گوناگون 23:20 - 07 آذر 1393
دانشگاهی در ایتالیا با تحلیل محتوای مطالب کاربران شبکه‌های اجتماعی در اروپا و خاورمیانه چنین نتیجه‌گیری کرده‌ که میزان حمایت از گروه داعش در میان کاربران عرب‌زبان در کشورهای اروپایی چون بلژیک، انگلیس، فرانسه و همچنین در آمریکا بسیار بیشتر از کاربران در سوریه و عراق است.

در این تحقیق بیش از 2میلیون پست کاربران شبکه‌های اجتماعی به زبان عربی، مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته‌است. این نخستین تحقیق مفصل در این‌باره است. محتوای این مطالب از نظر حمایت یا مخالفت با داعش بررسی شده‌اند. محتوای این مطالب در یک بازه زمانی 3.5ماهه بررسی شده‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که در سوریه، داعش نتوانسته حمایت مردمی به‌دست آورد. محتوای 92درصد از مطالب کاربران شبکه‌های اجتماعی در سوریه، در مخالفت با داعش است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی روند حمایتی از داعش رو به افزایش است.

براساس نتایج این تحقیق، 47درصد از محتوای مطالب آنلاین در قطر، 35درصد در پاکستان، 31درصد در بلژیک و 24درصد در انگلیس و 21درصد در آمریکا، در حمایت از داعش است. این در حالی است که محتوای مطالب در حمایت از داعش، در اردن 20درصد و در عربستان و عراق اندکی بیش از 19درصد است.

نکته دیگر این گزارش، بحث درباره منشأ ساختگی ایدئولوژی داعش در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی است. این تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعای اسلامی‌بودن این گروه را زیرسؤال می‌برند و درباره این موضوع با هم بحث می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که داعش از نام اسلام سوءاستفاده کرده است. تهیه‌کنندگان این گزارش و تحلیلگران آن، از این موضوع ابراز خشنودی کرده‌اند و آن را نشانه‌ای از ریشه نداشتن این گروه در میان مسلمانان خوانده‌اند.

نکته جالب توجه دیگری که این تحقیق نشان می‌دهد، این است که تنها 8درصد از حامیان داعش در شبکه‌های اجتماعی از این گروه به‌خاطر ضدغربی‌بودنش حمایت می‌کنند. نکته مهم دیگر، روند تغییر پرشتاب در شمار حامیان و مخالفان داعش است به‌طوری‌که موضعگیری‌های آنها در حمایت یا مخالفت از داعش مدام تغییر می‌کند. این تغییر سریع از نظر تحلیلگران به این معنی است که این گروه پایگاه حمایتی باثبات و قابل توجهی ندارد.

همچنین با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی درباره خشونت گسترده داعش علیه شهروندان شهرهایی که آنها را اشغال می‌کند مثلا خشونت علیه ایزدی‌ها در عراق یا انتشار فیلم سربریدن گروگان‌ها، از شمار اظهارنظرات در حمایت از این گروه کاسته‌است.


5291001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است