گوناگون 03:30 - 04 آبان 1395
همشهری آنلاین کاش آن خانه‌ها...
ایرانگردی > عکس و متن: شیوا حریری:خانه‌ی طباطبایی، خانه‌ی عباسیان، خانه‌ی عامری، خانه‌ی منوچهری، خانه‌ی احسان، خانه‌ی بروجردی، خانه‌ی...

ساعتی در خانه‌ی بروجردی کاشان

در خیابان این شهر که راه می‌روم، سر هر‌کوچه‌ای و در هر‌خیابانی، تابلویی مرا به خانه‌ای می‌کشاند؛ به خانه‌ای قدیمی. این‌همه‌ خانه‌ی قدیمی! چه شهر عجیبی است کاشان که این‌همه خانه‌ و این‌همه تاریخ در آن از تخریب و ویرانی جان سالم به دربرده‌اند!

کاربرد بسیاری از این خانه‌ها امروز تغییر کرده است؛ موزه شده‌اند یا مسافرخانه یا قهوه‌خانه و غذاخوری یا اداره. مثل این‌جا که اداره‌ی میراث فرهنگی کاشان است؛ خانه‌ی بروجردی، خانه‌ای بازمانده از روزگار قاجار در محله‌ی میرسلطان.

صاحب خانه، سیدحسن نطنزی است و به دلیل ارتباط و تجارت با بروجرد به بروجردی مشهور بوده است. او به دختر سید جعفر طباطبایی (صاحب‌ خانه‌ی طباطبایی کاشان) دل می‌بندد و شرط ازدواج ساختن خانه‌ای بزرگ و زیبا است؛ یعنی همین خانه که معمارش استاد علی مریم‌کاشانی است.

مثل بسیاری از خانه‌های قدیمی این خانه هم اندرونی و بیرونی دارد و سه‌دری و پنج‌دری و ارسی، شاه‌نشین دارد و زمستان‌نشین و تابستان‌نشین، ایوان و هشتی و سرداب،‌ باغ و حوض و درخت، اما خانه‌ی بروجردی را بادگیرهایش منحصربه‌فرد می‌کند؛ بادگیرهای هلالی و قرینه‌اش و البته گچ‌بری‌ها و نقاشی‌هایش.

* * *

نیمه‌شب است. سفر تمام شده. هنوز چشم‌هایم پر از تصویر خانه‌هاست. پر از شعاع‌های نور است و پر از نقش‌های گل‌وبته در گچ‌بری‌ها. هی با خودم فکر می‌کنم کاش آن خانه‌ها... کاش آن خانه‌های کاشان... کاش آن خانه‌های ایران...

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

دوچرخه شماره ۸۵۰

دوچرخه شماره ۸۵۰


8246277
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است