استانی 02:46 - 31 فروردین 1393
فارس گزارش می‌دهد
فارس از حال و هوای ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت یارانه در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و نظرات آنها در این خصوص گزارش می‌دهد.

گام‌های لرزان در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، همچون مرحله نخست کار ثبت‌نام از متقاضیان و مردم برای دریافت یارانه طی چند روز گذشته در سراسر ایران انجام شد و بخش اعظمی از کسانی که خود را به هر شکلی مستحق دریافت این یارانه می‌دانسنند با ثبت مشخصات خود در انتظار عملی شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند.

با تبلیغات و اعلام وسیعی که از سوی دولت و از طریق رسانه‌های مختلف در هفته‌های گذشته انجام شد نحوه و چگونگی این ثبت‌نام تا حدود زیادی برای مردم روشن و کار آغاز شد.

در استان کردستان نیز به دلیل محرومیت و محدودیت‌های خاصی که در این منطقه وجود دارد به نظر می‌رسد، تعداد زیادی از شهروندان و روستائیان برای دریافت یارانه‌ها خود را واجد شرایط خواهند دید.

به بهانه ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در آخرین روزهای این ثبت‌نام که ویژه افراد جامانده بوده است، سری به سطح شهر سنندج زدیم تا از نزدیک با نظرات مردم پیرامون این موضوع و فرآیند ثبت‌نام در استان به منظور تجربه برای طرح‌های مشابه در آینده آشنا شویم.

کارمند یکی از دستگاه‌های دولتی معتقد است که دولت یازدهم نباید به هیچ عنوان اشتباه دولت گذشته در پرداخت یکسان یارانه نقدی به آحاد جامعه را تکرار کند.

رضا فیضی با تأکید بر لزوم تعیین ضوابط و سازوکار مشخص به منظور شناسایی نیازمندان واقعی، می‌گوید: فکر نمی‌کنم، برآورد میزان دارایی افراد و شفاف‌سازی شرایط دریافت یارانه‌های نقدی آنقدر دشوار باشد که کار را مختل کند.

وی با اشاره به اینکه برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کرده است، اظهار می‌کند: متأسفانه محدودیت‌هایی که برای درآمد خانوار در سایت مختص ثبت‌نام، قید شده است، چندان دقیق و با جزئیات نیست.

این کارمند دستگاه دولتی با بیان اینکه مراحل ثبت‌نام را شخصاً و در منزل انجام داده است، اضافه می‌کند: خود من با پرداخت یارانه به شکل نقدی به نیازمندان موافق نیستم و معتقدم باید راهکارهای جایگزین در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر یافت، اما با این وجود چون این موضوع به شکل قانون درآمده است، همه از آن تبعیت می‌کنیم.

انصراف از دریافت یارانه نقدی

فؤاد روحی از بازاریان شهر سنندج نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اعلام اینکه از دریافت یارانه انصراف داده است، ابراز می‌کند: انسان باید در زندگی مسائل اخروی را مد نظر داشته باشد و هنگامی که نیازی به دریافت یارانه نمی‌بیند، اجازه دهد این مبلغ به افراد نیازمند واقعی تعلق بگیرد.

وی با اذعان به اینکه در مرحله نخست، یارانه دریافت کرده است، عنوان می‌کند: صادقانه بخواهم قضاوت کنم، مبلغ یارانه نقدی تأثیر خاصی در زندگی من نداشته است و اصولاً احتیاجی به آن هم ندارم.

این بازاری که تلاش دارد بگوید چارچوب انصاف را رعایت کرده است، تصریح می‌کند: البته ما هم از دولت انتظار داریم علاوه بر پرداخت یارانه نقدی به نیازمندان واقعی، توجه خود را به بخش‌های تولید و سلامت در جامعه در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همانگونه که وعده داده است، بیشتر کند. 

افزایش تردد در شهر برای ثبت‌نام

در داخل یک کافی‌نت عده‌ای تجمع کرده‌اند، به میان آنها می‌روم و از زنی میانسال که با مدارک در دست، گوشه‌ای ایستاده می‌پرسم از چه زمانی در نوبت قرار دارد.

او که خود را هما فیضی معرفی می‌کند، می‌گوید: چند دقیقه بیشتر نیست که به اینجا مراجعه کرده‌ام و قصد دارم با ثبت‌نام برای دریافت مرحله دوم یارانه‌های نقدی، حداقل همین آب‌باریکه را در زندگی حفظ کنم.

