گوناگون 09:35 - 10 اسفند 1399

ارتباط انسانی استاد و طلبه؛ میراثی که باید در حوزه حفظ شود

حجت الاسلام مهدی موحد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره «دانشگاهیزه شدن» حوزه علمیه‌ای که روزگاری منبع تولید روش‌های آموزشی بوده است گفت: مدرک گرایی و صرفاً به دنبال شغل بودن چه در دانشگاه و چه در حوزه به عنوان نهادهای علمی کشور، غلط و نادرست است.

وی افزود: متأسفانه میراث حوزه در قالب مجموعه معارف و فرهنگ حوزه به روز نشده است و در مقام تقلید از نظام آموزشی دانشگاه برای رسیدن به نظم و نظام مناسب، دروس حوزوی نیز واحد بندی شده است.

مدیر پژوهش بنیاد هدایت با تاکید بر ضرورت استفاده از نظم و نظام برگرفته از میراث حوزوی و تقلید نکردن از دانشگاه گفت: با رویکرد فعلی نه میراث حوزه باقی ماند و نه به نظم دانشگاه رسیدیم چون اصل مأموریت حوزه و دانشگاه متفاوت است و ایجاد شباهت عملی در آن، بسیار سخت است.

وی افزود: ارتباط انسانی در حوزه بسیار موضوعیت دارد. تلمُّذ متعلِّم در محضر معلم، شاگرد پروری و ارتباط با استاد از جمله میراث‌های بسیار با اهمیت در حوزه است.

موحد با بیان اینکه اساتید قدیم حوزه گاهی چندین سال فقط چند شاگرد داشتند و ضمن تدریس به پرورش و تربیت و تهذیب شاگردان نیز می‌پرداختند گفت: نظام آموزشی دانشگاه به صورتی نیست که ارتباط تأثیرگذاری بین استاد و شاگرد اتفاق بیافتد بلکه سیستم آموزشی در بسته‌های درسی کوچک تعریف شده و رفع اشکال با دستیار استاد است و ترکیب آموزش به نحوی نیست که امکان تأثیر گذاری فراهم باشد.


10969975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است