اجتماعی 12:43 - 20 مرداد 1399

تامین هزینه ۵ هزار میلیاردی مترو نیازمند پیگیری است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مراسم دستاوردهای طراحی و ساخت داخل در حوزه حمل و نقل ریلی که پیش از ظهر امروز در شرکت واگن سازی تهران برگزار شد، با اظهار خوشحالی از اینکه شاهد بالندگی پروژه مترو تهران به عنوان نماد خودکفایی بوده است، گفت: مترو تهران متشکل از بخش‌های ساختمانی و تجهیزاتی است که گفته می‌شود ۵۰ درصد هزینه‌های مربوط به بخش ساختمانی شامل تونل، ایستگاه‌ها، هواکش و … است.

وی در ادامه اظهار داشت: سال هاست این ۵۰ درصد به صورت داخلی طراحی و ساخته می‌شود و در این بعد با مشکل خودکفایی مواجه نبودیم.

هاشمی، تجهیزات را ۵۰ درصد دیگر هزینه‌های مترو تهران عنوان کرد و گفت: این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود که شامل ثابت و متحرک است قطارها و دیزل‌های مترو جزو ۲۵ درصد تجهیزات متحرک بوده و در تأمین تجهیزات ثابت از جمله برق رسانی، تهویه و سیستم‌های سیگنالی، تلاش شده به صورت داخلی ساخته شود حتی سیستم بلیت و اطفای حریق نیز به صورت مونتاژ داخلی سازی شده است.

وی افزود: مساله ما در تجهیزات متحرک مربوط به واگن سازی بوده که از ابتدا که اقدام به ساخت واگن داخلی کرده‌ایم با مشکل تأمین مالی پروژه‌ها از طریق داخل مواجه بودیم.

وی ادامه داد: این گونه پروژه‌ها به سمت فاینانس خارجی سوق داده می‌شدند و کشورهای فاینانس سعی می‌کردند از این طریق برای کشور خودشان اشتغال ایجاد کنند.

رئیس شورای شهر ادامه داد: هدف اصلی فاینانس خارجی فروش کالای همان کشور است و در نتیجه این نوع تأمین اعتبار معمولاً در بخش متحرک دچار رکود ساخت داخلی می‌شد.

وی خطاب به معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: حالا که حرکت داخلی برای تولید ملی واگن شکل گرفته است و همه دست‌اندرکاران از این موضوع حمایت می‌کنند با ساخت اولین قطار سعی کنیم این حرکت ادامه پیدا کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: تولید قطار داخلی هزینه بردار است پیش از این با یک میلیون دلار واردات انجام می‌شده است و همین حدود برای ساخت واگن داخلی هزینه می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: دولت باید سعی کند به سرعت برای ساخت داخلی قطار مترو تأمین اعتبار کند تا نمونه سازی تبدیل به تولید انبوه شود.

به گفته وی، معادل یک میلیون دلار برای هر قطار مبلغی تا ۵ هزار میلیارد نیاز است و باید شهردار تهران و معاونت علمی و فناوری برای تأمین این مبلغ در بودجه سال آینده پیگیری‌های لازم از رئیس جمهور را انجام دهند.


10660245
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۳ در پاییز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پلیس راهور فراجا از اعمال محدودیت‌های ترافیکی از روز چهارشنبه ۳۰ فروردین تا شنبه ۰۱ اردیبهشت ماه در جاده‌های شمالی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تیم جنایی برای حل معمای مرگ مرموز مرد میانسالی که پس از سفر به تهران جان باخته است به دنبال دستگیری راننده‌ای هستند که وی را به پایتخت رسانده بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کولیوند در دیدار با رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران گفت: نهاد‌های بین المللی در برابر جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشردوستانه در غزه ورود جدی کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران، از مرگ ۶ کارگر غیرایرانی در حریق اتاقک کارگری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آتش سوزی در پایانه شرق تهران ۶ کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» انفجار در پایانه شرق تهران با ۶ کشته برجای گذاشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای شهر تهران گفت: تکمیل شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) پروژه‌ای پیچیده، اما راهگشاست و رفع معارضین این پروژه در حال اتمام است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) بار ترافیک میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، و میدان فتح را سبک تر می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) بار ترافیک میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، و میدان فتح را سبک تر می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است