بین‌الملل 08:50 - 16 اسفند 1393
نیزاوایسیمایا گازیه‌تا:
برخلاف آمریکا که اصلی‌ترین ابزارش نه اقدامات دیپلماتیک، بلکه تحریم است، اتحادیه اروپا تشدید اعمال فشارهای اقتصادی بر روسیه را در شرایط فعلی غیرسازنده ارزیابی کرده که علت اصلی آن هم منافع اقتصادی مشترک دو طرف است .

واشنگتن و بروکسل بر سر تحریم‌ مسکو اختلاف دارند/آمریکا به دنبال تصاحب بازار اروپا در روسیه است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مقامات بلندپایه اروپایی بر این عقیده هستند که در حال حاضر باید درصدد اجرای دقیق توافقات مینسک بود و ادامه تحریم‌ها فعلا سازنده نخواهد بود. آنها خواهان رویارویی درازمدت با روسیه نیستند.

به نوشته روزنامه «نیزاوایسیمایا گازیه‌تا»، «فدریکا موگرینی» مسئول عالی رتبه اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی اعلام کرده است که تحریم‌ها علیه روسیه در آینده را نباید یک ابزار نرم تلقی کرد. «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان نیز معتقد است که راه حل سیاسی بحران اوکراین ممکن است ده‌ها سال زمان ببرد و غرب نباید در این مدت به رویارویی با روسیه بپردازد. این اظهارات در حالی است که در خصوص ادامه اعمال فشار بر روسیه، دیدگاه مقامات آمریکایی، کاملا با آنچه در اروپا شنیده می‌شود، متفاوت است.

آلمان، بعنوان یک بازیگر اصلی در عرصه اتحادیه اروپا تحریم  را بعنوان یک ابزار اعمال فشار بر روسیه نفی نمی‌کند، ولی معتقد است که این ابزار، آخرین گزینه است که تنها در صورتی که راه حل دیپلماتیک بطور کامل از بین برود، مورد نیاز خواهد بود. اتحادیه اروپا اعلام کرده که تنها در صورتی که توافقات مینسک بشدت نقض گردد، تحریم‌های جدید علیه روسیه اعمال خواهد شد.

اظهارات روز پنج شنبه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در پایان دیدارش با رئیس کمیسیون اروپا، دقیقا این مسئله را تایید می‌کند. وی گفته است: «اصلی‌ترین تلاش ما در حال حاضر باید بر روی توقف خشونت، رعایت اصول آتش‌بس و برقراری ثبات در شرق اوکراین متمرکز باشد».

به نوشته این روزنامه، اعمال تحریم‌ها توافقنامه مینسک را که با ابتکارعمل رهبران آلمان و فرانسه بدست آمده، از بین خواهد برد. اجرای این توافقنامه تضمینی برای حفظ پل ارتباطی با روسیه است که مقامات برلین بیش از اندازه به آن علاقه‌مند هستند. وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای گفته است که غرب نمی‌تواند به خاطر اوضاع در شرق اوکراین، دائما در حالت مقابله با روسیه قرار داشته باشد، حتی اگر یافتن راه حل سیاسی برای این بحران سال‌ها بطول بیانجامد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سازنده بودن ادامه تحریم‌ها را مورد تردید قرار داده و روز پنج شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار آن شده که از بروز جنگ سرد تازه با روسیه ممانعت بعمل آید. به عقیده خانم موگرینی، اعمال فشار اقتصادی که یک ابزار نرم است، می‌تواند به ابزاری شدیدالحن، یعنی رویارویی نظامی هم منجر شده و تاثیر و سازندگی خود را از دست بدهد.

«نیزاوایسیمایا گازیه‌تا» می‌افزاید: «این در حالی است که مقامات آمریکایی که اصلی ترین ابزارشان نه اقدامات دیپلماتیک، بلکه تحریم است، همچنان زبان تند خود در تهدید روسیه به اعمال تحریم‌های بیشتر را حفظ کرده‌اند. ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه در سخنرانی در کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه رژیم آتش‌بس در شرق اوکراین بیش از 100 بار نقض شده، روسیه را در این مسئله مقصر تشخیص داده و در خصوص اعمال تحریم‌های جدید به مسکو هشدار داد.»

