطلاع بدهند و کار ما در دلدار در چارچوب این نکته بوده است.

بهزاد فراهانی هم در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر کش دار بودن قصه دلدار، با اعتقاد به اینکه او هم نسبت به سریال دلدار نقد داشته است، گفت: دوستان واقع‌نگر باشند و بوی پایشان را گردن پوتینشان نیندازند، ما همه می‌دانیم حد فاصل هزار دستان علی حاتمی تا الان، تلویزیون است که مشکل دارد. بودجه‌ای که باید به درستی خرج کنند نمی‌کنند. نمی‌دانم این بودجه‌ها را کجا خرج می‌کنند.

این بازیگر پیشکسوت سپس گفت: اگر درام نو در تلویزیون نیست و فقیرانه به حضیض کشیده شده است نقش اصلی آن را مدیران ایفا می‌کنند. معلوم است که نقش هزاردستان علی حاتمی یکه بوده است. این معنی‌اش این نیست که من همه سریال‌های تلویزیون را رد می‌کنم.

این بازیگر پیشکسوت با انتقاد از دستمزدهای میلیاردی برخی بازیگران گفت: این تضاد تقصیر ما نیست بلکه ندانم کاری مدیریت جامعه است. بسیار فرق است بین سریال گرگ‌ها تا سریال‌هایی که امروز می‌بینیم.

بهزاد فراهانی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه از قدیمی‌ترین اعضای تلویزیون است، در عین حال گفت که از تلویزیون دلگیر است. او گفت: صداو سیما درست عمل نمی‌کند، چراکه خیلی جاها خرج می‌کند و خیلی جاها هم که باید خرج نمی‌کند در حالی که رسانه ملی باید دلسوز باشد.

فراهانی با بیان اینکه دلدار، کار شریفی بود، اظهار کرد: همانطور که قدیمی‌ترین عضو هستم، همانقدر هم از تلویزیون دلگیر هستم. دلدار برای من کار شریفی بود و زمانی که وارد تیم دلدار شدم متوجه شدم همگی صاحب دانش در حیطه سریال‌سازی هستند.

ایرایی نویسنده سریال دلدار نیز گفت: من تجربه نگارش فیلمنامه مناسبتی نداشتم و می‌توانم بگوییم این بهترین فیلمنامه‌ای بود که نوشتم. حدود ۹ ماه برای نوشتن فیلمنامه دل دار وقت گذاشتم و از نتیجه فیلمنامه بدست‌آمده راضی بودم. در طول کار از جانب کارگردان حذف متن و سانسور از طرف نداشتیم اما در بخش‌هایی از کار تغییر قصه داشتیم.

در ادامه، محمودی - کارگردان سریال دلدار - با اشاره به کلیشه‌ای بودن داستان برخی سریال‌ها در تلویزیون، اظهار کرد: شاید این اولین باری بود که در یک سریال می‌بینید که یک فرد به کما رفته فوت شد و صدا و سیما در این باره هیچ دخالتی نداشت و تذکری نگرفتیم.

او در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر کش‌دار بودن قصه دلدار، توضیح داد: برای اولین بار است که این نقد را نسبت به این مجموعه می‌شنوم اما باید بگویم شما برای اینکه قصه‌ای را شروع کنید به موقعیت‌ها نیاز دارید. ما در این سریال سعی کردیم آدم‌ها و روابط شأن را طوری روایت کنیم که بیش از ۳۰ قسمت نشود. شما هر سریالی که در هر جای دنیا ببینید قابل خلاصه شدن هستند.

همچنین، مهران نائل از بازیگران این سریال نیز گفت: در این سریال به همه شخصیت‌ها پرداخته شده بود و این موضوع اوج قدرت دل دار بود. من دو سکانس برای پایان‌بندی به خاطر معذوریت‌هایی که داشتیم نوشتم و این به نظرم نقطه قوت کار با برادران محمودی بود.

نیما رئیسی نیز در ادامه نشست گفت: به هدف دلخواه رسیدن همیشه با هر کارگردانی اتفاق نمی‌افتد. امیدوارم کارگردانان دیگر مثل برادران محمودی منش حرف‌شنوی را داشته باشند. بازیگری که با برادران محمودی و این گروه کار کند بد عادت می‌شود، چراکه حرفه‌ای هستند. من دل دار را دوست داشتم.

شادی مختاری بازیگری که با سریال دلدار در سریال رمضانی حضور داشت، گفت: ممنون از برادران محمودی که به من اعتماد کردند. امیدوارم تجربه همکاری دوباره با آنها را داشته باشم.

محمودی در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: در این سریال سعی کردیم ارزش گفت‌وگو را نشان دهیم. موردی که هیچکدام از نقدنویس‌ها و خبرنگاران به آن نپرداختند. ما در این سریال خواستیم بگوییم اعضای خانواده‌ای که از هم دلگیر هستید با هم حرف بزنید. داستان این سریال از زمانی خوب پیش رفت که کاراکتر سامان صحبت کرد. ای کاش تأثیری در زمینه ارزش گفت و گو و معاشرت روی مخاطب گذاشته باشیم. من به تیم جدید عادت ندارم و از آن مربی‌هایی هستم که به ترکیب برنده دست نمی‌زنم. اگر باز هم سریالی بسازم با همین گروه کار خواهم کرد. در حال حاضر نیز پیشنهاد ساخت یک سریال بسیار جدی را داشتم و امیدوارم سال ۱۴۰۰ درباره این کار جدی باهم گفت و گو کنیم.

سوگل خلیق نیز با بیان اینکه با کاراکتر نقشی که ایفا کرده است همزاد پنداری کرده است، نسبت به تصنعی بودن برخی دیالوگ‌های این مجموعه انتقاداتی را مطرح کرد.

علیرضا آرا نیز در پایان این نشست اظهار کرد: بازیگران وقتی با این گروه بازی می‌کنند بد عادت می‌شوند و ما در کارهای بعدی حتماً دچار مشکل می‌شویم. البته نقش من در این سریال کوتاه بود و حسرت این نقش کوتاه را داشتم اما بسیار از کار و گروه لذت بردم.

انتهای پیام


10149291
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است