اجتماعی 17:58 - 22 خرداد 1398
رییس شورای شهر تهران تاکید کرد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم پیگیری شورای عالی استان‌ها و دولت برای قانونمندتر کردن انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد.

لزوم قانونمندی انتخابات شورایاری‌ها با پیگیری‌های شورای عالی استان‌ها و دولت

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در  نشست چهار دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران که در محل ایوان شمس برگزار شد گفت: برای انجام هر ارزیابی باید ابتدا پارامترهای ارزیابی مشخص شود که در حوزه ارزیابی شورایاری‌ها هنوز چنین پارامترهای تدوین نشده است. در حقیقت پارامتری برای ارزیابی موفقیت شورایاری‌ها وجود ندارد اما حس خوبی از حضور شورایاری‌ها در محلات وجود دارند.

وی افزود: هنگامی که برای بازدید به محلات مختلف شهر تهران می‌رویم حضور شورایاری‌ها باعث شده به سرعت مشکلات محلات و منطقه به ما منتقل شود البته ارتباط شورایاری‌ها در این دوره از شورا بسیار کم بوده اما وجود شورایاران در مناطق حس خوبی را ایجاد کرده که امیدواریم با ساماندهی وضعیت شورایاران در منطقه بهتر هم بشود.

وی ادامه داد: شورایاری‌ها بیشتر با مناطق خود کار می‌کنند و با سطوح بالاتر کاری ندارند البته در پیگیری مشکلات شاید پیگیری از پایین به بالا بهتر باشد مثلاً اگر ما موضوعی به شهردار تهران ارجاع دهیم ممکن است زمان زیادی برای پیگیری آن نیاز باشد و یا به نتیجه نرسد اما اگر مستقیم موضوع را به شهرداران مناطق منعکس کنیم خیلی اثرگذارتر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد که تقصیر این موضوع نیز به گردن بورکراسی در شورا و یا شهرداری تهران است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگر صبحتهای خود به موضوع به انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرده و افزود: متأسفانه دولت و وزارت کشور باید به صورت لایحه‌ای قانون انتخابات شورایاری‌ها را به مجلس می‌بردند و این موضوع را قانونمند می‌کردند که چنین نشده است چهار دوره از شورایاری‌ها اجرا شده و در آستانه برگزاری انتخابات پنجمین دوره ناگهان نامه‌ای به دست ما می‌رسد که این موضوع غیرقانونی است و تا به تصویب نرسیده است نمی‌توانیم این انتخابات را برگزار کنیم این مسئله به صورت قاطع توسط سازمان بازرسی کشور به من به عنوان ریاست شورا اعلام شده است.

وی تاکید کرد: اما مسیر قانونی این موضوع نیز دست شورای شهر تهران نیست و یا باید از طریق شورای عالی استان‌ها و یا از طریق وزارت کشور در قالب لایحه‌ای به مجلس برای تصویب ارسال شود که متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

هاشمی تصریح کرد: ما موضوع انتخابات شورایاری‌ها را به بحث گذاشتیم و به این نتیجه رسیدم که ستاد شورایاری‌ها فعال شود و این انتخابات برگزار شود البته از استانداری و شورای‌های عالی استان‌ها درخواست کردیم مسیر قانونی این موضوع پیگیری شود تا انشالله پس از ۱۶ سال برگزاری این انتخابات قانونمندتر شود.

ریاست شورای شهر تهران در بخش دیگری از صبحتهای خود خطاب به مجموعه استانداری و فرمانداری تهران درخواست کرد که موضوع انتخابات شورایاری‌ها از طریق دولت پیگیری شود چرا که در نامه سازمان بازرسی کل کشور ذکر شده که هر گونه هزینه کرد برای این انتخابات غیرقانونی است و این خطر وجود دارد که اگر هزینه‌ای انجام شود بعداً با جریمه آن بخواهیم این پول را پرداخت کنیم به هر حال تصمیم برگزاری این انتخابات را گرفته ایم و امیدواریم دچار مشکل حقوقی نشویم.

وی ادامه داد: برای شورایاری‌ها در سایر کشورها این گونه است که ابتدا شورایاری‌ها در محلات انتخاب می‌شود و آنها شورای شهر را انتخاب می‌کنند و نهایتاً شهردار از طریق شورا انتخاب می‌شود اما در کشور ما این مسیر وجود ندارد ابتدا شوراها انتخاب می‌شود و بعد ما انتخابات شورایاری‌ها را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص سیاسی شدن و یا نشدن شورایاری‌ها نیز نظرات متفاوتی وجود دارد اما تصور من این است که در حال حاضر حداقل شورایاری‌ها نباید سیاسی شوند چرا که ممکن است میان جناح‌های مختلف از جمله اصول طلب و اصلاح گر و حتی میان خود اصلاح طلبان نیز اختلافات عمیقی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: شورایاری‌ها پس از انتخاب باید به سراغ نخبگان محلات خود بروند و با مشورت آنها مشکلات محلات را احصا کنند و این مشکلات را به شهرداران مناطق و شورا منتقل کنند که با حل آنها رفاه بیشتر شهروندان فراهم شود.

انتهای پیام


10149117
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس قوه قضاییه با صدور حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است