استانی 13:07 - 30 فروردین 1400

نمک بستر تالاب کجی نهبندان را پوشاند/آواره شدن پرندگان مهاجر

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب کجی نمکزار نهبندان در جنوبی‌ترین قسمت خراسان جنوبی واقع شده و یکی از شگفتی‌های طبیعت و بزرگترین شاهکارهای خلقت است.

طی سالیان گذشته همزمان با فصول سرد و بهاری سال، روزانه انواع پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و غیر آبزی مهمان تالاب شده و مناظر زیبایی را خلق می‌کردند. این روزها حال ناخوش تالاب به دلیل طوفان، گرمای هوا و خشکسالی پرندگان مهاجر را آواره کرده و یا میل چندانی به ماندگاری در تالاب ندارند.

این پدیده طبیعی در کویر، طی اردیبهشت ماه سال گذشته دارای حجم قابل توجهی آب بود این در حالی است که امروز به تلی از خاک و نمک تبدیل شده و کرانه‌ها هم تا چندی دیگر رنگ خاک به خود می گیرند.

بنا به گفته مسئولان عدم بارندگی در سال جاری متهم ردیف اول در چهره درهم و خشکیده تالاب بوده اما برداشت بی رویه آب از چاه‌های بالادستی، گرمای بالا و طوفان هم نقش زیادی در از بین رفتن این پدیده زیبا دارد.

تبدیل تالاب به نمک

سرپرست اداره محیط زیست خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: جغرافیای شهرستان نهبندان اعم از دشت‌های وسیع، کوه‌ها، رشته کوه‌های پراکنده، جنگل‌های بنه، تاق و بادامشک ها تنوع زیستگاهی مناسبی برای حیات وحش پدید آورده است.

امیر کوهستانی با اشاره به تالاب کجی نمکزار اظهار کرد: وجود این تالاب، کوه‌های مینیاتوری، جنگل‌های بنه تگ احمد شاهی و دیگر ارتفاعات شرایط خوبی برای گردشگری فراهم کرده است.

وی با اشاره به شرایط فعلی تالاب بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در سال جاری، تالاب به کلی خشک و به نمک تبدیل شده است.

کوهستانی ادامه داد: برخی از چشمه‌ها و کرانه‌های تالاب دارای مقدار کمی آب هستند که تا ۱۵ روز آینده خشک می‌شوند.

پرندگان مهاجر آواره شدند

کوهستانی اظهار کرد: روزانه پرندگانی مانند اردک، مرغابی سرسبز، خودکا و حواسیر مهمان تالاب شده اما به دلیل نبود آب نمی‌مانند.

وی با بیان اینکه از زمستان سال گذشته تا اوایل فروردین ماه سال جاری شاهد مهاجرت سه هزار پرنده به تالاب بودیم، گفت: طی سال گذشته تا اواسط خرداد ماه تالاب آب داشت و شاهد فرود پرندگان مهاجر بودیم.

سرپرست اداره محیط زیست نهبندان بیان کرد: کاهش بارندگی‌ها، طوفان و گرما از مهم‌ترین عوامل در خشک شدن تالاب کجی نمکزار هستند.


11032083
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است