اجتماعی 13:10 - 14 خرداد 1399
استان تهران دارای سه پارک ملی خجیر، سرخه حصار و لار است که آب و هوای متفاوتی دارند.

درباره پارک‌های ملی استان تهران چه می‌دانیم؟

به گزارش ایسنا، پارک‌های ملی مناطق طبیعی‌ هستند که به منظور حفظ تنوع زیستی و زیستگاه‌های منحصر به فرد تحت حفاظت در می‌آیند.این پارک‌ها در ایران یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست است و سه پارک خجیر، سرخه حصار و لار در استان تهران قرار دارند.

بنا به اعلام اداره کل محیط زیست استان تهران پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار که در منطقه حفاظت شده جاجرود واقع شده‌اند، در سال ۱۳۵۸ با تصویب شورای انقلاب اداره آن به سازمان حفاظت محیط زیست و در سال  ۱۳۶۱ مجموعه حفاظتی جاجرود مشتمل بر پارک ملی خجیر با مساحت ۱۰۶۹۲ هکتار و  پارک ملی سرخه حصار با مساحت ۸۶۹۵ هکتار تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان تهران قرار گرفتند.

پارک ملی خجیر منطقه‌ای است با کوه‌های کم ارتفاع و تپه ماهوری با دامنه ارتفاعی ۱۳۰۰ تا ۲۱۰۰ متر که رودخانه جاجرود در آن جاری است و اقلیم آن نیمه‌خشک، معتدل و تنوع زیستی بسیار زیاد از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

پارک ملی سرخه حصار منطقه‌ای است نیمه کوهستانی و تپه ماهوری با دامنه ارتفاعی ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ متر است که در اقلیم نیمه خشک معتدل قرار دارد.

سال ۱۳۳۶ رودخانه‌های لار و هراز از سوی «سازمان شکاربانی و نظارت بر صید» تحت حفاظت قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ این ناحیه با وسعتی حدود ۷۳۵۰۰ هکتار به پارک ملی ارتقا یافت. در سال ۱۳۷۰ این محدوده  به منطقه حفاظت شده تقلیل عنوان پیدا کرد و درسال ۱۳۸۰ محدوده‌ای با وسعتی حدود ۳۵.۷۶۵ هکتار به عنوان پارک ملی لار و بقیه به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد.

پارک ملی لار در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، در حوزه آبریز رودخانه هراز و در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز و بین دو استان تهران و مازندران قرار گرفته است و دارای اقلیم مرطوب و سرد است. این منطقه از نظر آب و هوایی، ناحیه‌ای کوهستانی و سرد با زمستان‌های طولانی، یخبندان‌های زیاد و تابستان‌های خنک است و تحت تأثیر جبهه هوایی که از ناحیه دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس می‌وزد، قرار دارد.

در مجموع ۴۰۵ گونه گیاهی متعلق به ۴۸ تیره و ۳۷ تیپ در پارک ملی لار شناسایی شده و پوشش گیاهی غالب این منطقه تیپ علفزار است که شامل گندمیان پایا و بوته زارها و پوشش‌های آلپی می‌شود همچنین  ۱۵۹ گونه جانوری از رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در این منطقه شناسایی شده‌اند.

امیرعباس احمدی - رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران - درباره پارک ملی لار به ایسنا می‌گوید: مناطق کوهستانی زیادی مانند پارک ملی لار، منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی از گذشته تحت مدیریت مناطق حفاظت شده قرار گرفتند ودر طبقه‌بندی‌های « اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت  (IUCN)» به عنوان مناطق حفاظت شده کوهستانی جایگاه خاص خود را دارند.

وی اضافه می‌کند: پارک ملی لار به عنوان یک اندمیک به اصطلاح «شبه آلپی» نامیده می‌شود و یکی از مناطق بسیار با ارزش در مجموعه مناطق حفاظت شده است همچنین یکی از گونه‌های بسیار با ارزش این مناطق «‌آبزی قزل‌آلای خال قرمز»‌ است که شاید بتوان گفت اکوسیستم آبی کمتر دست‌خورده مانند این در جهان پیدا نمی‌شود.

احمدی ادامه می دهد:‌ یک گونه خزنده در ایران از محدوده‌های پارک ملی لار تا غرب استان تهران وجود دارد «مار افعی لطیفی» است و می‌توان گفت تنها پراکنش آن در کشور و البته اندمیک خود ایران است.

رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار می‌کند:‌ در اصطلاح علمی کوهستان‌ها را حامیان مناطق دشتی می‌گویند، یعنی اگر این مناطق کوهستانی در استان تهران نبود شاید این استان شرایطی مانند مناطق تقریبا خشک شرایط خشک داشت. پارک ملی لار هم از مناطق کوهستانی بسیار با اهمیت استان تهران است.

انتهای پیام


10559349
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است