در قاره اروپا تنها انگلستان است که از مواضع واشنگتن در این خصوص حمایت می‌کند. «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس معتقد است که روسیه یک تهدید واقعی برای اروپاست، برای اینکه سعی دارد اوضاع در منطقه بالتیک را به بی ثباتی بکشاند. وی خطر روسیه برای اروپا را هم تراز تهدید گروه تروریستی داعش برای این قاره ارزیابی کرده است.

ضمن اینکه افرادی مانند «گری کاسپاروف» یکی از رهبران مخالفان در روسیه و «میخائیل ساآکاشویلی» رئیس جمهوری سابق گرجستان نیز در سخنانی در مجلس سنای آمریکا، در نشستی با عنوان «تجاوز روسیه به شرق اروپا» سخنرانی کردند. کاسپاروف در این جلسه از آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواسته تا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را در انزوای شدید سیاسی قرار داده و هر چه سریعتر به اوکراین تسلیحات نظامی ارسال کنند.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «ناظرین سیاسی علت اختلاف نظر آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص مسئله تحریم‌ها علیه روسیه را مسائل اقتصادی و تجاری می‌دانند. میزان مبادلات بازرگانی بین روسیه و آلمان (بر اساس آمار اعلام شده از سوی دولت آلمان) در پایان سال 2014 به میزان 11.7 درصد کاهش یافته و به 67.7 میلیارد یورو رسید. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده است که «اکنون زمان تجارت با روسیه نیست». در صورتیکه در سال 2014 میزان مبادلات بازرگانی آمریکا با روسیه 7 درصد افزایش نشان داده است!»

«آلکسی پوشکوف» رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه روز پنج شنبه در صفحه «توئیتر» خود نوشته است: «آنها (آمریکایی‌ها) بر اتحادیه اروپا فشار می‌آورند که تا جای ممکن روسیه را تحریم اقتصادی کنند و خود از این راه به پول بیشتری دست می‌یابند. به همین دلیل است که شرکت‌های «مک دونالدز» و «کوکا-کولا» مایل نیستند که تحریم‌های دولت اوباما علیه روسیه را رعایت کرده و ما را از شر محصولات خود رها کنند. آن‌ها به فکر جیب خود و ما به فکر سلامتی مردم هستیم».

وزارت امور خارجه روسیه نیز دیدگاه مشابهی دارد. «آلکسی میشکوف» معاون وزیر خارجه روز پنج شنبه گفت: «مقامات مسکو خواهان لغو تحریم‌های غربی هستند که تنها به اقتصاد کشورهای اروپایی و روسیه آسیب می‌رساند».


5988329
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور روسیه در واکنش به حادثه پیش آمده برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران گفت: ما از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری اسلامی ایران، بسیار ناراحت شدیم.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» وزارت خارجه کشورمان از کشورها و دولت هایی که در سانحه بالگرد رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان ابراز همبستگی و اعلام حمایت و کمک کرده اند، تشکر کرد.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» به اعتراف یک رسانه عبری زبان، خطراتی که سران سرویس های امنیتی حتی پیش از جنگ غزه نسبت به آن هشدار داده بودند امروز با شدت بیشتری اسرائیل را به چالش کشیده است.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» با توجه به تشدید ناآرامی ها در منطقه کالدونیای جدید فرانسه و مسدود شدن مسیر فرودگاه توسط معترضان، دولت فرانسه 600 نیروی امنیتی را برای باز کردن راه این فرودگاه مستقر کرد.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» نتایج تازه ترین تحلیل های آمار جمعیتی ترکیه نشان دهنده کاهش قابل توجه در گروه های سنی نوجوان و جوان در این کشور است.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» رسانه های پاکستانی گزارش دادند با میانجی گری بزرگان قبایل، مقامات طالبان و پاکستان بر سر آتش بس توافق کردند.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» یک روزنامه عبری زبان در مقاله ای تحلیلی اعتراف کرد، حملات اولیه حزب الله برای مشخص شدن نقاط ضعف اسرائیل بوده و اکنون این جنبش از این نقاط ضعف کمال استفاده را می برد.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» کمیته امنیت ملی تاجیکستان اعلام کرد «ورود بدون مجوز» افراد از مناطق مرزی با افغانستان ممنوع است.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» در جریان درگیری میان گروه های مسلح وابسته به دولتی در غرب لیبی دستکم یک نفر کشته و 22 تن دیگر مجروح شدند.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می گوید که رژیم صهیونیستی بازنده بزرگ است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است