وی که از نحوه تعیین میزان درآمد خانوارها در سامانه راضی نیست، بیان می‌کند: آیا نباید تفاوتی بین من که مقدار کمتر از 600 هزار تومان درآمد دارم با فرد دیگر که در ماه یک میلیون تومان درآمد دارد وجود داشته باشد، نمی‌دانم دولت چگونه می‌خواهد این وضعیت را سامان دهد؟

از وی می‌پرسم چرا در منزل کار ثبت‌نام را انجام نداده است که در پاسخ می‌گوید: فردی که با رایانه آشنایی داشته باشد و این مراحل را بداند در خانه نداشتم و به ناچار به این دفتر مراجعه کردم.

در حالی که گرم صحبت با وی هستم برای ثبت‌نام در سایت «رفاهی» نامش را صدا می‌زنند، اما مدارکش ناقص است و هنگامی که با دلخوری قصد ترک کافی‌نت به منظور تکمیل مدارک را دارد، می‌گوید: بنویسید چرا باید این رفت‌ و آمدها به مردم برای چیزی که حق آنها است، تحمیل شود.

این جمله را که می‌شنوم یاد صحبت‌های مسئولان دولتی می‌افتم که معتقدند دریافت یارانه نقدی نباید حقی برای همگان تصور شود و با خود فکر می‌کنم چرا هنوز نتوانسته‌ایم در فرهنگ‌سازی این موضوع موفق باشیم؟

مشکلات تکراری در مرحله دوم

صاحب کافی‌نت با وجود مشغله فراوانی که دارد با من هم‌صحبت می‌شود و متذکر می‌شود: برخی نقص‌ها در ثبت‌نام مرحله نخست وجود داشت که در این مرحله نیز تکرار شده است.

زانیار رضوانی بیان می‌کند: من به همراه مادرم زندگی می‌کنم و اگرچه هر کدام حقوق و درآمد متمایز از هم داریم، اما امکان جداسازی دریافتی مبلغ یارانه‌ها در هنگام ثبت‌نام وجود ندارد که این امر سردرگمی‌هایی ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: اشخاصی نیز که در فاصله مرحله نخست و فاز دوم ازدواج کرده‌اند، دچار این مشکل هستند و با توجه به اینکه قرار است در مرحله دوم میزان یارانه پرداختی متفاوت باشد، لزوم توجه و دقت نظر دولت در این زمینه را می‌طلبد.

سهم دولت در هزینه‌های حوزه سلامت، افزایش یابد

نادیا صادقی، دانشجوی غیربومی یکی از دانشگاه‌های کردستان معتقد است زمانی می‌توان هدفمندی یارانه‌ها را موفق ارزیابی کرد که آثار مثبت آن در جامعه خود را نشان بدهد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تنها به شعارها و ابراز امیدواری‌های مسئولان دلخوش بود، خاطرنشان می‌کند: پرداخت متناسب یارانه نقدی برای جبران آزادسازی قیمت‌ها و تورم احتمالی حاصل از آن در بازار به نیازمندان واقعی، نخستین گام در این راستا خواهد بود.

صادقی، توجه به بخش سلامت به ویژه در موضوعاتی چون بیماری‌های صعب‌العلاج، خدمات دندانپزشکی و جراحی‌هایی که نیاز به هزینه هنگفت را دارند از دیگر مواردی عنوان می‌کند که باید در مرحله دوم این قانون، مورد نظر باشد.

وی همچنین تأمین دارو به میزان مورد نیاز در داخل و کاهش چشمگیر سهم مردم از خدمات حوزه درمان را از دیگر مؤلفه‌های ضروری در مرحله دوم می‌داند و یادآور می‌شود: در کشورهای خارجی که حامل‌های انرژی با قیمت واقعی عرضه می‌شوند، دولت‌ها برای جبران، بیشتر خدمات در حوزه‌های پزشکی و سلامت را به صورت رایگان و یا با حداقل قیمت به شهروندان خود ارائه می‌کنند.

این دانشجو، توجه اساسی به بخش تولید و حمایت از فعالان در این عرصه را از دیگر اقداماتی می‌داند که لازم است مد نظر دولت باشد و تصریح می‌کند: تعطیلی کارخانه‌ها، اخراج کارگران و پیامدهای منفی چون بزهکاری‌های مختلف که حاصل رشد فزاینده بیکاری در جامعه است، نتیجه بی‌توجهی در دولت‌های گذشته به پرداخت سهم بخش تولید بود.

-----------------------------------

گزارش از: کیوان قاسمی

-----------------------------------


3524068
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است