فرهنگی‌هنری 10:26 - 04 آبان 1395
در مراسم روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در سالن همایش‌های کتابخانه ملی، متن پیام دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران قرائت شد.

آرشیوها به مثابه بانک حافظه مشترک بشریت هستند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش حافظه جهانی به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

 

در ابتدای همایش پس از تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران دکتر نصیری قیداری بدین شرح قرائت شد:

 

روز جهانی میراث دیداری و شنیداری فرصتی است برای گرامیداشت اهمیت این میراث برای همه زنان و مردان و همه جوامع. 27 اکتبر مصادف با روزی در سال 1980 است که کنفرانس عمومی توصیه‌نامه حفظ و پاسداشت تصاویر متحرک را تصویب کرد. این سند اولین سند بین‌المللی است که اهمیت تاریخی و فرهنگی فیلم و تصاویر تلویزیونی را برجسته می‌سازد و خواهان یافتن راه‌حل‌های موثر برای حفاظت از آنهاست. این روایت داستان زندگی شما است. آنها را به دست فراموشی نسپارید. موضوع روز جهانی میراث دیداری و شنیداری امسال نیز همین است. تصویر متحرک غیرصامت بخش‌های مهمی از زندگی‌های ما هستند که ضبط شده‌اند و همچنین دربرگیرنده قسمت اعظم حافظه شخصی و اجتماعی ما هستند که لازمه تعیین هویت‌ها و حفظ تعلق ما هستند. به همین دلیل است که این‌ها باید حفظ شوند و به عنوان بخشی از میراث مشترک بشریت به اشتراک گذاشته شوند. روایت‌های نقل شده به واسطه این میراث بیان‌های تاثیرگذار از فرهنگ و ابعاد مکانی هستند که تجارب شخصی و جمعی را به هم متصل می‌کنند و معنا و مفهوم مشترکی را به تصویر می‌کشند که همه در جستجویش هستند. این میراث به مثابه دستاویزی محکم در دنیای متغیر است؛ به ویژه برای جوامع محلی. این میراث سابقه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و بیان‌های متنوع فرهنگی را در اختیارمان می‌گذارد. آرشیوها نیز به واسطه ترویج همبستگی از اجزای جدایی‌ناپذیر و مکمل با گفتگوهای مرتبط با تعیین اولویت‌های اینده هستند؛ زیرا حافظ روایت‌های متنوع بوده و به درک بهتر نسل‌های آینده در مورد آنچه بر گذشتگان رفته است، کمک می‌کند. آرشیوها به مثابه بانک حافظه مشترک بشریت هستند که در بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز وجود دارند. حفاظت از میراث دیداری و شنیداری به ویژه در مناطق دور افتاده یک ضرورت است. با این دیدگاه من از همکاران و فعالان حوزه آرشیوها، سازمان‌های خصوصی و دولتی و همه فعالان مرتبط می‌خواهم تا نسبت به پاسداشت کارهای دیداری شنیداری و همین کارهای ضبط شده به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث مشترک بشریت اقدام کنند.







انتهای پیام/






8246866
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» فرزند شهید ابراهیم همت در مقدمه کتاب «ماه تمام» که در نمایشگاه کتاب عرضه شده است، می نویسد: من افزون تر از آن چه که در تمام این سالیان از پدر و لشکرش در زبان یاران و هم رزمان او شنیده بودم را لابه لای صفحات «ماهِ تمام» خواندم و لذت بردم.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مهدی چراغ زاده شاعر آیینی کشورمان نوسروده ای را به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» تاثیرپذیری شاعران ایرانی از ادبیات هند قابل توجه بوده و تاثیرات فراوانی در حوزه های واژگان، صنایع ادبی، وزن و عروض داشته است.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» این روزها دوباره از «87 متر» که جزو سریال های کش دارِ حاشیه داری محسوب می شود؛ دوباره عیاری از پخش در شبکه یک خبر می دهد در حالی که رئیس سیمافیلم سالِ گذشته اعلام کرده که این سریال به نمایش خانگی خواهد رفت.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» محمد جواد ظریف گفت: مدتی بود که دانشگاه های آمریکا سیاسی نبودند و حتی جنبه محافظه کاری گرفته بودند. تحولات در غزه باعث شد که دانشگاه های آمریکا دوباره زنده شوند.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب ضمن اعلام خبر فروش 74 میلیاردی تا پایان روز دوم نمایشگاه کتاب، جزئیات برخورد با 3 ناشر خاطی را تشریح کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» بر اساس مصوبه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بودجه دو میلیارد تومانی به دارندگان مدرک حفظ عمومی قرآن اختصاص یافت که این مبلغ در دهه ولایت به دارندگان این مدارک اهدا خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» نمایشگاه نقش نگاره رویا در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مدیر کمیته ناشران خارجی از حضور رسمی سه آژانس ادبی که مجوز کارگذاری ادبی را دریافت کرده اند، در نمایشگاه کتاب خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی به 4 اثر معنوی فرزند دختر در خانه اشاره می کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است