استانی 14:40 - 30 اردیبهشت 1398
پلیس خبر داد:
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی از افزایش ۳۵ درصدی کشفیات مواد مخدر در سطح استان در ۲ ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

روند نزولی مصرف روانگردان‌ها و افزایش 35 درصدی کشفیات مواد مخدر در استان مرکزی

به گزارش ایسنا، احمدرضا چگینی در نشستی با اصحاب رسانه، افزود: میزان کشفیات مواد مخدر، در ۲ ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۱۶ کیلوگرم افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۱۶ درصدی دستگیری‌های ناشی از خرید و فروش خرده و عمده مواد، حمل و نقل، معتادین و قاچاقچیان مواد مخدر، در ۲ ماهه ابتدای امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته، گفت: در این بازه زمانی، توقیف خودروها و موتورسیکلت‌های حمل کننده مواد مخدر به ترتیب بیش از ۱۱۷ و ۱۱۱ درصد در سطح استان افزایش داشته است. همچنین مجموعه پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور، در زمینه متلاشی کردن باندهای پخش و توزیع مواد مخدر، در حدود ۷۵ درصد افزایش آمار داشته است.

چگینی با بیان اینکه میزان مصرف قرص‌های روانگردان و اعتیاد آور در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری با کاهش ۳۶ درصدی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقع و گسترده‌ای که از سوی این مجموعه صورت گرفته است، مصرف این قرص‌ها با روندی نزولی همراه بوده است و کنترلی نسبی بر این موضوع صورت گرفته است. طرح‌ها و اقدامات پاکسازی مجموعه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این مدت، بیش از ۲۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در راستای اجرای طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر و آموزش‌های همگانی تحت پوشش آموزش‌های این مجموعه قرار گرفته‌اند و مرکز مشاوره‌ای نیز به صورت تخصصی راه اندازی شده است که خدمات مشاوره‌ای را به صورت کاملاً رایگان و محرمانه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و تاکنون ۵۷ نفر از این خدمات بهره برده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه با فرا رسیدن زمان امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، افرادی درصدد استفاده نابجا و سوءاستفاده از این فضا هستند، بیان کرد: گاه عده‌ای اعتقاد دارند که مصرف مواد مخدر از جمله گل، شیشه و ریتالین می‌تواند در افزایش سطح هوشیاری و کاهش خواب آلودگی افراد مفید باشد، اما این باورها کاملاً اغواکننده و کذب هستند و خانواده‌ها باید در این زمینه کاملاً هوشمندانه عمل کنند و با افزایش سطح آگاهی خود، از تأثیرات منفی و خطرات جدی مصرف این مواد، مطلع شوند.

چگینی افزود: متأسفانه در حال حاضر مصرف ماده مخدر شیشه در میان بانوان افزایش یافته است و گاه این مواد، در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی توزیع می‌شوند که اینگونه اقدامات مطمئناً نتایج جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و تهدیدی جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: بشر از زمانی که خود را شناخته با معضلی به نام مواد مخدر درگیر بوده است و از گیاهانی که خاصیت شفابخشی داشته‌اند، استفاده می کرده است. بر همین اساس در سال ۱۹۶۶، در سطح بین الملل قانونی مبنی بر لزوم مقابله با مصرف اینگونه مواد تصویب شد که رویکردی مقابله‌ای با مصرف مواد مخدر و برخورد با متخلفین داشت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه توزیع و پخش مواد مخدر به عنوان جرمی سازمان یافته، در رده سوم تجارت‌های پرسود جهانی قرار دارد، اضافه کرد: این مجموعه در استان، با دو رویکرد مقابله با مصرف مواد مخدر و کاهش تقاضا، فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و با همکاری دستگاه‌های متولی و کمیته مبارزه با مواد مخدر، اقدامات خود را در جهت دستیابی به اهداف خود پیش برده است.

وی مصرف مواد مخدر را تهدید و معضلی جدی برای جامعه دانست و افزود: اقدامات ما باید با در نظر گرفتن رویکردهای پیش فرض، به گونه‌ای ساماندهی شوند که بیشترین بازدهی را داشته باشند و نتیجه مطلوب را حاصل کنند. بخشی از اقدامات سلبی ما در جهت مقابله با متخلفان و قانون شکنانی است که خود را جدای از قوانین می‌بینند و بخشی دیگر، اقدامات نرم هستند که با رویکرد پیشگیرانه انجام می‌شوند.

چگینی با تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها و مطبوعات در آگاه سازی و مقابله با این معضل اجتماعی، بیان کرد: خوشبخانه مجموعه پلیس مبارزه با مواد مخدر، اقدامات ایجابی بسیار خوبی را در این زمینه انجام داده است و اجتماع محور کردن امر مبارزه با مواد مخدر را به عنوان رویکردی اساسی در دستور کار خود قرار داده است. ما در این مجموعه با تبادل اطلاعاتی، بین دستگاه‌های مربوطه و امضای تفاهم نامه‌های مختلف، سعی داشته‌ایم تا مشارکت‌های عمومی را در این خصوص افزایش دهیم و مردم را از آسیب‌های جدی این تهدید اجتماعی آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه انجام اقدامات مناسب و به موقع در حوزه کاهش تقاضا می‌تواند به مبارزه مؤثر با مواد مخدر کمک شایانی بکند، گفت: مبارزه با مصرف مواد مخدر، نباید صرفاً محدود به مقابله باشد و باید با بسیج عمومی و مشارکت همگانی، به دنبال عوامل راهگشا و ریشه‌ای برای معضل باشیم. مردم باید اطلاعات خود را در حوزه مواد مخدر افزایش دهند و بدانند که کشوری در زمینه مبارزه با مواد مخدر موفق است که بتواند آسیب‌های ناشی از این معضل را در حد توان کاهش دهد.

انتهای پیام


10131905
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است